The purpose of this study is to examine behavioral intentions towards bungalow tourism and to evaluate the relationship between behavioral intentions and demographic variables. Within the scope of the study, tourists' behavioral intentions towards bungalow tourism and the effects of demographic variables (gender, year of birth, education level, monthly income and primary reason for visiting Rize) on behavioral intentions are discussed. The data were administered to tourists who utilized tourism enterprises producing goods and services in Rize. A total of 106 questionnaires were collected. Based on the Mahalonobis distances of the collected questionnaires, 6 questionnaires were excluded from the research and the analysis continued with 100 usable questionnaires. The collected data were analyzed using SPSS 24 software. In the findings obtained, it was found that the mean expressions of bungalow tourism behavioral intentions were quite high. In order to determine the differences between the demographic characteristics of tourists and bungalow tourism, t-test and ANOVA were conducted. As a result of the analyzes, it was determined that there was a homogeneous distribution between variances. Since the data are homogeneously distributed, it can be stated that the difference is significant. In the ANOVA analysis, it was concluded that bungalow tourism and tourists' monthly income, the primary reasons for visiting Rize differed significantly.
Bu çalışmanın amacı, bungalov turizmine yönelik davranışsal niyetleri incelemek ve davranışsal niyetlerin demografik değişkenlerle olan ilişkisini değerlendirmektir. Araştırma kapsamında, turistlerin bungalov turizmine yönelik davranışsal niyetleri ve demografik değişkenlerin (cinsiyet, doğum yılı, eğitim düzeyi, aylık gelir ve Rize'yi ziyaret etmedeki birincil nedeni) davranışsal niyetler üzerindeki etkileri ele alınmıştır. Veriler, Rize'deki mal ve hizmet üreten turizm işletmelerinden yararlanmış turistlere uygulanmıştır. Toplam 106 anket toplanmıştır. Toplanan anketlerin Mahalonobis uzaklıklarına bakılarak 6 anket araştırmalardan çıkartılmış ve kullanılabilir 100 anketle analizlere devam edilmiştir. Toplanan veriler SPSS 24 yazılımı kullanılarak analizlere tabi tutulmuştur. Elde edilen bulgularda bungalov turizmi davranışsal niyetlerinin ifade ortalamalarının oldukça yüksek olduğu bulunmuştur. Turistlerin demografik özellikleri ile bungalov turizmi arasında farklılıkların tespit edilmesi için t-testi ve ANOVA yapılmıştır. Analizler sonucunda varyanslar arası homojen dağılım olduğu tespit edilmiştir. Veriler homojen dağıldığı için çıkan farklılığın anlamlı olduğu ifade edilebilir. ANOVA analizinde bungalov turizmi ile turistlerin aylık gelirleri, Rize’yi ziyaret etmedeki birincil sebepleri anlamlı bir şekilde farklılaştığı sonucu elde edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | All Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2025 |
Submission Date | July 6, 2024 |
Acceptance Date | January 14, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 18 Issue: 2 |
International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi
Information, Communication, Culture, Art and Media Services (ICAM Network) | www.icamnetwork.net
Address: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net