Research Article
BibTex RIS Cite

TURİST HAREKETLERİ İLE KONUT SATIŞLARI İLİŞKİSİ: PANEL GRANGER NEDENSELLİK VE EŞANLI DENKLEM SİSTEMİ ANALİZLERİ

Year 2017, Volume: 9 Issue: 16, 79 - 85, 23.05.2017
https://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.273885

Abstract

Turizm
ve konut sektörleri, ekonomide oluşturdukları ileri ve geri bağlantıları
nedeniyle iktisadi açıdan kritik öneme sahip iki sektördür. Literatürde bu
sektörlerin makroiktisadi etkileri üzerine birçok çalışma bulunmakla birlikte,
iki sektör arasındaki ilişkiler üzerine çalışmaların sınırlı bir bakış açısına
sahip olduğu görülmektedir. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı, Türkiye’de
bölgelere yönelik turist hareketleri ile konut satışları arasındaki ilişkinin
ekonometrik yöntemlerle incelenerek iki sektör arasındaki ilişkinin elde
edilebilen veriler ışığında aydınlatılmasıdır. Çalışma, Türkiye için benzer bir
ekonometrik uygulama bulunmaması noktasında literatüre katkı yapmayı
hedeflemektedir. Bu bağlamda çalışmada 2008 – 2015 döneminde Türkiye’nin 81 ili
için turizm hareketleri ve konut satışları arasındaki ilişkileri tespit etmeye
yönelik olarak panel veri analizleri yapılmaktadır. Tahminleme sonuçlarına göre
yerli ve yabancı turist sayısı ile illerdeki konut satış miktarları arasında
karşılıklı bir nedensellik ilişkisi söz konusudur. Ayrıca yabancı turist sayısı
ile konut satışları arasında negatif ilişki olduğu, ancak yerli turist sayısı
ile konut satışları arasında pozitif ilişki bulunduğu tespit edilmiştir.




References

  • AKSEKİ, U. , ÇATIK, A.N. ve GÖK, B. (2014). A regime-dependent investigation of the impact of macroeconomic variables on the housing market activity in Turkey. Economics Bulletin. (34)2, 1081-1090.
  • BAYEZİT, D. (2003). Turizm Sektöründe İkinci (Yazlık) Konutların Türkiye Ekonomisindeki Etkilerinin İstatistiksel Analizi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Araştırma Raporu. Rapor No: 0029290.
  • ELHORST, J.P. (2003). Specification and Estimation of Spatial Panel Data Models. International Regional Science Review. 26(3). 244 – 268.
  • FAIR, R.C. (1970). The Estimation of Simultaneous Equation Models With Lagged Endogenous Variables and First Order Serially Correlated Errors. Econometrica. 38. 507–516.
  • GRANGER, C.W.J. (1969). Investigating Causal Relations by Econometric Models and Cross-Spectral Methods. Econometrica. (37).
  • HOLDEN, A. (2006). Tourism Studies and the Social Sciences, Routledge, Londra ve Newyork.
  • HSİAO, C. (2007). Panel Data Analysis – Advantages and Challenges. Test. 16(1). 1 – 22.
  • JAAKSON, R. (1986). Second-home Domestic Tourism. Annals of Tourism Research. 13(3). 367 – 391.
  • KADI, F. (2014). Türkiye’de Yabancılara Gayrimenkul Satışı: Sektörel ve Bölgesel Bir İnceleme. Akademik Araştırmalar Dergisi. 62. 41 – 60.
  • KİTSON, M., MARTİN, R. ve TYLER, P. (2004). Regional Competitiveness: An Elusive yet Key Concept?. Regional Studies. 38(9), 991 – 999.
  • MANİSA, K. ve GÖRGÜLÜ, T. (2008). İkincil Konutların Turizm Sektöründe Yeniden Kullanılabilmesine İlişkin Bir Model. YTÜ Mimarlık Fakültesi E-Dergisi. 3(1). 68 – 78.
  • KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI. “İllere göre Turistik Tesislere Giriş Yapan Yerli ve Yabancı Turist Sayıları”. http://yigm.kulturturizm.gov.tr/TR,9853/istatistikler.html
  • MUTLUER, M. ve SÜDAŞ, İ. (2005). Yabancıların Türkiye’de Mülk Edinimi: Coğrafi Bir Yaklaşım. Ege Coğrafya Dergisi. 14. 45 – 55.
  • MÜLLER, D.K. (2006) The Attractiveness of Second Home Areas in Sweden: A Quantitative Analysis. Current Issues in Tourism. 9(4-5). 335-350.
  • MÜLLER, D.K. (2002) Reinventing the Countryside: German Second- home Owners in Southern Sweden. Current Issues in Tourism. 5(5). 426-446.
  • ÖZTÜRK, N. ve FİTÖZ, E. (2009). Türkiye’de Konut Piyasasının Belirleyicileri: Ampirik Bir Uygulama. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi. 5(10). 21 – 46.
  • SEVÜKTEKİN, M. ve NARGELEÇEKENLER, M. (2005). Zaman Serileri Analizi. Nobel Yayıncılık. 1. Basım. Ankara.
  • TÜİK. “İllere göre Konut Satışları”. www.tuik.gov.tr
  • QUINN, B. (2004) Dwelling Through Multiple Places: a Case Study of Second Home Ownership in Ireland, Ss. 45 – 59, Ed. Hall, C. M ve Muller, D. K., Tourism Mobility and Second Homes. Between Elite Landscapes and Common Ground, Channel View Publications, Clevedon, İngiltere.
  • TAMER, N.G., ERDOĞANARAS, F., YÜKSEL, Ü ve GÜZEY, Ö. (2010). Türkiye’de Yabancı Gerçek Kişilere Mülk Satışının Niceliksel, Niteliksel Boyutları ve Mekansal Etkileri Üzerine Bir Değerlendirme. MEMLEKET Siyaset Yönetim. 5(12). 120 – 141.
  • WILLIAMS, A.M. ve HALL, C.M. (2000). Tourism and Migration: New Relationships between Production and Consumption. Tourism Geographies. 2(1). 5-27.
Year 2017, Volume: 9 Issue: 16, 79 - 85, 23.05.2017
https://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.273885

Abstract

References

  • AKSEKİ, U. , ÇATIK, A.N. ve GÖK, B. (2014). A regime-dependent investigation of the impact of macroeconomic variables on the housing market activity in Turkey. Economics Bulletin. (34)2, 1081-1090.
  • BAYEZİT, D. (2003). Turizm Sektöründe İkinci (Yazlık) Konutların Türkiye Ekonomisindeki Etkilerinin İstatistiksel Analizi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Araştırma Raporu. Rapor No: 0029290.
  • ELHORST, J.P. (2003). Specification and Estimation of Spatial Panel Data Models. International Regional Science Review. 26(3). 244 – 268.
  • FAIR, R.C. (1970). The Estimation of Simultaneous Equation Models With Lagged Endogenous Variables and First Order Serially Correlated Errors. Econometrica. 38. 507–516.
  • GRANGER, C.W.J. (1969). Investigating Causal Relations by Econometric Models and Cross-Spectral Methods. Econometrica. (37).
  • HOLDEN, A. (2006). Tourism Studies and the Social Sciences, Routledge, Londra ve Newyork.
  • HSİAO, C. (2007). Panel Data Analysis – Advantages and Challenges. Test. 16(1). 1 – 22.
  • JAAKSON, R. (1986). Second-home Domestic Tourism. Annals of Tourism Research. 13(3). 367 – 391.
  • KADI, F. (2014). Türkiye’de Yabancılara Gayrimenkul Satışı: Sektörel ve Bölgesel Bir İnceleme. Akademik Araştırmalar Dergisi. 62. 41 – 60.
  • KİTSON, M., MARTİN, R. ve TYLER, P. (2004). Regional Competitiveness: An Elusive yet Key Concept?. Regional Studies. 38(9), 991 – 999.
  • MANİSA, K. ve GÖRGÜLÜ, T. (2008). İkincil Konutların Turizm Sektöründe Yeniden Kullanılabilmesine İlişkin Bir Model. YTÜ Mimarlık Fakültesi E-Dergisi. 3(1). 68 – 78.
  • KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI. “İllere göre Turistik Tesislere Giriş Yapan Yerli ve Yabancı Turist Sayıları”. http://yigm.kulturturizm.gov.tr/TR,9853/istatistikler.html
  • MUTLUER, M. ve SÜDAŞ, İ. (2005). Yabancıların Türkiye’de Mülk Edinimi: Coğrafi Bir Yaklaşım. Ege Coğrafya Dergisi. 14. 45 – 55.
  • MÜLLER, D.K. (2006) The Attractiveness of Second Home Areas in Sweden: A Quantitative Analysis. Current Issues in Tourism. 9(4-5). 335-350.
  • MÜLLER, D.K. (2002) Reinventing the Countryside: German Second- home Owners in Southern Sweden. Current Issues in Tourism. 5(5). 426-446.
  • ÖZTÜRK, N. ve FİTÖZ, E. (2009). Türkiye’de Konut Piyasasının Belirleyicileri: Ampirik Bir Uygulama. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi. 5(10). 21 – 46.
  • SEVÜKTEKİN, M. ve NARGELEÇEKENLER, M. (2005). Zaman Serileri Analizi. Nobel Yayıncılık. 1. Basım. Ankara.
  • TÜİK. “İllere göre Konut Satışları”. www.tuik.gov.tr
  • QUINN, B. (2004) Dwelling Through Multiple Places: a Case Study of Second Home Ownership in Ireland, Ss. 45 – 59, Ed. Hall, C. M ve Muller, D. K., Tourism Mobility and Second Homes. Between Elite Landscapes and Common Ground, Channel View Publications, Clevedon, İngiltere.
  • TAMER, N.G., ERDOĞANARAS, F., YÜKSEL, Ü ve GÜZEY, Ö. (2010). Türkiye’de Yabancı Gerçek Kişilere Mülk Satışının Niceliksel, Niteliksel Boyutları ve Mekansal Etkileri Üzerine Bir Değerlendirme. MEMLEKET Siyaset Yönetim. 5(12). 120 – 141.
  • WILLIAMS, A.M. ve HALL, C.M. (2000). Tourism and Migration: New Relationships between Production and Consumption. Tourism Geographies. 2(1). 5-27.
There are 21 citations in total.

Details

Journal Section RESEARCH PAPERS
Authors

Burcu Türkcan

Publication Date May 23, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 9 Issue: 16

Cite

APA Türkcan, B. (2017). TURİST HAREKETLERİ İLE KONUT SATIŞLARI İLİŞKİSİ: PANEL GRANGER NEDENSELLİK VE EŞANLI DENKLEM SİSTEMİ ANALİZLERİ. Akademik Araştırmalar Ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 9(16), 79-85. https://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.273885
AMA Türkcan B. TURİST HAREKETLERİ İLE KONUT SATIŞLARI İLİŞKİSİ: PANEL GRANGER NEDENSELLİK VE EŞANLI DENKLEM SİSTEMİ ANALİZLERİ. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD). May 2017;9(16):79-85. doi:10.20990/kilisiibfakademik.273885
Chicago Türkcan, Burcu. “TURİST HAREKETLERİ İLE KONUT SATIŞLARI İLİŞKİSİ: PANEL GRANGER NEDENSELLİK VE EŞANLI DENKLEM SİSTEMİ ANALİZLERİ”. Akademik Araştırmalar Ve Çalışmalar Dergisi (AKAD) 9, no. 16 (May 2017): 79-85. https://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.273885.
EndNote Türkcan B (May 1, 2017) TURİST HAREKETLERİ İLE KONUT SATIŞLARI İLİŞKİSİ: PANEL GRANGER NEDENSELLİK VE EŞANLI DENKLEM SİSTEMİ ANALİZLERİ. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD) 9 16 79–85.
IEEE B. Türkcan, “TURİST HAREKETLERİ İLE KONUT SATIŞLARI İLİŞKİSİ: PANEL GRANGER NEDENSELLİK VE EŞANLI DENKLEM SİSTEMİ ANALİZLERİ”, Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), vol. 9, no. 16, pp. 79–85, 2017, doi: 10.20990/kilisiibfakademik.273885.
ISNAD Türkcan, Burcu. “TURİST HAREKETLERİ İLE KONUT SATIŞLARI İLİŞKİSİ: PANEL GRANGER NEDENSELLİK VE EŞANLI DENKLEM SİSTEMİ ANALİZLERİ”. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD) 9/16 (May 2017), 79-85. https://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.273885.
JAMA Türkcan B. TURİST HAREKETLERİ İLE KONUT SATIŞLARI İLİŞKİSİ: PANEL GRANGER NEDENSELLİK VE EŞANLI DENKLEM SİSTEMİ ANALİZLERİ. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD). 2017;9:79–85.
MLA Türkcan, Burcu. “TURİST HAREKETLERİ İLE KONUT SATIŞLARI İLİŞKİSİ: PANEL GRANGER NEDENSELLİK VE EŞANLI DENKLEM SİSTEMİ ANALİZLERİ”. Akademik Araştırmalar Ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), vol. 9, no. 16, 2017, pp. 79-85, doi:10.20990/kilisiibfakademik.273885.
Vancouver Türkcan B. TURİST HAREKETLERİ İLE KONUT SATIŞLARI İLİŞKİSİ: PANEL GRANGER NEDENSELLİK VE EŞANLI DENKLEM SİSTEMİ ANALİZLERİ. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD). 2017;9(16):79-85.