Edep,
yazılı olmayan kurallara dayalı dini ve sosyal bir kontrol yöntemidir. Fütüvvet
aklın ve kalbin birlikte eğitilmesidir. Edep ve fütüvvet, kişiye “aktif ve
özgün dindarlık” kazandırmaktadır. Kitâbü’l- edeb hadisleri insanın “kendini
olumlu yönde değiştirmesi” ile ilgilenir. Kendisine, ailesine ve içinde
yaşadığı topluma karşı sorumlu insan fütüvvetin de hedefidir. Fütüvvet, edebi
yaşamak, eline, diline beline sahip değer üreten ve değer taşıyan insan
olmaktır. Edep ile ilgili hadisler içten dışa doğru olumlu yönde değişimi
getirmektedir. Kendini olumlu yönde değiştirmeyi hedeflemek, ayrıcalık ve statü
peşinde koşmamayı da gerektirir. İnsana ayrıcalık sunmayan, insanı tabii
haliyle ele alıp kemâle erdirmeyi amaç edinen eğitim anlayışı fütüvvettir. Bireysel
dindarlaşma, sosyal dindarlaşmanın yerine ikame edilmemelidir. Değerler
eğitimini bir amacı da sosyal dindarlaşma olmalıdır.
Anahtar
Sözcükler: Fütüvvet, Hadis, Dini Sosyalleşme, Değer Eğitimi,
Eğitsel Otorite
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 25, 2019 |
Acceptance Date | June 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |
Kocaeli İlahiyat Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Kocaeli Journal of Theology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.