The aim of this research is to reveal students' views on the use of Web 2.0 tools as culture transfer tool in teaching Turkish as a foreign language. For this purpose, the opinions of the students who participated in the activities designed for cultural transfer by using the Web 2.0 tool were consulted. A semi-structured interview form developed by the researcher in line with expert opinions was used as a data collection tool in the study, which was designed in accordance with the phenomenology pattern, one of the qualitative research designs. Data obtained from semi-structured interviews were analyzed in accordance with descriptive analysis. According to the findings, most of the students think that using Web 2.0 tool makes the learning environment fun and instructive. The majority of the students stated that they both had learned new things about Turkish culture (Turkish food and beverage culture, Turkish weddings, Turkish arts, etc.) and fun with the activities prepared with the Web 2.0 tool. In addition to these, the majority of the students stated that they wanted to continue using the Web 2.0 tool because it was fun and instructive. This finding indicate that Web 2.0 tools can be used as a cultural transfer tool in teaching Turkish as a foreign language and learning can be made more enjoyable by using these tools. However, the results also show that it is important to include as many different types of activities as possible and to pay attention to the duration of the activities so that the activities designed with Web 2.0 tools do not become boring for students.
Bu araştırmanın amacı yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde Web 2.0 araçlarının kültür aktarım aracı olarak kullanımına yönelik öğrenci görüşlerinin ortaya konmasıdır. Bu amaç doğrultusunda Web 2.0 aracı kullanılarak kültür aktarımına yönelik tasarlanmış olan etkinliklere katılan öğrencilerin görüşlerine başvurulmuştur. Nitel araştırma desenlerinden olgubilim desenine uygun olarak tasarlanan araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından uzman görüşleri doğrultusunda geliştirilmiş olan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen veriler betimsel analize uygun bir biçimde analiz edilmiştir. Bulgulara göre öğrencilerin çoğunluğu Web 2.0 aracı kullanmanın öğrenme ortamını eğlenceli ve öğretici bir hâle getirdiği görüşündedir. Ayrıca öğrencilerin büyük bir çoğunluğu Web 2.0 aracı ile hazırlanan etkinliklerle hem Türk kültürü (Türk yeme-içme kültürü, Türk düğünleri, Türk sanatları vb.) hakkında yeni şeyler öğrendiklerini hem de eğlendiklerini ifade etmiştir. Bunlara ek olarak öğrencilerin büyük çoğunluğu eğlenceli ve öğretici olması nedeniyle Web 2.0 aracını kullanmaya devam etmek istediklerini belirtmiştir. Bu bulgu, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kültür aktarım aracı olarak Web 2.0 araçlarından yararlanılabileceğine ve bu araçlar kullanılarak öğrenmenin daha eğlenceli bir hâle getirilebileceğine işaret etmektedir. Ancak sonuçlar Web 2.0 araçları ile tasarlanan etkinliklerin öğrenciler için sıkıcı bir hâle gelmemesi için sürekli aynı türden etkinlikler yerine mümkün olduğunca farklı türden etkinliklere yer verilmesinin ve etkinlik sürelerine dikkat edilmesinin önemli olduğunu da göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Language and Literature (Other) |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | September 26, 2023 |
Submission Date | August 22, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 12 |