The aim of
this study is to examine the benefits of Phillips machine to economic
education. Edgar Dale’s cone of experience and the pyramid of learning concepts
were used as an analysis tool in the study. According to this, the verbal and
graphical expression of the economics courses within the context of the
experience cone shows that the learning consists of complex, abstract and more
of the whole information acquired with the help of others. In this way, 20%
retention is achieved in terms of learning pyramid. The use of the Phillips
machine in the teaching of economics makes it possible to understand abstract
economic relations in a visual way. The ability to conduct controlled
experiments with the help of the device provides a more concrete and
self-learning process involving all sensory organs. Therefore, the use of the
Phillips machine in economic education is included in the classifications at
the base of the cone of experience. These classifications include experiences
obtained directly and experiences obtained through model-samples. This shows
the participatory learning process in terms of the learning pyramid and 75%
retention of the information is provided. As a result, the development of
devices and simulations similar to the Phillips machine would be beneficial in
terms of embodying the teaching of economics.
Teaching of Economics Phillips Machine Moniac Cone of Experience The Pyramid of Learning
Bu çalışmanın
temel amacı Phillips makinesinin iktisat öğretimine olan katkılarını
incelemektir. İncelemede analiz aracı olarak Edgar Dale’nin yaşantı konisi ile
öğrenme piramidi kavramları kullanılmıştır. Buna göre iktisat derslerinin sözel
ve grafiksel yolla anlatımı yaşantı konisi kapsamında öğrenimin karmaşık, soyut
ve daha çok başkaların yardımıyla edinilen bilgi bütününden oluştuğunu
göstermektedir. Bu yolla öğrenme piramidi açısından %20 oranında akılda
kalıcılık sağlanmaktadır. İktisat öğretiminde Phillips makinesinin
kullanılmasıyla soyut iktisadi ilişkilerin görsel yolla anlaşılması mümkün
olmaktadır. Cihaz yardımıyla kontrollü deneylerin yapılabilmesi tüm duyu
organlarını kapsayan, daha somut ve kendi kendine öğrenme yoluyla gerçekleşen
öğrenme sürecini ifade etmektedir. Dolayısıyla Phillips makinesinin iktisat
öğretiminde kullanılması yaşantı konisinin tabanında bulunan doğrudan doğruya
edinilen yaşantılar ile model ve numunelerle elde edinilen tecrübeler
sınıflandırmasında yer almaktadır. Bu durum öğrenme piramidi açısından
katılımcı öğrenme sürecini göstermekte olup öğrenilen bilgilerin %75 oranında
akılda kalıcılığı sağlanmaktadır. Sonuç olarak Phillips makinesine benzer
cihazların ve simülasyonların geliştirilmesi iktisat öğretiminin somutlaştırılması
bakımından faydalı olacaktır.
İktisat Öğretimi Phillips Makinesi Moniac Yaşantı Konisi Öğrenme Piramidi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 12 Sayı: 22 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.