AMAÇ: Tıp eğitiminde, genital sistem anatomisini öğrenirken öğrenciler, bu sistemin anatomik özelliklerinden dolayı mahcubiyet göstererek kaygılanabilirler. Bu kaygı duygusu öğrencilerin kişilik özellikleri ile birleşince akademik başarılarını olumsuz yönde etkileyebilir. Bu doğrultuda, bu araştırmanın amacı, kaygının anatomik başarıya etkisinde kişilik özelliklerinin aracı rol oynayıp oynamadığını araştırmaktır.
GEREÇ VE YÖNTEM: : Araştırmanın örneklemini Ankara Medipol Üniversitesi Tıp ve Diş Hekimliği 2. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada, öğrencilerin genital sistem anatomisi öğrenimindeki akademik başarıları ile kaygı ve kişilik özellikleri arasındaki ilişki incelenmiştir.
BULGULAR: Katılımcıların %64,5'i kadın ve %58,1'i Tıp Fakültesi öğrencisi iken, %91,1'i Türkiye Cumhuriyeti vatandaşıydı. Kaygının anatomi başarısını tahmin etme gücünü gösteren c´ katsayısında (B=-.197, p=0.28) anlamlı bir artış olduğu tespit edildi. Ayrıca kişilik faktörünün kaygı ile anatomi başarısı arasında aracı bir rol oynamadığı ortaya kondu.
SONUÇ: Analiz sonucunda sürekli kaygının anatomi başarısını doğrudan etkilediği belirlendi. Kişilik özelliği aracı olarak sisteme eklendiğinde herhangi bir aracı rolü oluşturmadığı belirlenmiştir. Bu doğrultuda Tıp Fakültesi öğrencilerine fakülteye başladıklarında kendilerini daha iyi tanımlayabilmeleri için kısa eğitimler verilebilir ve kişisel farkındalıkları arttırılabilir.
OBJECTIVE: While studying the anatomy of the genital system in medical education, students may feel embarrassed and anxious due to the anatomical features of this system. This feeling of anxiety, combined with students' personality characteristics, can negatively affect their academic success. In light of this, the purpose of this study is to investigate whether personality traits play a mediating role in the effect of anxiety on anatomical success.
MATERIAL AND METHODS: The sample of the study consists of Ankara Medipol University Medicine and Dentistry 2nd year students. In the study, the relationship between students' academic achievement in genital system anatomy learning and their anxiety and personality traits was investigated.
RESULTS: While 64.5% of the participants were female and 58.1% were medical students, 91.1% were Turkish citizens. There was a significant increase in the c´ coefficient (B=-.197, p=0.28) indicating the predictive power of anxiety on anatomy success. It was also found that personality factor did not play a mediating role between anxiety and anatomy achievement.
CONCLUSIONS: As a result of the analysis, it was determined that trait anxiety directly affected anatomy success. When the personality trait was added to the system as a mediator, it was determined that it did not create any mediation role. In this direction, short trainings can be given to the students of the Faculty of Medicine so that they can better define themselves when they start the faculty, and their personal awareness can be increased.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Medical Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 18, 2024 |
Acceptance Date | November 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 25 Issue: 3 |