The Olympic Games that have been held since 1896, are organized once every four years. Athletes from all over the world come together to struggle in different sports branches. To host these games, countries show their candidate cities. With the development of communication technologies, communication tools have been used for promotion purposes. Today, candidate countries who want to host the Olympic Games have also given importance to promotional films and have started to shoot films that introduce their own cities and cultures. The study focuses on the strategies used by candidate countries in promotional films that prepare presentations for the Olympic Games. For this purpose, a framework has been defined to work in line with concepts such as city image, city presentation strategies, promotional film and Olympic Games. In the application phase of the study, the promotional films of the countries that were candidates for hosting the Olympic Games in 2016, 2020, 2024 and 2028 were subjected to content analysis. In the study, where Langer's city promotion film strategies were taken as a model, the methods of using image marketing, attraction marketing, infrastructure marketing and Human marketing strategies were searched about the cities who were candidates for the Olympic Games. While it was determined that visual expression elements were used extensively in city promotional films, no film was found in which all of these strategies were included.
1896
yılından beri süregelen olimpiyat oyunları dört yılda bir kere
düzenlenmektedir. Dünyanın dört bir tarafından sporcular bir araya gelerek
değişik spor dallarında mücadele etmektedir. Bu oyunların ev sahipliğini yapmak
için ülkeler aday şehirlerini göstermektedir. İletişim
teknolojilerinin gelişimi ile birlikte iletişim araçları tanıtım amaçlı kullanılmaya
başlanmıştır. Günümüzde olimpiyat oyunlarına ev sahipliği yapmak isteyen aday
ülkeler de tanıtım filmlerine önem vermiş, kendi şehir ve kültürlerini tanıtıcı
filmler çekmeye başlamışlardır.
Çalışma, olimpiyat oyunlarına sunum
hazırlayan aday ülkelerin tanıtım filmlerinde kullandıkları stratejilere
odaklanmaktadır. Bu amaçla şehir imajı, şehir sunum stratejileri, tanıtım filmi
ve olimpiyat oyunları gibi kavramlar doğrultusunda çalışmaya bir çerçeve
belirlenmiştir. Çalışmanın uygulama aşamasında ise 2016, 2020, 2024 ve 2028
yıllarındaki olimpiyat oyunlarına ev sahipliği için aday olan ülkelerin tanıtım
filmleri içerik analizine tabi tutulmuştur. Langer'in şehir tanıtım filmi
stratejilerinin model alındığı çalışmada; olimpiyat oyunlarına aday şehirlerin görüntü
pazarlaması, cazibe pazarlaması, altyapı pazarlaması ve insan pazarlaması stratejilerini
kullanma biçimleri aranmıştır. Şehir tanıtım filmlerinde görsel anlatım
unsurlarının ağırlıklı olarak kullanıldığı tespit edilirken, bu stratejilerin
tamamının yer aldığı bir filme rastlanmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 20 Issue: 35 |