Research Article
BibTex RIS Cite

Analysis of Text-Picture Relation in Children’s Literature with Examples from the Books İllustrated by Sedat Girgin

Year 2022, Issue: 8, 925 - 945, 30.08.2022
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1119331

Abstract

This study aims to examine the relation between pictures and text relation in children's literature; In this context, sample pictures and texts from the books illustrated by Sedat Girgin were presented, and the compatibility of these pictures and texts with the "Children's Picture Evaluation Form" (RCKDF) was examined. This study was prepared in accordance with the methods of document analysis. The study consists of four basic stages: data collection, data compilation, data analysis, and evaluation. The levels of conformity to the form of the books used in the study are expressed as % respectively: A Strange Gift 66.66%, Twins Raining from the Sky 66.66%, Dinosaur Birds 72.22%, and Liars Country 83.33%. The books in this section of the study are examined in 18 articles according to the Illustrated Children's Book Evaluation Form. Data analysis in this research; The collection, description, analysis, interpretation and synthesis of the data were carried out by considering the order. The collected data were made by taking the average of the scores given by the three evaluators in the context of each item in order to ensure inter-rater reliability. According to the findings, the compatibility rate of the pictures used in the books was 72.21%. Furthermore, it has been concluded that the pictures are highly compatible with the texts and supports the child's development. Additionally, several recommendations for writers, artists, and researchers in this field were made based on the findings.

References

  • Atmaca, A. E. (2006). İlköğretim Ders Kitaplarında Görsel Tasarım ve Resimleme. Millî Eğitim, 3(171), 318-328.
  • Baş, B. ve Yıldız, F. İ. (2015). Türkçe 1. Sınıf Ders Kitabının Resim-Metin İlişkisi Açısından Değerlendirilmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 7(1), 230-241.
  • Carney, N. R. ve Levin, J. (2002). Pictorial İllustration Still İmprove Students’ Learning from Text. Educational Psychology Review, 14(1).
  • Cımbız, A. T. (2017). Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabındaki Resimlerin Metinlerle Uyumu. Yüksek Lisans Tezi. Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Çer, E. (2014). Edebiyatta Çocuk Gerçekliği ve Çocuğa Görelik İlkelerinin İncelenmesi. Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Çetin, H. (2021). Resimli Çocuk Kitaplarında Resim-Metin İlişkileri ve Bazı Sınıflandırmaların Değerlendirilmesi: Bir Meta-Sentez Çalışması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 533-545.
  • Demirel, Ş., Kökçü, Y., ve Akbaba, R. S. (2018). 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabının Resim-Metin İlişkisi Açısından İncelenmesi. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 8(2), 224-243.
  • Dursunoğlu, H. (2015). Eğitim Fakülteleri İçin Çocuk Edebiyatı. (Ed. Ömer Yılar ve Lokman Turan), Çocuk- Edebiyat ve Çocuk Edebiyatı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Fang, Z. (1996). Illustrations, Text, and The Child Reader: What Are Pictures in Children’s Storybooks for?, Reading Horizons, 37 ( 130 42.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Taş Kitapçılık.
  • Karatay, H. (2012). Kuramdan Uygulamaya Çocuk Edebiyatı (ed. T. Şimşek). Çocuk Edebiyatı Metinlerinde Bulunması Gereken Özellikler. Ankara: Grafiker.
  • Kayabekir, T. (2010). İlköğretim 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tasarımında Yer Alan İllüstrasyonların Metne Uygunluk Açısından Değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Kıbrıs, İ. (2000). Uygulamalı Çocuk Edebiyatı. Ankara: Eylül.
  • Nikolajeva, M. ve Scott, C. (2001). How Picture Books Work. New York: Routledge.
  • Oğuzkan, A.F. (2013). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Özkan, R. ve Tutkun, S. B. (2014). İlköğretim Sosyal Alan Ders Kitaplarının Görsel Boyut ve İçerik Tutarlılığı Açısından İncelenmesi. International Journal of Social Science, 24, 371-386.
  • Sever, S. (2015). Çocuk ve Edebiyat. Ankara: Tudem.
  • Sever, S. (2018). Sanatsal Uyaranlarla Dil Öğretimi. Ankara: Tudem.
  • Türkçe Sözlük. (2013). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Yıldız, F. İ. (2015). İlkokul 2. Sınıf Türkçe Ders Kitabının Resim-Metin İlişkisi Açısından Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Sedat Girgin’in Resimlediği Kitaplardan Örneklerle Çocuk Edebiyatında Resim-Metin İlişkisinin İncelenmesi

Year 2022, Issue: 8, 925 - 945, 30.08.2022
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1119331

Abstract

Çalışmanın amacı çocuk edebiyatında resim-metin ilişkisinin incelenmesidir. Bu bağlamda Sedat Girgin’in resimlediği kitaplardan örnek resim ve metinler sunularak bu resim ve metinlerin ‘’Resimli Çocuk Kitabı Değerlendirme Formu’’na (RÇKDF) uygunlukları incelenmiştir. Bu çalışma doküman analizi yöntemine uygun bir şekilde hazırlanmıştır. Çalışma dört temel aşamadan oluşmaktadır: İçerik toplama, verilerin derlenmesi, veri analizi ve son olarak değerlendirme şeklinde sıralanmaktadır. Çalışmada kullanılan kitapların forma uygunluk düzeylerinin sırasıyla % olarak ifade edilişi şu şekildedir: Acayip Bir Hediye %66,66, Gökten Yağan İkizler Aşkına %66,66, Dinozor Kuşları %72,22, Yalancılar Ülkesi %83,33 oranında uyumlu olarak belirlenmiştir. Çalışmanın bu bölümünde incelenen kitaplar ‘’Resimli Çocuk Kitabı Değerlendirme Formu’’na göre toplamda 18 maddede incelenmiştir. Yapılan bu araştırmada veri analizi; verilerin toplanma, betimlenme, analiz, yorumlanma ve sentezlenmesi sırası gözetilerek yapılmıştır. Toplanan veriler değerlendiriciler arası güvenirliği sağlamak üzere her bir madde bağlamında üç değerlendiricinin vermiş olduğu puanların ortalaması alınarak yapılmıştır. Elde edilen bulgularda kitaplarda kullanılan resimlerin uyumluluk oranı %72,21 olarak ortaya çıkmıştır. Resimlerin yüksek düzeyde metinlerle uyumlu olduğu ve çocuğun gelişimini desteklediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca ulaşılan sonuçlardan hareketle yazarlara, çizerlere ve bu alanda çalışan araştırmacılara çeşitli önerilerde bulunulmuştur. 

References

  • Atmaca, A. E. (2006). İlköğretim Ders Kitaplarında Görsel Tasarım ve Resimleme. Millî Eğitim, 3(171), 318-328.
  • Baş, B. ve Yıldız, F. İ. (2015). Türkçe 1. Sınıf Ders Kitabının Resim-Metin İlişkisi Açısından Değerlendirilmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 7(1), 230-241.
  • Carney, N. R. ve Levin, J. (2002). Pictorial İllustration Still İmprove Students’ Learning from Text. Educational Psychology Review, 14(1).
  • Cımbız, A. T. (2017). Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabındaki Resimlerin Metinlerle Uyumu. Yüksek Lisans Tezi. Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Çer, E. (2014). Edebiyatta Çocuk Gerçekliği ve Çocuğa Görelik İlkelerinin İncelenmesi. Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Çetin, H. (2021). Resimli Çocuk Kitaplarında Resim-Metin İlişkileri ve Bazı Sınıflandırmaların Değerlendirilmesi: Bir Meta-Sentez Çalışması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 533-545.
  • Demirel, Ş., Kökçü, Y., ve Akbaba, R. S. (2018). 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabının Resim-Metin İlişkisi Açısından İncelenmesi. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 8(2), 224-243.
  • Dursunoğlu, H. (2015). Eğitim Fakülteleri İçin Çocuk Edebiyatı. (Ed. Ömer Yılar ve Lokman Turan), Çocuk- Edebiyat ve Çocuk Edebiyatı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Fang, Z. (1996). Illustrations, Text, and The Child Reader: What Are Pictures in Children’s Storybooks for?, Reading Horizons, 37 ( 130 42.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Taş Kitapçılık.
  • Karatay, H. (2012). Kuramdan Uygulamaya Çocuk Edebiyatı (ed. T. Şimşek). Çocuk Edebiyatı Metinlerinde Bulunması Gereken Özellikler. Ankara: Grafiker.
  • Kayabekir, T. (2010). İlköğretim 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tasarımında Yer Alan İllüstrasyonların Metne Uygunluk Açısından Değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Kıbrıs, İ. (2000). Uygulamalı Çocuk Edebiyatı. Ankara: Eylül.
  • Nikolajeva, M. ve Scott, C. (2001). How Picture Books Work. New York: Routledge.
  • Oğuzkan, A.F. (2013). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Özkan, R. ve Tutkun, S. B. (2014). İlköğretim Sosyal Alan Ders Kitaplarının Görsel Boyut ve İçerik Tutarlılığı Açısından İncelenmesi. International Journal of Social Science, 24, 371-386.
  • Sever, S. (2015). Çocuk ve Edebiyat. Ankara: Tudem.
  • Sever, S. (2018). Sanatsal Uyaranlarla Dil Öğretimi. Ankara: Tudem.
  • Türkçe Sözlük. (2013). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Yıldız, F. İ. (2015). İlkokul 2. Sınıf Türkçe Ders Kitabının Resim-Metin İlişkisi Açısından Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Creative Arts and Writing
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Fetullah Uyumaz 0000-0002-0274-8640

Lokman Turan 0000-0002-8622-7753

Publication Date August 30, 2022
Submission Date May 25, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 8

Cite

APA Uyumaz, F., & Turan, L. (2022). Sedat Girgin’in Resimlediği Kitaplardan Örneklerle Çocuk Edebiyatında Resim-Metin İlişkisinin İncelenmesi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(8), 925-945. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1119331