With the introduction of technology and digitalization into our live, the concept of social media has also entered our lives and started to be used with increasing momentum day by day. It is observed that the use of social media, which was previously intended for certain purposes, is now a tool for many issues.
Social media, whose positive and negative aspects are constantly discussed and will continue to be discussed, has been seen as a door of opportunity, especially with the pandemic period, and has become an area associated with entrepreneurship. Promotion, recognition, gaining reputation, gaining prestige, admiration, fundraising, etc. In addition to its many purposes, it has become a new and valid channel in terms of earning, earning income, providing financial opportunities to housewives and women entrepreneurs.
In particular, Instagram, which started as a photo-sharing platform, has now turned into a source of income that is completely lived on. Moreover, with the pandemic, it has become a platform where many employees, but women and/or housewives who cannot continue their work, exhibit their own handwork and make a living with the income they earn from there. Today, it is possible to frequently come across newly created business lines and examples in this field.
Teknolojinin ve dijitalleşmenin yaşantımıza girmeye başlamasıyla birlikte sosyal medya kavramı da hayatımıza girmiş ve her geçen gün artan bir ivme ile kullanılmaya başlanmıştır. Önceleri belirli amaçlara yönelik olan sosyal medya kullanımının günümüzde pek çok konu için bir araç olduğu gözlemlenmektedir.
Olumlu ve olumsuz yanlarının sürekli tartışıldığı ve tartışılmaya da devam edeceği kuvvetle muhtemel olan sosyal medya özellikle pandemi dönemiyle birlikte bir fırsat kapısı olarak görülmüş ve girişimcilikle de ilişkilendirilen bir alan haline gelmiştir. Tanıtma, tanınma, ün sağlama, saygınlık kazanma, beğenilme, bağış toplama vb. pek çok amaçlarının yanında kazanç sağlama, gelir elde etme, ev kadınlarına ve kadın girişimcilere maddi olanaklar sağlama gibi konularda yeni ve geçerli bir mecra halini almıştır.
Özellikle sadece fotoğraf paylaşılan bir platform olarak başlayan Instagram, artık günümüzde tamamen oradan geçinilen bir gelir kapısına dönüşmüştür. Dahası, salgın süreci ile birlikte pek çok çalışanın fakat işine devam edemeyen kadınların ve/veya ev kadınlarının kendi el emeklerini sergiledikleri ve oradan sağladıkları kazançla geçindikleri bir platform olmuştur. Günümüzde bu alanda yeni oluşturulan iş kollarına ve örneklerine de sıkça rastlamak mümkün olmaktadır.
Makale için etik onay alınmamıştır. Yazar(lar), çalışmanın etik kurul onayına tabi olmadığını beyan eder(ler).
Bu çalışmaya sağladıkları katkıdan dolayı Ezgi Ceylan ve Sevil Akdemir’e (joycandlestudio), Berfin Özgür Yaman’a (bezedogadan), Ceren Geyik’e (ceresbyceren) ve İkbal Şeyda Özen’e (by_ikbalseyda) teşekkür ederim.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Language and Literature (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 10, 2023 |
Submission Date | November 8, 2023 |
Acceptance Date | November 29, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 1 Issue: 2 |
Kastamonu Journal of Human and Society - KJHShttps://dergipark.org.tr/tr/download/journal-file/29447