It is observed that nurses working in health institutions during the pandemic process, long working hours negatively affect nurses in psychological and physical terms. As a result of the pandemic process, the increasing workload in hospitals, especially the heavy and exhausting 24-hour shifts and work in the seizure system, and the fact that nurses are exposed to an irregular work schedule, the quality of work and personal life of staff is adversely affected. As a result of this, the quality of service provided to patients also decreases. In order to eliminate the negativity caused by the working conditions of nurses and to increase customer satisfaction, the problem of nurse scheduling was discussed in this study. Two solutions have been proposed for the nurse scheduling problem in the neurology intensive care unit, where 18 nurses work at the state hospital. Firstly, the solution was presented with the 0-1 goal programming method taking into account the current working conditions of the hospital. Secondly, in order to prevent the risks that may arise from a 24-hour shift, a new model was proposed by working on a two-shift system of 8 and 16 hours. In the proposed models, a fair and balanced work program has been established taking into account the rules of the hospital, the specific wishes and experiences of the nurses. This study not only addresses the real-life problem, but also provides a new perspective on the nurse scheduling problem with the analysis of the current situation and the proposal of a new shift system.
Nurse Scheduling Problem 0-1 Goal Programming Personnel Management Hospital Management Pandemic
Pandemi sürecinde sağlık kuruluşlarında çalışan hemşirelerin, uzun çalışma saatlerinin psikolojik ve fiziksel anlamda hemşireleri olumsuz etkilediği görülmektedir. Pandemi süreciyle hastanelerde artan iş yükü, özellikle 24 saat süren vardiya ve nöbet sistemi içinde çalışmanın ağır ve yorucu olması ve hemşirelerin düzensiz bir iş programına maruz kalması sonucunda personellerin iş ve kişisel yaşam kalitesi olumsuz yönde etkilenmektedir. Bunun sonucu olarak hastalara verilen hizmetin kalitesi de düşmektedir. Hem hemşirelerin çalışma şartlarından kaynaklı olumsuzlukların giderilmesi hem de müşteri memnuniyetinin artırılması amacıyla bu çalışmada hemşire çizelgeleme problemi ele alınmıştır. Bir devlet hastanesinin nöroloji yoğun bakım ünitesinde çalışan 18 hemşirenin çizelgelenmesi problemi için iki çözüm önerisinde bulunulmuştur. İlk olarak hastanenin mevcut çalışma şartları dikkate alınarak 0-1 hedef programlama yöntemi ile çözüm sunulmuştur. İkinci olarak 24 saatlik vardiyadan kaynaklı oluşabilecek risklerin önüne geçebilmek için 8 ve 16 saatlik iki vardiya sistemi üzerinde çalışılarak yeni bir model önerisinde bulunulmuştur. Önerilen modellerde hastanenin kuralları, hemşire özel istekleri ve tecrübeleri dikkate alınarak adil ve dengeli bir çalışma programı oluşturulmuştur. Bu çalışma gerçek hayat problemini ele almakla birlikte mevcut durum analizi ve yeni vardiya sistemi önerisiyle hemşire çizelgeleme problemine yeni bir bakış açısı sunmaktadır.
Hemşire çizelgeleme problemi 0-1 hedef programlama Personel yönetimi Hastane yönetimi Pandemi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2023 |
Submission Date | May 23, 2022 |
Acceptance Date | February 17, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 11 Issue: 2 |