Review Article
BibTex RIS Cite

ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK KAVRAMI İLE İLGİLİ ULUSAL YAZININ BİBLİYOMETRİK ANALİZİ

Year 2023, Issue: 4, 65 - 76, 25.10.2023

Abstract

Teknolojinin hızla tüm dünyada tüketicilerin büyük bir çoğunluğu tarafından kullanılmaya başlanması, pazarlama dünyasının tüm stratejilerini teknoloji temelli olarak hazırlamasına neden olmuştur. Fiziki alana uğramadan ya da ürünü denemeden almak isteyen tüketiciler için pek çok uygulama geliştirilmiştir. Üstelik yapay zeka teknikleri kullanılarak oluşturulan gerçeklik uygulamaları ile tüketiciye neredeyse gerçeğe yakın duygusunu hissettirecek hizmetler sunulmaya başlanmıştır. Her ne kadar Artırılmış Gerçeklik uygulamaları henüz yaygın bir şekilde kullanılmıyor olsa da yakın gelecekte hemen her sektörde kullanılacağı açık bir şekilde görülmektedir. Bu nedenle Artırılmış Gerçeklik kavramına yönelik yapılacak çalışmalar, pazarlama dünyasında tüketiciye yönelik stratejilerin geliştirilmesinde önemli bir destek aracı olacaktır. Bu çalışmada, pazarlama alanında Artırılmış Gerçeklik kavramına yönelik ulusal yazında yapılmış olan çalışmaların literatür taramasıyla sistematik olarak incelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmada, Ulusal Tez Merkezi (YÖKTEZ) ve TR Dizin taranarak Artırılmış Gerçeklik kavramının geçtiği tüm çalışmalar incelenmiştir. İçerisinde Artırılmış Gerçeklik kavramının geçtiği 527 adet çalışma gözden geçirilerek pazarlama alanında yapılmış çalışmalar seçilmiştir. Pazarlama ile ilgili 44 adet çalışma gözden geçirildiğinde son yıllarda artan bir ivme ile bu alanda çalışma yapıldığı gözlenmiştir. Çalışmaya dahil edilen literatürde yoğun sıklıkla kullanılan anahtar kelimeler, araştırma modeli, araştırma yöntemi, veri toplama aracı, veri analiz yöntemi, çalışma yılı gibi başlıklar ele alınarak gelecekte yapılması planlanan çalışmalar için araştırma alt yapısı sunulmaya çalışılmıştır.

Ethical Statement

Bu çalışma bilimsel araştırma ve yayın etiği kurallarına uygun olarak hazırlanmıştır.

References

  • Analyst Opinion 2023. Statista. https://www.statista.com/outlook/amo/ar-vr/ar-advertising/worldwide#revenue. Erişim Tarihi: 01.08.2023.
  • Amin, D. & Govilkar, S. (2015). “Comparative Study of Augmented Reality SDK’s”. International Journal on Computational Sciences & Applications (IJCSA). 5(1): 11-26.
  • Arena, F., Collotta, M., Pau, G., & Termine, F. (2022). “An Overview of Augmented Reality”. Computers, 11(2), 28:1-15 DOI: https://doi.org/10.3390/computers11020028.
  • Azuma, R. T. (1997). “A Survey of Augmented Reality”. Presence: Teleoperators & Virtual Environments, 6(4): 355-385.
  • Berryman, D. R. (2012). “Augmented Reality: A Review”. Medical Reference Services Quarterly, 31(2): 212-218. DOI: 10.1080/02763869.2012.670604.
  • Bilici, F. (2015). Pazarlamada Artırılmış Gerçeklik ve Karekod Teknolojileri: Tüketicilerin Artırılmış Gerçeklik Teknoloji Algılamaları Üzerine Bir Alan Araştırması. (Doktora Tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü), Bursa.
  • Bilici, F., & Özdemir, E. (2019). “Tüketicilerin Artırılmış Gerçeklik Teknolojilerini Kullanmaya Yönelik Tutum ve Niyeti Üzerine Bir Araştırma”. Business & Management Studies: An International Journal, 7(5): 2011-2033.
  • Carmigniani, J., Furht, B., Anisetti, M., Ceravolo, P., Damiani, E., & Ivkovic, M. (2011). “Augmented Reality Technologies, Systems and Applications”. Multimedia Tools and Applications, 51: 341-377. DOI: 10.1007/s11042-010-0660-6.
  • Chiang, F. K., Shang, X., & Qiao, L. (2022). “Augmented Reality in Vocational Training: A Systematic Review of Research and Applications”. Computers in Human Behavior, 129, 107125, DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.107125.
  • Devagiri, J. S., Paheding, S., Niyaz, Q., Yang, X., & Smith, S. (2022). “Augmented Reality and Artificial Intelligence in industry: Trends, Tools, and Future Challenges”. Expert Systems with Applications, 118002, 1-13, DOI: https://doi.org/10.1016/j.eswa.2022.118002.
  • İçten, T., & Bal, G. (2017). “Artırılmış Gerçeklik Üzerine Son Gelişmelerin Ve Uygulamaların İncelenmesi”. Gazi University Journal of Science Part C: Design and Technology, 5(2): 111-136.
  • Küçüksaraç, B., & Sayımer, İ. (2016). “Deneyı̇msel Pazarlama Aracı Olarak Artırılmış Gerçeklı̇k: Türkı̇ye’dekı̇ Marka Deneyı̇mlerı̇nin Etkı̇lerı̇ Üzerı̇ne Bir Araştırma”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(51): 73-95.
  • Milgram, P., Kishino, F. (1994). “A Taxonomy of Mixed Reality Visual Displays”. IEICE Transactions on Information and Systems, 77(12): 1321-1329.
  • Mushtaq, A. and Kanth, H. (2015), “Data Mining for Marketing”, International Journal on Recent and Innovation Trends in Computing and Communication, 3(3): 985-991.
  • Okubo, Y. (1997). Bibliometric Indicators and Analysis of Research Systems: Methods and Examples. Paris: OCDE/GD.
  • Shaljani, B. (2018). Reklamlarda Arttırılmış Gerçeklik Uygulamalarının Tüketici Davranışlarında Oynadığı Rol. (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü), İstanbul.
  • Uçkun, S., & Sağtaş, S. (2021). “Artırılmış Gerçeklik ile Deneyimsel Pazarlamanın Tüketici Satın Alma Niyetine Etkisi: Turistik Satın Alma Davranışı Uygulaması”. Journal of Management Theory and Practices Research, 2(2): 150-174.
  • We are social. (26 Ocak 2023). The Changing World of Digital in 2023 https://wearesocial.com/uk/blog/2023/01/the-changing-world-of-digital-in-2023/. Erişim Tarihi: 01.07.2023.
  • Yüksel, D. (2017). Pazarlamada Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının İşlevi Üzerine Nitel Bir Araştırma. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü), Ankara.
  • Zeren, D., & Kaya, N. (2020). “Dijital Pazarlama: Ulusal Yazının Bibliyometrik Analizi”. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1): 35-52.
Year 2023, Issue: 4, 65 - 76, 25.10.2023

Abstract

References

  • Analyst Opinion 2023. Statista. https://www.statista.com/outlook/amo/ar-vr/ar-advertising/worldwide#revenue. Erişim Tarihi: 01.08.2023.
  • Amin, D. & Govilkar, S. (2015). “Comparative Study of Augmented Reality SDK’s”. International Journal on Computational Sciences & Applications (IJCSA). 5(1): 11-26.
  • Arena, F., Collotta, M., Pau, G., & Termine, F. (2022). “An Overview of Augmented Reality”. Computers, 11(2), 28:1-15 DOI: https://doi.org/10.3390/computers11020028.
  • Azuma, R. T. (1997). “A Survey of Augmented Reality”. Presence: Teleoperators & Virtual Environments, 6(4): 355-385.
  • Berryman, D. R. (2012). “Augmented Reality: A Review”. Medical Reference Services Quarterly, 31(2): 212-218. DOI: 10.1080/02763869.2012.670604.
  • Bilici, F. (2015). Pazarlamada Artırılmış Gerçeklik ve Karekod Teknolojileri: Tüketicilerin Artırılmış Gerçeklik Teknoloji Algılamaları Üzerine Bir Alan Araştırması. (Doktora Tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü), Bursa.
  • Bilici, F., & Özdemir, E. (2019). “Tüketicilerin Artırılmış Gerçeklik Teknolojilerini Kullanmaya Yönelik Tutum ve Niyeti Üzerine Bir Araştırma”. Business & Management Studies: An International Journal, 7(5): 2011-2033.
  • Carmigniani, J., Furht, B., Anisetti, M., Ceravolo, P., Damiani, E., & Ivkovic, M. (2011). “Augmented Reality Technologies, Systems and Applications”. Multimedia Tools and Applications, 51: 341-377. DOI: 10.1007/s11042-010-0660-6.
  • Chiang, F. K., Shang, X., & Qiao, L. (2022). “Augmented Reality in Vocational Training: A Systematic Review of Research and Applications”. Computers in Human Behavior, 129, 107125, DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.107125.
  • Devagiri, J. S., Paheding, S., Niyaz, Q., Yang, X., & Smith, S. (2022). “Augmented Reality and Artificial Intelligence in industry: Trends, Tools, and Future Challenges”. Expert Systems with Applications, 118002, 1-13, DOI: https://doi.org/10.1016/j.eswa.2022.118002.
  • İçten, T., & Bal, G. (2017). “Artırılmış Gerçeklik Üzerine Son Gelişmelerin Ve Uygulamaların İncelenmesi”. Gazi University Journal of Science Part C: Design and Technology, 5(2): 111-136.
  • Küçüksaraç, B., & Sayımer, İ. (2016). “Deneyı̇msel Pazarlama Aracı Olarak Artırılmış Gerçeklı̇k: Türkı̇ye’dekı̇ Marka Deneyı̇mlerı̇nin Etkı̇lerı̇ Üzerı̇ne Bir Araştırma”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(51): 73-95.
  • Milgram, P., Kishino, F. (1994). “A Taxonomy of Mixed Reality Visual Displays”. IEICE Transactions on Information and Systems, 77(12): 1321-1329.
  • Mushtaq, A. and Kanth, H. (2015), “Data Mining for Marketing”, International Journal on Recent and Innovation Trends in Computing and Communication, 3(3): 985-991.
  • Okubo, Y. (1997). Bibliometric Indicators and Analysis of Research Systems: Methods and Examples. Paris: OCDE/GD.
  • Shaljani, B. (2018). Reklamlarda Arttırılmış Gerçeklik Uygulamalarının Tüketici Davranışlarında Oynadığı Rol. (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü), İstanbul.
  • Uçkun, S., & Sağtaş, S. (2021). “Artırılmış Gerçeklik ile Deneyimsel Pazarlamanın Tüketici Satın Alma Niyetine Etkisi: Turistik Satın Alma Davranışı Uygulaması”. Journal of Management Theory and Practices Research, 2(2): 150-174.
  • We are social. (26 Ocak 2023). The Changing World of Digital in 2023 https://wearesocial.com/uk/blog/2023/01/the-changing-world-of-digital-in-2023/. Erişim Tarihi: 01.07.2023.
  • Yüksel, D. (2017). Pazarlamada Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının İşlevi Üzerine Nitel Bir Araştırma. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü), Ankara.
  • Zeren, D., & Kaya, N. (2020). “Dijital Pazarlama: Ulusal Yazının Bibliyometrik Analizi”. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1): 35-52.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Digital Marketing
Journal Section Research Articles
Authors

Bahar Çelik 0000-0003-2494-5343

Early Pub Date October 24, 2023
Publication Date October 25, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 4

Cite

APA Çelik, B. (2023). ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK KAVRAMI İLE İLGİLİ ULUSAL YAZININ BİBLİYOMETRİK ANALİZİ. Kapanaltı Dergisi(4), 65-76.