Çocukluk çağı travma deneyimlerinin bireylerin davranışları üzerinde önemli etkileri olduğu bilinmektedir. Mevcut araştırmanın amacı çocukluk çağı travmalarının genç yetişkinlerin olumlu sosyal davranışları ile ilişkisini ve bu bağlamda duygusal zekânın aracılık rolünü incelemektir. Araştırmanın amacı doğrultusunda, 20-30 yaş arası 153'ü kadın, 85'i erkek olmak üzere toplam 238 kişi araştırmaya dahil edilmiştir. Veriler katılımcılardan, Sosyo-demografik Bilgi Formu, Çocukluk Travması Ölçeği, Yetişkin Sosyallik Ölçeği ve Revize Edilmiş Schutte Duygusal Zekâ Ölçeği yoluyla elde edilmiş ve IBM SPSS 25.0 programıyla analiz edilmiştir. Araştırmada, öncelikle ölçeklerin normal dağılıma uygunluğuna bakmak amacıyla çarpıklık ve basıklık katsayıları incelenmiş, ölçeklerin iç tutarlılık analizi yapılmış ve çalışmaya uygunluğu belirlenmiştir. Daha sonra verilere Bağımsız Örneklem T-Testi, Varyans Analizi (ANOVA) ve Pearson Korelasyon Testleri uygulanmıştır. Katılımcıların sosyo-demografik verilerine göre bireylerin cinsiyet, yaş ve eğitim durumunun prososyal eğilimlerini etkilediği tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre genç yetişkinlerin çocukluk çağı travma deneyimlerinin düzeyi ile yetişkin prososyallik ve duygusal zekâ düzeyi arasında negatif bir ilişki olduğu, yetişkin olumlu sosyallik düzeyi ile duygusal zekâ düzeyi arasında ise pozitif bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca bireylerin çocukluk çağı travmaları ile olumlu sosyal davranışları arasındaki ilişkide duygusal zekânın aracı rol oynadığı regresyon analizi ile belirlenmiştir.
The current study aims to investigate how prosocial behaviors in young adults are influenced by childhood traumas and how emotional intelligence functions as a mediator in this relationship. It demonstrates the critical influence that early trauma experiences have on people's conduct. A total of 238 participants, 153 women and 85 men between the ages of 20 to 30, were involved in the research for the study. The Revised Schutte Emotional Intelligence Scale, the Adult Prosociality Scale, the Childhood Trauma Scale, and the Socio-demographic Information Form were filled out by the participants to collect the data. The software IBM SPSS 25.0 was used to analyze the data. First, we looked at the skewness and kurtosis coefficients to see if the scales were appropriate for a normal distribution. The data was then subjected to the Independent Sample T-Test, Analysis of Variance (ANOVA), and Pearson Correlation Tests. It was discovered that an individual's prosocial tendency was influenced by their age, gender, and educational attainment based on the sociodemographic data of the participants. The study's findings showed that the degree of young adults' childhood trauma experiences was negatively correlated with their level of adult prosociality and emotional intelligence, while the degree of adult prosociality and emotional intelligence was positively correlated. Regression analysis was also used to establish the mediating role that emotional intelligence has in the association between an individual's prosocial behaviors and childhood traumas.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 7, 2024 |
Submission Date | February 13, 2024 |
Acceptance Date | March 21, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 2 Issue: 1 |