Türkçe öğretimi süreçleri öğrencilerin bilişsel, duyuşsal, iletişim becerilerine doğrudan etkide bulunmaktadır. Türkçe öğretim süreçleri, bu niteliklerinin yanında öğrencilerin diğer alanlardaki akademik ve sosyal gelişmelerine de katkı sağlamaktadır. Bu durumun sağlanmasında derslerde öğrenmeyi olumsuz etkileyen durumların belirlenmesi ve bu durumlara yönelik çözümlerin bulunması gerekmektedir. Bu araştırmada öğrencilerin Türkçe derslerinde karşılaştıkları öğrenmeyi olumsuz etkileyen durumların nedenlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya toplamda 104 öğrenci ve 10 Türkçe öğretmeni katılmıştır. Görüşme formları vasıtasıyla elde edilen verilerin değerlendirilmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre görüşme formlarında yer alan soru alanlarının (dinleme, okuma, konuşma, yazma, dil bilgisi) tamamında öğrenmeyi olumsuz etkileyen durumla karşılaşmayan öğrenci sayısının, karşılaşan öğrenci sayısından daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Türkçe öğretimi süreçlerinde öğrenmeyi olumsuz etkileyen durum olduğunu bildiren öğrencilerin en çok dikkat çektikleri alanın dinleme eğitimi olduğu görülmüştür. Türkçe öğretmenlerinin çoğunluğu ise dil bilgisi alanı hariç diğer dil becerisi alanlarında öğretim süreçlerinde sorunla karşılaştıklarını belirtmişlerdir. Öğretmenlerin en çok değindikleri alan, okuma olarak tespit edilmiştir.
Purpose: Turkish teaching processes directly affect students' cognitive, affective and communication skills. In addition to these qualities, Turkish teaching processes also contribute to the academic and social development of students in other fields. In providing this situation, it is necessary to determine the situations that negatively affect learning in the lessons and to find solutions for these situations. In this study, it was aimed to determine the situations that negatively affect learning that students experience in Turkish lessons.
Design/Methodology/Approach: During the research process, case study, one of the qualitative data analysis methods, was used. A total of 104 students and 10 Turkish lesson teachers participated in the study. The principle of volunteering was observed in the participation in the research process. In the study, standardized open-ended interview forms were used in the process of obtaining data. Content analysis was used to evaluate the data obtained through these forms.
Findings: According to the results of the research, it was determined that the number of students who did not experience a situation that negatively affected learning in all of the question areas (listening, reading, speaking, writing, grammar) included in the interview forms was higher than the number of students who experienced them. It was observed that the most attention-grabbing area of the students, who reported that there was a situation that negatively affected learning during their Turkish teaching process, was listening education. Most of the Turkish teachers stated that there are various difficulties in the teaching processes in general in the language skills fields. It has been determined to be the area with the most learning- teaching difficulties in reading education.
Highlights: According to the data obtained in the study, the topics that students mostly mention in areas where they have learning difficulties are situations arising from the classroom environment in listening education; It has been observed that there are situations caused by the internal features of the text in reading education. In other areas, the results were found to be situations caused by the inability to fully express oneself in speech and writing education and situations caused by the content of subjects in grammar education.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Acceptance Date | February 4, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 29 Issue: 5 |