Research Article
BibTex RIS Cite

The Quality of Life in Migration Tendencies of the Creative Class: Creative Migration from İstanbul to İzmir

Year 2024, Volume: 17 Issue: 1, 22 - 42, 15.01.2024
https://doi.org/10.35674/kent.1388912

Abstract

Creative industry workers play a significant role in growth of urban economy and migration of the creative class (CC) is a major dimension of economic migration in modern economies. Highly talented individuals are more mobile than other workers, and their spatial preferences differ from those of other employees. Many factors influence the migration tendencies of the CC. Tolerance, talent, and technology factors (Florida, 2002), determine the attractiveness of cities, and both soft and hard factors can influence locational preferences. Besides better income and living standards, various factors play a role. Quality of Life (QoL) is one of these factors and plays a significant role in locational preferences. This factor creates a magnet-like environment attracting other creative professionals from different cities. In terms of creative sectors, Istanbul holds a significant share. However, the recent times display a rising trend of creative migration. This paper intends to analyze migration trends of the (CC from Istanbul to Izmir, through the lens of QoL and decipher the reasons why the CC of a leading city in culture and creative industries, migrate to a lower-rank city in cultural economy. The study questions whether the Creative Migration Theory parameters fully explain the local experience (migration from İstanbul to Izmir) by way of investigating migration tendencies of the CC through the indicators of QoL. The research shows that creative migration to Izmir has different reasons and motivations. Findings indicate that the reasons for CC migration from Istanbul to Izmir is related to their satisfaction levels and living standards in terms of social, environmental, economic and physical aspects. Although Izmir does not stand out as an upper-rank city according to the CC Theory and the parameters QoL, it still attracts the CC. In its impact, Izmir constitutes an asymmetric example for mobility of the CC.

References

  • Aksoy, A. ve Enlil, Z. (2011). Kültür ekonomisi envanteri İstanbul 2010. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Alfken, C. (2015). Ich will nicht nach Berlin!–Life course analysis of inter-regional migration behaviour of people from the field of design and advertising. Environment and Planning A, 47(10), 2187-2203. https://doi.org/10.1177/0308518X15599287
  • Atilla, N. (2002). İzmir demiryolları [Vol. 36]. İzmir Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları.
  • Arslan, B. (2021). Some observations on the cultural inventory of İzmir from the tanzimat to the constitutional monarchy (1839-1876). Journal of the Faculty of Philosophy in Sarajevo, 8(8), 57-102. https://doi.org/10.46352/23036974.2021.57
  • Baran, H. ve Atay, Ç. (2010). İzmir Alsancak Limanı’nın etki alanı ve İzmir kentinin ekonomik yapısı ile bağı. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 2 (2), 67-81.
  • Beyazıt, E. ve Tosun, Y. (2006). Evaluating Istanbul in the Process of European Capital of Culture 2010. 42nd ISoCaRP Congress.
  • Borén, T., & Young, C. (2013). The migration dynamics of the “creative class”: Evidence from a study of artists in Stockholm, Sweden. Annals of the Association of American Geographers, 103(1), 195-210. https://doi.org/10.1080/00045608.2011.628263
  • Brown, J. (2017). Home from home? Locational choices of international “creative class” workers. N. Clifton, C. Chapain ve R. Comunian (Ed.), Creative Regions in Europe içinde (22-41). Routledge.
  • Clark, T. N., Lloyd, R., Wong, K. K. ve Jain, P. (2002). Amenities drive urban growth. Journal of urban affairs, 24(5), 493-515. https://doi.org/10.1111/1467-9906.00134
  • Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı (b.t). Kentsel-Kırsal Nüfus Oranı, 03 Kasım 2023. https://cevreselgostergeler.csb.gov.tr/kentsel---kirsal-nufus-orani-i-85670
  • Dereli, H. C. (2017). Tasarım kenti olmayı hedefleyen İzmir’in zihinsel altyapısını dönüştürmek için bir etkinlik tasarımı önerisi. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, (17), 25-38.
  • Doğrul, H. G., Çelikkol, M. M. ve Murat, N. (2016). İllerin ekonomik gelişmişliği üzerinde yaratıcı sınıfın etkisi: Türkiye örneği. Business & Economics Research Journal, 7(4), 79-95. https://doi.org/10.20409/berj.2016422340
  • Ertürk, E. (2010). İstanbul müzik endüstrisi: Temel yapısal özellikler, eğilimler, sorunlar ve öneriler, Kültür ve Turizm Bakanlığı Türkiye Bilimler Akademisi.
  • Florida, R. (2002). The rise of the creative class. New York, Basic Books.
  • Florida, R. (2011). Yaratıcı sınıf adres değiştiriyor: Yetenek için küresel rekabet, İstanbul, MediaCat Kitapları.
  • Gökçen Dündar vd. (2013). İzmir 2012 Kültür ekonomisi ve kültür altyapısı envanteri ve İzmir kültür ekonomisi gelişme stratejisi, İzmir Kalkınma Ajansı- İZKA. http://izka.org.tr/wp-content/uploads/pdf/10_izmir_kultur_ekonomisi_envanteri_ve_kultur_ekonomisi_stratejisi.pdf
  • Güçlü, M., Kumral. N., Kuş, C., Börü, P., Kösedağlı, B. Y., İnke, H. ve Dolu, A., (2021). Türkiye’de yaratıcı endüstrilerin İBS-2 bölgeleri düzeyinde analizi: İzmir’e bir bakış, İzmir Kalkınma Ajansı. https://izka.org.tr/wp-content/uploads/2021/01/Yaratici-Endustriler-Raporu.pdf
  • Güran, M. C. ve Seçilmiş, İ. E. (2013). Ankara kültür ekonomisi sektörel büyüklüklerin değerlendirilmesi, Ankara TC Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Hansen, H. K. (2007). Technology, talent and tolerance - the geography of the creative class in Sweden (RAPPORTER OCH NOTISER; Vol. 169). Lund University. https://lucris.lub.lu.se/ws/files/5789800/1001518.pdf
  • Harvey, D. (2020). The condition of postmodernity. The new social theory reader, Routledge.
  • Jenkinson, C. (2021). Quality of life. https://www.britannica.com/topic/quality-of-life
  • Kasaba, R. (1993). İzmir. Review (Fernand Braudel Center), 16(4), 387-410.
  • Kaymaz Koca, S. (2015). An Attempt at Conceptualizing the Information City, its Spaces and Their Potentials. Megaron, 10(1), 1-13. https://doi.org/10.5505/MEGARON.2015.72792
  • Keskiner, S., Ekemen, C., Kocaer, O., Eryılmaz, H., Ada, S., Onbaşı, T., Kantürk, B., Sağay, E. A., Akkoyunoğlu, G., Baltacı, İ. M., Sargon, N., Kantık, T., Süvari, G., Akın, A. ve Beykoz, B. (2017). İzmir kültür haritası. İzmir Kültür Platformu. https://www.izmeda.org/wp-content/uploads/2022/03/Platform-izmir-kultur-haritasi.pdf
  • Kumral, N. (2010). Yaratıcılık ve İzmir üzerine (Ege University Working Papers in Economics 2010. No. 1001). Ege Üniversitesi. https://ideas.repec.org/p/ege/wpaper/1001.html
  • Landry, C. (2012). The creativity city: a toolkit for urban innovators. Londres: Earthscan.
  • Lazzeretti, L., Capone, F. ve Innocenti, N. (2018). The rise of cultural and creative industries in creative economy research: A bibliometric analysis. M.Vecco ve L. Lazzeretti (Ed.), Paradigms in transition from a global perspective, Creative industries and entrepreneurship içinde (13-34). Edward Elgar Publishing.
  • Mellander, C., & Florida, R. (2011). Creativity, talent, and regional wages in Sweden. The Annals of Regional Science, 46, 637-660.
  • Morais, P., Miguéis, V. L., & Camanho, A. S. (2013). Quality of life experienced by human capital: An assessment of European cities. Social indicators research, 110, 187-206.
  • Niedomysl, T. (2010). Towards a conceptual framework of place attractiveness: a migration perspective. Geografiska Annaler: Series B, Human Geography, 92(1), 97-109. https://doi.org/10.1111/j.1468-0467.2010.00335.x
  • Niedomysl, T., & Hansen, H. K. (2010). What matters more for the decision to move: Jobs versus amenities. Environment and Planning A, 42(7), 1636-1649. https://doi.org/10.1068/a42432
  • NTV (2017). Aziz Kocaoğlu: İzmir’e beyaz yakalı göçü arttı. https://www.ntv.com.tr/ege-ekonomik-forum-2017/aziz-kocaoglu-izmire-beyaz-yakali-gocu-artti,KSLWN5GLmE2T_XT8p5eNHQ
  • O’Brien, M. A (2009). Creative calling: Migrant creatives and the labour of love in Berlin [Doktora Tezi]. Brighton Üniversitesi
  • Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD]. (2022a). OECD regional well-being, İstanbul. 12 Ekim 2023, https://www.oecdregionalwellbeing.org/TR10.html
  • Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD]. (2022b). OECD regional well-being, İzmir. 12 Ekim 2023, https://www.oecdregionalwellbeing.org/TR31.html
  • Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD]. (2023). Türkiye. 12 Ekim 2023, https://www.oecdbetterlifeindex.org/countries/turkiye/
  • Originn Creative Hub. (2023a). Originn. 7 Aralık 2023, https://www.originn.com.tr/
  • Originn Creative Hub. (2023b). Etkinlikler. 7 Aralık 2023, https://www.originn.com.tr/
  • Öztürk, F. P. (2009). İstanbul kent mekânında kültürel/yaratıcı endüstrilerin mekânsal dağılımı ve yer seçim kriterleri - Beyoğlu örneği [Doktora Tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Öztürk Ekdi, F. P. ve Çıracı, H. (2015). Cultural/creative industries in Istanbul: Beyoğlu case. A| Z ITU Journal of the Faculty of Architecture, 12(1), 67-82.
  • Petrakis, P. E. ve Kanzola, A. M. (2022). On the micro-foundations of creative economy: Life satisfaction and social identity. Sustainability, 14(9), 4878. https://doi.org/10.3390/su14094878
  • Pratt, A. C. (2008). Creative cities: the cultural industries and the creative class. Geografiska Annaler: Series B, Human Geography, 90(2), 107-117.
  • Suciu, M. C. ve Florea, C. A. (2017). An empirical study on the migration among young skilled and creative people. Amfiteatru Economic Journal, 19(46), 727-741.
  • Taşbaşı, K. (2009). Sahnedeki İstanbul: Kentsel Ve Kültürel Politikalar Ekseninde 2010 Avrupa Kültür Başkenti [Doktora Tezi]. Marmara Universitesi.
  • Türkiye İstatistik Kurumu [Tüik]. (2017). Uluslararası Göç İstatistikleri, 2017. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Uluslararasi-Goc-Istatistikleri-2017-30607
  • Türkiye İstatistik Kurumu [Tüik]. (2021). Kent-Kır Nüfus İstatistikleri, 2022. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Nufus-ve-Konut-Sayimi-2021-45866
  • Türkiye İstatistik Kurumu [Tüik]. (2023a). Nüfus ve konut sayımı, 2021. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Kent-Kir-Nufus-Istatistikleri-2022-49755
  • Türkiye İstatistik Kurumu [Tüik]. (2023b). İç Göç İstatistikleri, 2022. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Ic-Goc-Istatistikleri-2022-49727
  • Ünal, Ç. (2020). İzmir'in göç analizi (2008-2018). Eastern Geographical Review/Doğu Coğrafya Dergisi, 25(43),195-208. https://doi.org/10.17295/ataunidcd.686004
  • Vlachopoulou, C. ve Deffner, A. (2011). Creative city: A new challenge of strategic urban planning?,
  • Vossen, D., Sternberg, R. ve Alfken, C. (2019). Internal migration of the ‘creative class’ in Germany. Regional Studies, 53(10), 1359-1370. ttps://doi.org/10.1080/00343404.2019.1566699
  • Yılmaz, F. ve Yetkin, S. (2002). İzmir kent tarihi. İzmir Büyükşehir Belediyesi Yayınları

Yaratıcı Sınıfın Göç Eğilimlerinde Yaşam Kalitesinin Yeri: İstanbul’dan İzmir’e Yaratıcı Göç

Year 2024, Volume: 17 Issue: 1, 22 - 42, 15.01.2024
https://doi.org/10.35674/kent.1388912

Abstract

Yaratıcı sektör çalışanları bir kentin ekonomisinin büyümesinde önemli rol oynamaktadır ve yaratıcı sınıfın göçü, modern ekonomilerdeki ekonomik göçün önemli bir boyutudur. Üstün yetenekli insanlar diğer çalışanlara göre daha hareketlidir ve mekânsal tercihleri de diğer çalışanlara göre farklılık göstermektedir. Kentlerde yaratıcı sınıfın göç eğilimlerini etkileyen çok sayıda etken bulunmaktadır. Florida’nın (2002) belirttiği tolerans, yetenek ve teknoloji değişkenleri kentlerin çekiciliğini belirlemekte ve kentlerde yumuşak ve sert etkenler yaratıcı sınıfın yer seçim tercihlerinde etkili olabilmektedir. Daha iyi gelir ve yaşam standartlarının yanı sıra bir dizi faktör söz konusudur. Bu faktörleri bütünsel olarak içeren bir üst çerçeve olarak “Yaşam Kalitesi (Quality of Life – QoL)” yaratıcı sınıfın yer seçimlerinde önemli bir rol oynamaktadır. Aynı zamanda yaşam standartlarının yükselmesine katkı sağlamaları nedeniyle yaratıcı sınıf farklı kentlerden diğer yaratıcı profesyonellerin de ilgisini çeken çoğaltan etki ile bir mıknatıs ortamı yaratmaktadır. Yaratıcı sektörler açısından İstanbul, İzmir’e kıyasla daha büyük bir paya sahiptir. Ancak son dönemde yaratıcı profesyoneller İstanbul’dan İzmir’e göç etme eğilimindedir. Bu çalışmanın amacı, İstanbul’dan İzmir’e yaratıcı sınıfın göç eğilimlerini incelemek suretiyle kültür ve yaratıcı endüstriler açısından liderlik eden bir şehirdeki yaratıcı sınıfın hangi gerekçelerle kültür ekonomisi açısından daha geriden gelen bir kente göç ettiğini yaşam kalitesi parametreleri üzerinden çözümlemektir. İstanbul’dan İzmir’e yaratıcı sınıfın göç eğilimlerini yaşam kalitesi göstergeleri üzerinden inceleyerek Yaratıcı Göç Teorisi parametreleri ile yerel deneyimin (İstanbul’dan İzmir’e göç deneyiminin) örtüşüp örtüşmediği sorusunun cevabı aranmaktadır. Yapılan araştırma, İstanbul'dan İzmir'e yaratıcı göçün farklı nedenleri ve motivasyonları olduğunu göstermektedir. Bulgular, İstanbul’dan İzmir’e göç eden yaratıcı sınıfın göç nedenlerinin sosyal, çevresel, ekonomik ve fiziksel açıdan memnuniyet düzeyleri ve yaşam standartlarıyla ilişkili olduğunu göstermektedir. İzmir, Yaratıcı Sınıf Teorisi’ne ve Yaşam Kalitesi parametrelerine göre öne çıkan bir kent olmamasına rağmen, yaratıcı sınıf için çekim yaratmaktadır. İzmir, yaratıcı göç mıknatısı gibi işlev görmesiyle yaratıcı sınıf hareketliliğine asimetrik bir örnek teşkil etmektedir.

References

  • Aksoy, A. ve Enlil, Z. (2011). Kültür ekonomisi envanteri İstanbul 2010. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Alfken, C. (2015). Ich will nicht nach Berlin!–Life course analysis of inter-regional migration behaviour of people from the field of design and advertising. Environment and Planning A, 47(10), 2187-2203. https://doi.org/10.1177/0308518X15599287
  • Atilla, N. (2002). İzmir demiryolları [Vol. 36]. İzmir Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları.
  • Arslan, B. (2021). Some observations on the cultural inventory of İzmir from the tanzimat to the constitutional monarchy (1839-1876). Journal of the Faculty of Philosophy in Sarajevo, 8(8), 57-102. https://doi.org/10.46352/23036974.2021.57
  • Baran, H. ve Atay, Ç. (2010). İzmir Alsancak Limanı’nın etki alanı ve İzmir kentinin ekonomik yapısı ile bağı. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 2 (2), 67-81.
  • Beyazıt, E. ve Tosun, Y. (2006). Evaluating Istanbul in the Process of European Capital of Culture 2010. 42nd ISoCaRP Congress.
  • Borén, T., & Young, C. (2013). The migration dynamics of the “creative class”: Evidence from a study of artists in Stockholm, Sweden. Annals of the Association of American Geographers, 103(1), 195-210. https://doi.org/10.1080/00045608.2011.628263
  • Brown, J. (2017). Home from home? Locational choices of international “creative class” workers. N. Clifton, C. Chapain ve R. Comunian (Ed.), Creative Regions in Europe içinde (22-41). Routledge.
  • Clark, T. N., Lloyd, R., Wong, K. K. ve Jain, P. (2002). Amenities drive urban growth. Journal of urban affairs, 24(5), 493-515. https://doi.org/10.1111/1467-9906.00134
  • Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı (b.t). Kentsel-Kırsal Nüfus Oranı, 03 Kasım 2023. https://cevreselgostergeler.csb.gov.tr/kentsel---kirsal-nufus-orani-i-85670
  • Dereli, H. C. (2017). Tasarım kenti olmayı hedefleyen İzmir’in zihinsel altyapısını dönüştürmek için bir etkinlik tasarımı önerisi. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, (17), 25-38.
  • Doğrul, H. G., Çelikkol, M. M. ve Murat, N. (2016). İllerin ekonomik gelişmişliği üzerinde yaratıcı sınıfın etkisi: Türkiye örneği. Business & Economics Research Journal, 7(4), 79-95. https://doi.org/10.20409/berj.2016422340
  • Ertürk, E. (2010). İstanbul müzik endüstrisi: Temel yapısal özellikler, eğilimler, sorunlar ve öneriler, Kültür ve Turizm Bakanlığı Türkiye Bilimler Akademisi.
  • Florida, R. (2002). The rise of the creative class. New York, Basic Books.
  • Florida, R. (2011). Yaratıcı sınıf adres değiştiriyor: Yetenek için küresel rekabet, İstanbul, MediaCat Kitapları.
  • Gökçen Dündar vd. (2013). İzmir 2012 Kültür ekonomisi ve kültür altyapısı envanteri ve İzmir kültür ekonomisi gelişme stratejisi, İzmir Kalkınma Ajansı- İZKA. http://izka.org.tr/wp-content/uploads/pdf/10_izmir_kultur_ekonomisi_envanteri_ve_kultur_ekonomisi_stratejisi.pdf
  • Güçlü, M., Kumral. N., Kuş, C., Börü, P., Kösedağlı, B. Y., İnke, H. ve Dolu, A., (2021). Türkiye’de yaratıcı endüstrilerin İBS-2 bölgeleri düzeyinde analizi: İzmir’e bir bakış, İzmir Kalkınma Ajansı. https://izka.org.tr/wp-content/uploads/2021/01/Yaratici-Endustriler-Raporu.pdf
  • Güran, M. C. ve Seçilmiş, İ. E. (2013). Ankara kültür ekonomisi sektörel büyüklüklerin değerlendirilmesi, Ankara TC Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Hansen, H. K. (2007). Technology, talent and tolerance - the geography of the creative class in Sweden (RAPPORTER OCH NOTISER; Vol. 169). Lund University. https://lucris.lub.lu.se/ws/files/5789800/1001518.pdf
  • Harvey, D. (2020). The condition of postmodernity. The new social theory reader, Routledge.
  • Jenkinson, C. (2021). Quality of life. https://www.britannica.com/topic/quality-of-life
  • Kasaba, R. (1993). İzmir. Review (Fernand Braudel Center), 16(4), 387-410.
  • Kaymaz Koca, S. (2015). An Attempt at Conceptualizing the Information City, its Spaces and Their Potentials. Megaron, 10(1), 1-13. https://doi.org/10.5505/MEGARON.2015.72792
  • Keskiner, S., Ekemen, C., Kocaer, O., Eryılmaz, H., Ada, S., Onbaşı, T., Kantürk, B., Sağay, E. A., Akkoyunoğlu, G., Baltacı, İ. M., Sargon, N., Kantık, T., Süvari, G., Akın, A. ve Beykoz, B. (2017). İzmir kültür haritası. İzmir Kültür Platformu. https://www.izmeda.org/wp-content/uploads/2022/03/Platform-izmir-kultur-haritasi.pdf
  • Kumral, N. (2010). Yaratıcılık ve İzmir üzerine (Ege University Working Papers in Economics 2010. No. 1001). Ege Üniversitesi. https://ideas.repec.org/p/ege/wpaper/1001.html
  • Landry, C. (2012). The creativity city: a toolkit for urban innovators. Londres: Earthscan.
  • Lazzeretti, L., Capone, F. ve Innocenti, N. (2018). The rise of cultural and creative industries in creative economy research: A bibliometric analysis. M.Vecco ve L. Lazzeretti (Ed.), Paradigms in transition from a global perspective, Creative industries and entrepreneurship içinde (13-34). Edward Elgar Publishing.
  • Mellander, C., & Florida, R. (2011). Creativity, talent, and regional wages in Sweden. The Annals of Regional Science, 46, 637-660.
  • Morais, P., Miguéis, V. L., & Camanho, A. S. (2013). Quality of life experienced by human capital: An assessment of European cities. Social indicators research, 110, 187-206.
  • Niedomysl, T. (2010). Towards a conceptual framework of place attractiveness: a migration perspective. Geografiska Annaler: Series B, Human Geography, 92(1), 97-109. https://doi.org/10.1111/j.1468-0467.2010.00335.x
  • Niedomysl, T., & Hansen, H. K. (2010). What matters more for the decision to move: Jobs versus amenities. Environment and Planning A, 42(7), 1636-1649. https://doi.org/10.1068/a42432
  • NTV (2017). Aziz Kocaoğlu: İzmir’e beyaz yakalı göçü arttı. https://www.ntv.com.tr/ege-ekonomik-forum-2017/aziz-kocaoglu-izmire-beyaz-yakali-gocu-artti,KSLWN5GLmE2T_XT8p5eNHQ
  • O’Brien, M. A (2009). Creative calling: Migrant creatives and the labour of love in Berlin [Doktora Tezi]. Brighton Üniversitesi
  • Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD]. (2022a). OECD regional well-being, İstanbul. 12 Ekim 2023, https://www.oecdregionalwellbeing.org/TR10.html
  • Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD]. (2022b). OECD regional well-being, İzmir. 12 Ekim 2023, https://www.oecdregionalwellbeing.org/TR31.html
  • Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD]. (2023). Türkiye. 12 Ekim 2023, https://www.oecdbetterlifeindex.org/countries/turkiye/
  • Originn Creative Hub. (2023a). Originn. 7 Aralık 2023, https://www.originn.com.tr/
  • Originn Creative Hub. (2023b). Etkinlikler. 7 Aralık 2023, https://www.originn.com.tr/
  • Öztürk, F. P. (2009). İstanbul kent mekânında kültürel/yaratıcı endüstrilerin mekânsal dağılımı ve yer seçim kriterleri - Beyoğlu örneği [Doktora Tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Öztürk Ekdi, F. P. ve Çıracı, H. (2015). Cultural/creative industries in Istanbul: Beyoğlu case. A| Z ITU Journal of the Faculty of Architecture, 12(1), 67-82.
  • Petrakis, P. E. ve Kanzola, A. M. (2022). On the micro-foundations of creative economy: Life satisfaction and social identity. Sustainability, 14(9), 4878. https://doi.org/10.3390/su14094878
  • Pratt, A. C. (2008). Creative cities: the cultural industries and the creative class. Geografiska Annaler: Series B, Human Geography, 90(2), 107-117.
  • Suciu, M. C. ve Florea, C. A. (2017). An empirical study on the migration among young skilled and creative people. Amfiteatru Economic Journal, 19(46), 727-741.
  • Taşbaşı, K. (2009). Sahnedeki İstanbul: Kentsel Ve Kültürel Politikalar Ekseninde 2010 Avrupa Kültür Başkenti [Doktora Tezi]. Marmara Universitesi.
  • Türkiye İstatistik Kurumu [Tüik]. (2017). Uluslararası Göç İstatistikleri, 2017. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Uluslararasi-Goc-Istatistikleri-2017-30607
  • Türkiye İstatistik Kurumu [Tüik]. (2021). Kent-Kır Nüfus İstatistikleri, 2022. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Nufus-ve-Konut-Sayimi-2021-45866
  • Türkiye İstatistik Kurumu [Tüik]. (2023a). Nüfus ve konut sayımı, 2021. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Kent-Kir-Nufus-Istatistikleri-2022-49755
  • Türkiye İstatistik Kurumu [Tüik]. (2023b). İç Göç İstatistikleri, 2022. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Ic-Goc-Istatistikleri-2022-49727
  • Ünal, Ç. (2020). İzmir'in göç analizi (2008-2018). Eastern Geographical Review/Doğu Coğrafya Dergisi, 25(43),195-208. https://doi.org/10.17295/ataunidcd.686004
  • Vlachopoulou, C. ve Deffner, A. (2011). Creative city: A new challenge of strategic urban planning?,
  • Vossen, D., Sternberg, R. ve Alfken, C. (2019). Internal migration of the ‘creative class’ in Germany. Regional Studies, 53(10), 1359-1370. ttps://doi.org/10.1080/00343404.2019.1566699
  • Yılmaz, F. ve Yetkin, S. (2002). İzmir kent tarihi. İzmir Büyükşehir Belediyesi Yayınları
There are 52 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects City and Regional Planning
Journal Section All Articles
Authors

Khurshid Ahmad Shah 0000-0001-8963-9377

Şebnem Gökçen 0000-0001-5790-0745

Bengi Polat 0000-0002-5901-0591

Early Pub Date January 15, 2024
Publication Date January 15, 2024
Submission Date November 10, 2023
Acceptance Date December 26, 2023
Published in Issue Year 2024 Volume: 17 Issue: 1

Cite

APA Shah, K. A., Gökçen, Ş., & Polat, B. (2024). Yaratıcı Sınıfın Göç Eğilimlerinde Yaşam Kalitesinin Yeri: İstanbul’dan İzmir’e Yaratıcı Göç. Kent Akademisi, 17(1), 22-42. https://doi.org/10.35674/kent.1388912

International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi
Information, Communication, Culture, Art and Media Services (ICAM Network) | www.icamnetwork.net
Address: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net