Research Article
BibTex RIS Cite

Web Tabanlı Video Analiz Sisteminde Kullanılan Soru İpuçlarının Öğretmen Adaylarının Yansıtıcı Düşünme Becerileri Üzerindeki Etkileri

Year 2022, Volume: 30 Issue: 3, 645 - 656, 31.07.2022
https://doi.org/10.24106/kefdergi.894866

Abstract

Bu çalışmada, öğretmen adaylarının mikro öğretim süreçlerinde akran etkileşimini ve yansıtıcı düşünmeyi kolaylaştırmak için web tabanlı bir video analiz ortamı tasarlanmıştır. Bu çalışmanın amacı, ortama yerleştirilmiş genel ve yönlendirilmiş öğrenme desteklerinin, öğretmen adaylarının akranlarının mikro öğretim videolarına geri dönüt sürecinin yansıtıcı düşünme üzerindeki etkilerini incelemektir. Bu amaçla, gerçek bir deneysel çalışma tasarlanmış ve uygulanmıştır. Bu çalışmaya 55 öğretmen adayı katılmıştır. Bu çalışmanın bulguları, web tabanlı bir video analiz sistemine gömülü soru ipuçlarının kullanımının, öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme düzeyi üzerinde olumlu ve anlamlı bir etkiye sahip olduğunu ortaya koymuştur.

References

  • Rich, P. J., & Hannafin, M. (2009). Video annotation tools: Technologies to scaffold, structure, and transform teacher reflection. Journal of Teacher Education, 60(1), 52-67. Roberts, S. R. (2006) Self, Peer, and Group Assessment in E-Learning: An Introduction. London: Information Science Publishing.

Effects of Question Prompts in Web-Based Video Analysis System on Pre-service Teachers’ Reflective Thinking

Year 2022, Volume: 30 Issue: 3, 645 - 656, 31.07.2022
https://doi.org/10.24106/kefdergi.894866

Abstract

In this study, in order to facilitate pre-service teachers’(PSTs) peer-interaction and reflective thinking during their microteaching process, a web-based video analysis environment was designed. The purpose of this study is to examine the effects of generic and directed scaffolds embedded within this environment on PSTs’ reflective thinking while they are making the reflection on peers’ microteaching video. For this purpose, a true experimental study was designed and applied. 55 PSTs were enrolled in this study. Findings of this study revealed that the use of directed question prompts embedded in a web-based video analysis system has a positive significant effect on PSTs' reflective thinking level.

References

  • Rich, P. J., & Hannafin, M. (2009). Video annotation tools: Technologies to scaffold, structure, and transform teacher reflection. Journal of Teacher Education, 60(1), 52-67. Roberts, S. R. (2006) Self, Peer, and Group Assessment in E-Learning: An Introduction. London: Information Science Publishing.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

İsmail Yıldız 0000-0003-3048-2840

Saniye Tokel 0000-0002-2855-6452

Publication Date July 31, 2022
Acceptance Date March 18, 2021
Published in Issue Year 2022 Volume: 30 Issue: 3

Cite

APA Yıldız, İ., & Tokel, S. (2022). Effects of Question Prompts in Web-Based Video Analysis System on Pre-service Teachers’ Reflective Thinking. Kastamonu Education Journal, 30(3), 645-656. https://doi.org/10.24106/kefdergi.894866

10037