OBJECTIVE: Explaining the isolation control methods and giving importance to this issue in the preclinical period will help the doctor candidates to protect themselves and their patients during their risky business lives. The aim of this study is to evaluate the knowledge status, associated factors and training needs of the 3rd grade medical faculty students who were at preclinical period about isolation precaution methods.
MATERIAL AND METHODS: In this descriptive study, the questionnaire consisting of the questions which evaluated the general information of the students and the information about the isolation precaution methods was applied to the 3rd grade students of the Faculty of Medicine who wanted to participate in the study between October 2018 and February 2019.
RESULTS: 49.3% of the students were women; 50.7% of them were male. It was determined that the students, who were informed about the isolation precautions icons at the hospital (p= 0,045) and who received training on hand hygiene and isolation precautions (p= 0,025) knew the knowledge and practices regarding hand hygiene more accurately than others. Students who had a history of hospitalization (p= 0,014), were informed about the isolation precautions icons at the hospital (p= 0,017) and who received training on hand hygiene and isolation precautions (p= 0,000) knew the knowledge and practices regarding isolation precautions more accurately than others.
CONCLUSIONS: In order for knowledge and attitude to become a behaviour, training on issues that have a major place in infection control should be initiated as early as possible and the trainings should be renewed at regular intervals. It is very important that physicians who should be a role model in this subject and who need to protect themselves professionally in the preclinical period.
AMAÇ: Preklinik dönemde izolasyon kontrol önlemlerinin (İKÖ) anlatılması ve bu konuya önem verilmesi doktor adaylarının riskli meslek hayatları boyunca kendilerini ve hastalarını korumalarını sağlayacaktır. Bu araştırmanın amacı Tıp Fakültesi Dönem 3 öğrencilerinin İKÖ methodları hakkındaki bilgi durumlarının, ilişkili faktörlerin ve eğitim ihtiyacının belirlenmesidir.
GEREÇ VE YÖNTEM: Tanımlayıcı nitelikteki araştırmada, Tıp Fakültesi Dönem 3 öğrencilerinden çalışmaya katılmak isteyen öğrencilere Ekim 2018 - Şubat 2019 tarihleri arasında, genel bilgilerini ve İKÖ konusunda bilgi durumlarını değerlendiren sorulardan oluşan anket, kampüs ortamında uygulandı.
BULGULAR: Öğrencilerin %49,3’ü kadın; %50,7 erkekti. İKÖ hakkında hastane ziyaretlerinde bilgilendirme yapılan (p=0,045) ve el hijyeni ve İKÖ ile ilgili eğitim alan (p=0,025) öğrencilerin, el hijyenine dair bilgi ve uygulamaları diğerlerine göre daha doğru bildikleri belirlendi. Hastanede yatma öyküsü bulunan (p=0,014), İKÖ hakkında hastane ziyaretlerinde bilgilendirme yapılan (p=0,017) ve el hijyeni ve İKÖ ile ilgili eğitim alan (p=0,000) öğrencilerin, İKÖ’ye dair bilgi ve uygulamaları diğerlerine göre daha fazla doğru bildiği belirlendi.
SONUÇ: Bilgi ve tutumun davranış haline dönüşebilmesi için enfeksiyon kontrolünde başlıca yere sahip olan konularla ilgili eğitimlere mümkün olduğunca erken başlanmalı ve belirli aralıklarla eğitimler yenilenmelidir. Bu konuda rol model olması gereken ve mesleki olarak kendini de koruması gereken hekimlerin preklinik dönemde bu eğitimleri almaları çok önemlidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 17, 2021 |
Acceptance Date | June 3, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 22 Issue: 3 |