Psikolojik yardım alanındaki internet tabanlı müdahaleler; psikolojik bozuklukları önlemek, tedavi etmek ya da kullanıcıların iyi oluş düzeylerini ve başa çıkma becerilerini artırmak amacıyla, etkisi bilimsel olarak kanıtlanmış psikoterapötik müdahalelerin, çevrimiçi web sayfası, mobil uygulama ya da bilgisayar yazılımları aracılığı ile kullanıcının genelde ruh sağlığı uzmanı olan bir rehber eşliğinde ya da tamamen kendi başına kullanabileceği biçimde sunulmasıdır. Bu çalışmada internet tabanlı müdahalelere yönelik tutumların değerlendirilmesinde kullanılan E-Terapi Tutumları Ölçeği’nin Türkçe uyarlaması gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcı grubu 414 (313 kadın ve 101 erkek) üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Elde edilen doğrulayıcı faktör analizi sonuçları, genel olarak, orijinal ölçeğin yapısını doğrulamaktadır. Geliştiricisinin izni ile İnternet Tabanlı Müdahalelere Yönelik Tutum Ölçeği olarak yeniden isimlendirilen ölçek “Algılanan Kullanışlılık ve Yararlılık” ve “Göreceli Avantaj ve Karşılaştırılabilirlik” alt boyutlarından oluşmaktadır. Ölçeğin mevcut verideki güvenirliğini belirlemek için yapılan analizlerde, ölçeğin tamamına ilişkin iç tutarlık katsayısının yeterli olduğu ve test tekrar test uygulamasına göre ölçme aracının sonuçlarının zamana göre değişmediği bulunmuştur. On altı maddeden oluşan ölçme aracı, bireylerin internet tabanlı müdahalelere yönelik tutumlarını değerlendirmek için kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir değerlendirme aracıdır.
Internet-based interventions in the field of psychological help means presenting scientifically proven psychotherapeutic interventions to prevent and treat psychological disorders or to increase the well-being and coping skills of users, through an online web page, mobile application or computer software generally with a guide who is a mental health professional or in a form that users can use on their own. In this study, the Turkish adaptation of the e-Therapy Attitudes Measure, which is used to evaluate attitudes towards internet-based interventions, was carried out. The participant group of the research consisted of 414 (313 females and 101 males) university students. The obtained confirmatory factor analysis results generally confirmed the structure of the original scale. The scale, renamed the Attitudes Towards Internet-Based Interventions Scale with the author's permission, consisted of "Perceived Usefulness and Usefulness" and "Relative Advantage and Comparability" sub-dimensions. In the analyzes performed to determine the reliability of the scale in the existing data, it was found that the internal consistency coefficient for the whole scale was sufficient for the whole scale and the results of the measurement tool did not change over time according to the test-retest application. The measurement tool, which consists of 16 items, is a valid and reliable assessment tool that can be used to evaluate individuals' attitudes towards internet-based interventions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 25, 2024 |
Submission Date | January 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 2 |