Bu çalışmanın amacı Türkiye'deki teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) konusunda yapılan lisansüstü tezleri kapsamlı bir şekilde incelemektir. Araştırmada tematik içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Veriler, YÖK Ulusal Tez Merkezi incelenerek 2009-2019 yılları arasında yayımlanan lisansüstü tezlerinden elde edilmiştir. Taramalar sonucunda TPAB konusunda 26’sı doktora ve 75’i yüksek lisans tezi olmak üzere toplamda 101 lisansüstü teze ulaşılmıştır. Araştırmada yer alan lisansüstü tezleri matris kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmaların her biri, betimsel ve içerik analizi yöntemi kullanılarak çalışmanın amacı, konu alanı, yöntemi, örneklemi, veri toplama araçları, elde edilen sonuçlar ve öneriler bağlamında incelenmiştir. Elde edilen bulgular anlaşılır şekilde düzenlenerek yüzde ve frekans değerleriyle birlikte tablo haline dönüştürülmüştür. Araştırmadan elde edilen bulgularda, tez çalışmalarının büyük bir çoğunluğunun öğretmen ve öğretmen adaylarının TPAB yeterliliklerinin tanımlanması ve TPAB ile cinsiyet/sınıf düzeyi/kıdem yılı vb. değişkenler arasındaki ilişkinin belirlenmesi üzerine olduğu görülürken, TPAB çerçevesinde geliştirilen ders veya kursların etkisi ile ilgili çalışmalar ise az sayıdadır. Çalışmaların çoğunluğunda yöntem olarak tarama modelinin kullanıldığı, ayrıca dikkate değer sayıda gömülü desen ve çoklu durum desenlerine başvurulduğu ortaya çıkmıştır.
Purpose: The aim of this study is to carry out an in-depth analysis on postgraduate dissertations in Turkey addressing
Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK).
Design/Methodology/Approach: It was conducted with thematic content analysis method. The data were obtained from the
postgraduate dissertations published between 2009 and 2019 through a review of the National Thesis Center website of Higher
Education Board (YÖK). The review yielded a total of 101 postgraduate dissertations on TPACK, 26 of which are doctoral and
75 of which are at master's level. The dissertations were analyzed using a matrix. Descriptive and content analysis methods
were applied to reveal the aim, subject area, method, sample, data collection tools, results and recommendations in each of
the dissertations.
Findings: The findings obtained from the analyses were translated into percentage and frequency values given in tables for
comprehensibility. It was found out that most of the dissertations deal with the definition of TPACK competencies of teachers
and teacher candidates and the relationship between TPACK and a number of variables including gender/grade level/ seniority
year, and so forth. On the other hand, only few were intended to figure out the impact of the lessons or courses developed
within the framework of TPACK. Lastly, most of the publications were conducted with screening model, and a considerable
number of them used embedded design and multiple case designs
Highlights: The conclusion of the research is that there are many potential gaps to guide deeper change in education within
the framework of TPACK, and in particular, further development and exploration of specific domain-based technological
environments are needed.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 28, 2022 |
Acceptance Date | June 24, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 30 Issue: 1 |