Sanayi Devrimi sonrasında Avrupa’da meydana gelen ekonomik gelişmeler
toplumların tüketim alışkanlıklarının değişmesinde etkili olmuştur. Her alanda
ürün ve hizmetlerin çeşitliliği artmıştır. Bu ürünlerin geniş kitlelere ulaştırılması
meselesi ister istemez reklam olgusunu ortaya çıkarmıştır.
Tüketim toplumunun oluşumundaki en etkili araçlarından biri olan
reklamın, Osmanlı ülkesinde yazılı basında yaygın olarak kullanılması
gazetelerin sayısının artması ile eş zamanlı olarak gelişmiştir. 19. yüzyıldan
itibaren çıkarılan ulusal ve yerel gazetelerin sayısında II. Meşrutiyet
sonrasında belirgin bir artış gözlem-lenirken; gazete sayfalarındaki
reklamların da çeşitlenmesi söz konusu olmuştur.
Bu çalışmada, Trabzon’da yayımlanan “Trabzon’da Meşveret” gazetesindeki
reklamlar incelenerek 20. yüzyıl başlarında Trabzon’un tüketim alışkanlıkları,
ekonomik, sosyal ve kültürel yapısı reklamlar üzerinden değerlendirilmeye
çalışılmıştır.
The economic developments initiated by the Industrial Revolution in
Europe have radically changed the consumption habits of the societies. The
variety of products and services has increased on a large scale. The need to
commute these new products and services to the masses led to the phenomenon of
advertising. In the Ottoman Empire, the use of mass advertisement, which has
been one of the most important instruments in creating the contemporary
consumer society, coincided with the increase in the numbers of newspapers.
Following the Second Constitutional Period, a dramatic increase was observed in
the number of both national and local newspapers which had been published since
the 19th century. This increase was accompanied by a more
discernible diversity in the newspaper advertisements. This study examines the
commercials appeared in “Trabzon’da Meşveret” and analyses the early 20th
century socio-economic and cultural structure of Trabzon based on the consumer
habits and attitudes.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 12 Issue: 24 |