Günümüz teknoloji dünyasında en yaygın kullanılan iletişim araçlarından biri e-postalardır. E-postanın gerektiği şekilde yazılması iletişimin sağlıklı gerçekleşebilmesi açısından önemlidir. Ön lisans öğrencileri, özellikle mezun olduktan sonra iş hayatlarında e-posta kullanma gereksinimi duymaktadır. Bu nedenle, bu çalışmada ön lisans öğrencilerinin e-posta yazma becerilerinin bazı ölçütlere göre incelenmesi ve e-posta yazma konusunda onların görüşlerinin alınması amaçlanmıştır. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi ve içerik analizinden yararlanılmıştır. Bu kapsamda seçkisiz yöntemle belirlenen 70 e-posta incelenmiştir. Bununla birlikte, 6 soruluk yapılandırılmış görüşme formu ile 21 öğrencinin e-posta yazımına ilişkin görüşleri alınmıştır. Veriler, Özçakmak ve Hakkoymaz (2017) tarafından geliştirilen E-Posta Yazma Yeterliliği Envanteri ışığında çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin en fazla, uygun yazı tipi ve punto ile yazma konusunda başarılı oldukları (f=69), adını-soyadını yansıtan bir e-posta hesabı kullanma (f=62), e-postaya konu başlığı yazma (f=57), açıklamalı e-posta gönderme (f=40), dil kullanımına özen gösterme (f=37), yazım ve noktalama kurallarına dikkat etme (f=33) ve e-postayı selamlama ile başlayıp iyi dileklerle bitirme (f=30) şeklinde devam ettiği anlaşılmıştır. Öğrencilerin çoğunun önceden e-posta kullanımına yönelik eğitim almadığı (f=15), nadiren (f=7) veya bazen (f=6) e-posta kullandığı, genellikle öğretmenlerine (f=9) veya kamu kurumlarına (f=6) e-posta gönderdikleri belirlenmiştir. Ayrıca en fazla yazım dili ile ilgili dikkat edilmesi gerekenlerden bahsettikleri (f=31); gönderim sırasında dikkat edilmesi gerekenlerden ise çok fazla bahsetmedikleri (f=10), e-postayı en çok iletişim amacıyla (f=22) kullandıkları ve e-posta yazımında sorun yaşadığını ifade edenlerin (f=15) daha fazla olduğu anlaşılmıştır.
In the contemporary realm of technology, one of the most common means of communication is e-mail. The adequate composition of e-mails is crucial for the facilitation of effective communication. Associate degree students, particularly subsequent to their graduation, are required to use e-mails within their professional pursuits. Hence, the study aimed to scrutinize e-mail writing proficiencies of associate degree students based on certain criteria, while also soliciting their perspectives regarding e-mail composition. Qualitative research methodologies encompassing document analysis and content analysis were employed. In this context, a sample of 70 e-mails, determined through random sampling, were analyzed. Furthermore, the opinions of 21 students regarding e-mail composition were elicited through a structured interview form consisting of six inquiries. The data were scrutinized via Email Writing Competence Inventory created by Özçakmak and Hakkoymaz (2017). The research findings revealed that the students primarily excelled in aspects such as utilizing appropriate font styles and sizes (f=69), employing an e-mail account that reflects their name and surname (f=62), composing e-mail subject lines (f=57), sending e-mails with explanations (f=40), exhibiting careful language use (f=37), adhering to spelling and punctuation rules (f=33), and opening e-mails with greetings and closing with well-wishes (f=30). A substantial majority of the students reportedly lacked prior training in e-mail usage (f=15), rarely (f=7) or occasionally (f=6) sent e-mails, often sent them to their teachers (f=9) or public institutions (f=6). Moreover, a notable emphasis was placed on considerations pertaining to language use (f=31), while minimal attention was directed towards necessary aspects during sending (f=10). Notably, e-mails were primarily used for communicative purposes (f=22), and instances of encountering difficulties in e-mail composition (f=15) appeared to be more prevalent.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Language and Literature (Other) |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | September 26, 2023 |
Submission Date | August 19, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 12 |