Bu çalışmada, F-16 savaş uçaklarında hâlihazırda kullanılmakta olan alüminyum alaşımlı ana iniş takımı FS 341.80 kodlu yapısal parçasının geometrik yapısı, ağırlığı ve sınır şartları tespit edilmiştir. Mevcut parçanın, dört farklı senaryo durumunda maruz kaldığı kuvvetlere göre sonlu elemanlar analizi Ansys Workbench yazılımı ile yapılmıştır. Ardından, aynı parçanın karbon fiber takviyeli polimer kompozit malzemeden sonlu eleman modeli oluşturulmuştur. Önceki dört senaryoda uygulanan yükleme durumları yeni kompozit malzeme modele de uygulanmıştır. Her iki malzeme ile oluşturulmuş modellerdeki eşdeğer gerilme, eşdeğer toplam gerinim, maksimum kayma gerilmesi ve toplam deformasyon değerleri hesaplanmıştır.
Her iki malzeme için elde edilen sonuçlar karşılaştırılmıştır. Karşılaştırma sonucunda aynı yükleme ve sınır şartları için eşdeğer gerilme değerlerinde yaklaşık %0.8, eşdeğer toplam gerinim değerlerinde yaklaşık %12, maksimum kayma gerilmesi değerlerinde yaklaşık %0.7 ve toplam deformasyon değerlerinde yaklaşık %11.8 civarında azalma olduğu görülmüştür. Bunun yanında parçanın toplam kütlesi 31.17 kg’dan 20.77 kg’a inmiş; yani, %33,37 oranında azalma sağlanmıştır.
Bu gelişmenin, uçağın ağırlığını azaltmanın yanında yorulma ömrünü ve bakım süresini de uzatması beklenmektedir.
F-16 savaş uçağı ağırlık azaltma karbon fiber takviyeli polimer kompozit malzeme sonlu elemanlar metodu (SEM) F-16 fighter aircraft weight reduction carbon fiber reinforced polymer (CFRP) composite material finite element method (FEM)
In this study, the geometric structure, weight and boundary conditions of the aluminum alloy main landing gear FS 34.180 structural part currently used in F-16 fighter aircraft are determined. Finite element (FE) analysis is performed considering the forces that the existing part is exposed to in four different scenarios with Ansys Workbench software. Then, a FE model of the same part is created from carbon fiber reinforced polymer (CFRP) composite material. The loading conditions applied in the four scenario are also applied to the new CFRP composite material model. Equivalent stress, equivalent total strain, maximum shear stress and total deformation values in the models created with both materials are calculated.
The results obtained for both materials are compared. As a result of the comparison, it is observed that there is a decrease of approximately 0.8% in the equivalent stress, 12% in the equivalent total strain, 0.7% in the maximum shear stress and 11.8% in the total deformation values for the same loading and boundary conditions. In addition, the total mass of the part is reduced from 31.17 kg to 20.77 kg, which corresponds to a reduction of 33.37%.
This development is expected to reduce the weight of the aircraft as well as extend the fatigue life and maintenance period.
F-16 savaş uçağı ağırlık azaltma karbon fiber takviyeli polimer kompozit malzeme sonlu elemanlar metodu (SEM) F-16 fighter aircraft weight reduction carbon fiber reinforced polymer (CFRP) composite material finite element method (FEM)
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Kasım 2023 |
Gönderilme Tarihi | 28 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 43 |