Evrim teorisi Charles Darwin tarafından ortaya konulduktan sonra farklı felsefi paradigmalar ekseninde yorumlanmıştır. Bu yorumlamalardan en önemlileri, iki ayrı kutbu temsil eden akıllı tasarımcılar ve doğalcı-natüralist ekol olarak öne çıkmaktadır. Akıllı tasarım ekolü canlılığın var olma sürecinin çok özel ve hassas değişkenlere bağlı olduğunu dolayısıyla bu hassas sürecin doğalcı nedenlerle açıklanamayacak kadar karmaşık bir süreç olduğunu iddia ederek, evrim teorisinin ancak doğaüstü, aşkın bir güç tarafından tasarlandığını öne sürmektedir. Doğalcı-natüralist ekol ise evrim sürecinin sadece doğal nedenlerle açıklanabildiğini ve dolayısıyla aşkın bir güce gerek kalmayacağını iddia etmektedir. Doğalcı-natüralist ekolün en önemli temsilcilerinden biri olan biyolog Richard Dawkins, evrim teorisi ile beraber serimlenen doğal seçilim kavramından hareketle evrimin doğal nedenlerle nasıl açıklanabildiğini göstermeye çalışmaktadır. Bu araştırmada Dawkins’in evrim teorisini natüralist bir perspektif ile nasıl açıkladığı üzerinde durulmuş ve Dawkins’in takip ettiği doğalcı ekol paradigması ekseninde vardığı sonucun tutarlılığı incelenmiştir. Dawkins’in evrim teorisini natüralist perspektiften serimlemesi ile bilimsel bir teori olarak öne çıkan evrim teorisinin teolojik ve metafizik fenomenler hakkındaki pozisyonunu anlaşılacaktır. Aynı zamanda doğalcı paradigmanın evrim teorisi örneğinden hareketle bilimsel fenomenleri ele alış şekli açıklanmış olacaktır.
After the theory of evolution was put forward by Charles Darwin, it has been interpreted in terms of different philosophical paradigms. The most important of these interpretations stand out as the intelligent designers and the naturalist school, which represent two separate poles. The intelligent design school claims that the process of existence of living things depends on very special and sensitive variables, and that this sensitive process is too complex to be explained by naturalistic reasons, and that the theory of evolution was designed only by a supernatural, transcendent power. The naturalist school, on the other hand, claims that the evolution process can only be explained by natural causes and therefore there will be no need for a transcendental power. Biologist Richard Dawkins, one of the most important representatives of the naturalist school, tries to show how evolution can be explained by natural causes, based on the concept of natural selection introduced with the theory of evolution. In this research, we focused on how Dawkins explained the theory of evolution from a naturalistic perspective and examined the consistency of his conclusion on the axis of the naturalistic school paradigm that Dawkins followed. By presenting Dawkins' theory of evolution from a naturalist perspective, the position of the theory of evolution, which stands out as a scientific theory, on theological and metaphysical phenomena will be understood. At the same time, the way the naturalistic paradigm deals with scientific phenomena will be explained, based on the example of the theory of evolution.
Charles Darwin Richard Dawkins Naturalism Smart-design Evolution Theory of Evolution Teleological Argument
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Philosophy of Religion |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | June 26, 2024 |
Publication Date | June 29, 2024 |
Submission Date | March 26, 2024 |
Acceptance Date | May 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 1 |
Kocaeli İlahiyat Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Kocaeli Journal of Theology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.