OBJECTIVE: In our study, it was aimed to investigate the difficulties faced by students who took the anatomy lesson with distance education during the Covid-19 pandemic period, their ability to adapt, the advantages-disadvantages of distance education, and its relationship with learning success.
MATERIAL AND METHODS: A total of 560 students studying in the 1st, 2nd, 3rd and 4th grades of Balıkesir University, Faculty of Medicine were included in our study, but 399 (71.25%) of these students participated in the study. A feedback form developed by the researchers and a psychometric questionnaire were applied to the participants by scanning the literature. The data were analyzed and interpreted.
RESULTS: The mean age of the students participating in our study was found to be 20.57±2.21. Mean exam success scores were calculated as 79.20±10.30 in first grades, 62.30±19.16 in second grades, 52.45±14.64 in third grades and 57.48±15.30 in fourth grades, respectively. As a result of the analysis, it was determined that the average achievement score of the first-year students who received online distance education was higher than the other groups in a statistically significant way. While 45.9% of the students participating in our research stated that the anatomy education should be face-to-face after the Covid-19 pandemic, 3.8% of the students stated that it should be given as distance education.
CONCLUSIONS: As a result of our study, although it was determined that the students were more successful in online anatomy education, the majority of the students preferred face-to-face anatomy lessons. In cases where distance education is required, we believe that carrying on the theoretical lessons of anatomy education online but carrying on the practical lessons face-to-face will contribute positively to the success of the anatomy education.
AMAÇ: Çalışmamızda, Covid-19 pandemi döneminde uzaktan eğitim ile anatomi dersi alan öğrencilerin karşılaştıkları zorlukların, uyum sağlayabilme yeteneklerinin, uzaktan eğitiminde avantaj ve dezavantajlarının ve öğrenme başarısı ile ilişkisinin araştırılması amaçlanmıştır.
GEREÇ VE YÖNTEM: Çalışmamıza Balıkesir Üniversitesi, Tıp Fakültesi 1., 2., 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören toplam 560 öğrenci dahil edildi, ancak bu öğrencilerden 399’u (%71,25) çalışmaya katılmıştır. Katılımcılara literatür taranarak araştırmacılar tarafından geliştirilen geri bildirim formu ve psikometrik anket uygulandı. Veriler analiz edilip yorumlandı.
BULGULAR: Araştırmamıza katılan öğrencilerin yaş ortalaması 20,57±2,21 olarak bulundu. Ortalama sınav başarı puanları ise sırasıyla birinci sınıflarda 79,20±10,0, ikinci sınıflarda 62,30±19,16, üçüncü sınıflarda 52,45±14,64 ve dördüncü sınıflarda 57,48±15,30 olarak hesaplandı. Yapılan analiz sonucunda, çevrimiçi uzaktan eğitim alan birinci sınıf öğrencilerinin ortalama başarı puanının istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde diğer gruplardan daha fazla olduğu tespit edildi. Araştırmamıza katılan öğrencilerin %45,9’u, Covid-19 pandemi sonrasında anatomi eğitiminin tamamen yüz yüze olması gerektiğini belirtirken, öğrencilerin %3,8’i ise tamamen uzaktan eğitim olarak verilmesini ifade etmişlerdir.
SONUÇ: Öğrencilerin çevrimiçi anatomi eğitiminde daha başarılı oldukları tespit edilse de öğrencilerin çoğunluğu, anatomi dersinin yüz yüze verilmesini tercih etmişlerdir. Uzaktan eğitime geçilmesini gerektiren durumlarda, anatomi eğitimi teorik derslerinin çevrimiçi olarak sürdürülmesinin ancak pratik derslerin yüz yüze olarak devam ettirilmesinin anatomi eğitiminin başarısına olumlu yönde katkı sağlayacağı kanaatindeyiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 13, 2023 |
Acceptance Date | August 23, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 24 Issue: 3 |