Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Realistic Mathematics Education Approach on Primary School Students' Mathematics Performance: A Meta-Analysis

Year 2023, Issue: Özel Sayı 1 (Cumhuriyetin 100. Yılına), 1062 - 1081, 27.10.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1357577

Abstract

This study aims to analyze the experimental and quasi-experimental studies examining the effect of the realistic mathematics education approach on primary school students' mathematics performance by meta-analysis method. For this purpose, the effect of the Realistic Mathematics Education (RME) approach on primary school students' mathematics performance was determined by considering the random effects model. In addition, it was determined whether the effect of the GME approach on primary school students' mathematics performance was significantly different according to grade level, mathematics learning area, dependent variable, experimental procedure duration, and sample size. A total of 15 studies that met the inclusion criteria were included in the analysis due to searches on different databases using keywords. A total of 31 effect size values were calculated from 15 studies. The studies included in the analysis were analyzed using the Comprehensive Meta Analysis (CMA) package program, and Hedges's g coefficient was used to calculate the effect size values. Since the studies included in the analysis showed a heterogeneous distribution (Q=83,409, p<.05, I2=63,948), the random effects model was used in the analysis of the data obtained. In determining the heterogeneity, the Q statistic value showing whether the effect size values are distributed heterogeneously or not, and the I2 statistic value expressing the variance ratio to total variance were calculated. As a result of the study, it was found that the GME approach had a positive and moderate effect (Q=83,409, p<.05, I2=63,948) on primary school students' mathematics performance.

References

  • Akış, A. (2022). Üstbilişsel Stratejilerle Desteklenen Gerçekçi Matematik Eğitiminin Üçüncü Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarıları, Matematik Tutumları ve Üstbilişsel Becerilerine Etkisinin İncelenmesi. Doktora Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Alacacı, C. (2016). Gerçekçi Matematik Eğitimi. E. Bingölbali, S. Arslan ve İ. Ö. Zembat (Ed.), Matematik Eğitiminde Teoriler içinde (s. 341-352). Ankara: Pegem Akademi.
  • Altıparmak, K., ve Çiftçi, B. (2018). Bilgisayar Destekli Gerçekçi Matematik Eğitimi Yaklaşımının Etkililiği Üzerine Deneysel Bir Çalışma. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12(2), 228-253.
  • Altun, M. (2015). Eğitim Fakülteleri ve Sınıf Öğretmenleri İçin Matematik Öğretimi. Bursa: Aktüel Yayınları.
  • Altunay, K. (2018). İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinde Gerçekçi Matematik Etkinliklerinin Veri Öğrenme Alanına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Bayburt: Bayburt Üniversitesi.
  • Arthur, W. Jr., Bennett, W. Jr., ve Huffcutt, A. I. (2001). Conducting Meta-Analysis Using SAS. Lawrence Erlbaum Associates Inc.
  • Aytekin-Uskun, K. (2020). İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Dört İşlem Problemlerinde Gerçekçi Matematik Eğitimi Yaklaşımının Problem Çözme ve Problem Kurma Başarılarına Etkisinin Araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Kırşehir: Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi.
  • Aytekin-Uskun, K., Çil, O., ve Kuzu, O. (2021). Gerçekçi Matematik Eğitiminin Dört İşleme Yönelik Problem Kurma ve Çözme Becerisi ile Akademik Başarıya Etkisi. Journal of Qualitative Research in Education, 28, 22-50.
  • Borenstein, M., Hedges, L.V., Higgins, J.P.T., ve Rothstein, H.R. (2009). Introduction To Meta-Analysis. West Sussex, England: John Wiley & Sons.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş., Demirel, F., ve Çakmak, E. K. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Chen, C. H., Shih, C. C. & Law, V. (2020). The effects of competition in digital game-based learning (DGBL): a meta- analysis. Educational Technology Research and Development, 68(4), 1855-1873.
  • Cohen, L., Manion, L., ve Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. Routledge.
  • Cooper, H., ve Hedges, L.V. (2009). Research Synthesis as A Scientific Process. In H. Cooper, L.V. Hedges ve J.C. Valentine (Eds.), The Handbook Of Research Synthesis and Meta Analysis (2nd ed., pp. 3-16). New York: Russell Sage Foundation.
  • Copas, J., ve Shi, J. Q. (2000). Meta-analysis, Funnel Plots and Sensitivity Analysis. Biostatistics, 1(3), 247-262. Çakır, P. (2013). Gerçekçi Matematik Eğitimi Yaklaşımının İlköğretim 4. Sınıf Öğrencilerinin Erişilerine ve Motivasyonlarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Çiftçi, K. (2022). Scratch Destekli Gerçekçi Matematik Eğitiminin Paralarımız Alt Öğrenme Alanındaki Akademik Başarı ve Kalıcılığa Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Erzincan: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi.
  • Çilingir, E. (2015). Gerçekçi Matematik Eğitimi Yaklaşımının İlkokul Öğrencilerinin Görsel Matematik Okuryazarlığı Düzeyine ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Çopur, E. (2022). Gerçekçi Matematik Eğitimine Göre Hazırlanmış Dijital Öykülerin 4. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Başarılarına, Kaygılarına ve Tutumlarına Etkisi. Doktora Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Davis, A., Goulding, M., ve Suggate, J. (2017). Mathematical Knowledge for Primary Teachers. Routledge. Ellis, P.D. (2010). The Essential Guide To Effect Sizes: Statistical Power, Meta-Analysis, and The İnterpretation Of Research Results. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Fraenkel, J.R., ve Wallen, N.E. (2009). How to Design and Evaluate Research in Education (7th edition). Boston: McGraw-Hill.
  • Freudenthal, H. (1991). Revisiting Mathematics Education: China Lectures. Norwell, 101 Philip Drive: Kluwer Academic Publishers.
  • Gravemeijer, K. (1994). Developing Realistic Mathematics Education. Utrecht: CD-ß Press /Freudenthal Institute.
  • Gündüz, S., ve Kutluca, T. (2020). Gerçekçi Matematik Eğitimi Yaklaşımının Akademik Başarıya ve Tutuma Etkisi Üzerine Bir Meta-Analiz Çalışması. Hacettepe University Journal of Education, 1-16.
  • Haylock, D. (2010). Mathematics Explained for Primary Teachers (4th edition). SAGE Publications.
  • Higgins, J. P. T., ve Thompson, S. G. (2002). Quantifying Heterogeneity in a Meta Analysis. Statistics in Medicine, 21(11), 1539-1558.
  • Huedo-Medina, T. B., Sanchez-Meca, J., Marin-Martinez, F., ve Botella, J. (2006). Assessing Heterogeneity in Meta-Anlaysis: Q Statistic or I2 Index? Psychological Methods, 11(2), 193-206.
  • Hunter, J. E., ve Schmidt, F. L. (2004). Methods of Meta-Analysis. Correcting Error and Bias in Research Findings. Sage Publications.
  • Juandi, D., Kusumah, Y. S., ve Tamur, M. (2022). A Meta-Analysis of the Last Two Decades of Realistic Mathematics Education Approaches. International Journal of Instruction, 15(1), 381-400.
  • Kan, A. (2019). İlkokul 4. Sınıf Kesirler Alt Öğrenme Alanı İçin Gerçekçi Matematik Eğitimi Yönteminin Öğrenci Başarısına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi.
  • Kaplan, A., Duran, M., Doruk, M., ve Öztürk, M. (2015). Effects of Instruction Based On Realistic Mathematics Education on Mathematics Achievement: A Meta-Analysis Study. Journal of Human Sciences, 12(2), 187-206.
  • Karaca, D. (2020). Matematik Dersinde Kullanılan Gerçek Yaşam Problemlerinin İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Yardımseverlik Tutumlarına ve Matematiğe Yönelik Tutumlarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
  • Korkmaz, E. ve Tutak, T. (2017). Dönüşüm Geometrisi Konularının Gerçekçi Matematik Eğitimi Etkinlikleriyle İşlenmesinin Öğrenci Başarısına ve Matematik Tutumuna Etkisi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 30-42.
  • Kurt, E. S. (2015). Gerçekçi Matematik Eğitiminin Uzunluk Ölçme Konusunda Başarı ve Kalıcılığa Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Lappan, G. (1999). Preparing Students for College and The Workplace: Can We Do Both? In Z. Usiskin (Ed.), Developments in School Mathematics Education Around The World (pp. 150-161). NCTM.
  • Lipsey, M. W., ve Wilson, D. B. (2001). Practical Meta-Analysis. Sage Publications.
  • Miles, M. B., ve Huberman, A. M. (1994). An Expanded Sourcebook: Qualitative Data Analysis (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları. Mullen, B., Muellerleile, P., ve Bryant, B. (2001). Cumulative Meta-Analysis: A Consideration of İndicators of Sufficiency and Stability. Personality and Social Psychology Bulletin, 27(11), 1450-1462.
  • Nama-Aydın, G. (2014). Gerçekçi Matematik Eğitiminin İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerine Kesirlerin Öğretiminde Başarıya Kalıcılığa ve Tutuma Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD]. (2013). PISA 2012 Assessment and Analytical Framework: Mathematics, Reading, Science, Problem Solving and Financial Literacy. OECD Publishing.
  • Özdemir, Z. N. (2020). Türkiye’de Gerçekçi Matematik Eğitiminin Matematik Başarısına Etkisi Üzerine Bir Meta Analiz Çalışması. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Özkürkçüler, L. (2019). Gerçekçi Matematik Eğitimine Dayalı Öğretimin 4. Sınıf Öğrencileri Üzerindeki Etkileri. Yüksek Lisans Tezi. Aydın: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Sancu, A. (2022). Gerçekçi Matematik Eğitimi (GME) Destekli Öğretimin İlkokul İkinci Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme ve Kurma Başarılarına, Öğrenmenin Kalıcılığına ve Öz Yeterlilik Algılarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Medeniyet Üniversitesi.
  • Sterne, J. A. C., ve Egger, M. (2005). Regression Methods to Detect Publication And Other Bias in Meta-Analysis. In H. R. Rothstein, A. J. Sutton ve M. Borenstein (Eds.), Publication Bias in Meta-Analysis: Prevention, Assessment and Adjustments (pp. 99-110). John Wiley & Sons.
  • Sutton, A. J. (2009). Publication Bias. In H. Cooper, L. V. Hedges, ve J. C. Valentine (Eds.), The Handbook of Research Synthesis and Meta-Analysis (2nd ed., pp. 435-452). Russell Sage Foundation.
  • Tamur, M., Juandi, D., ve Adem, A. M. G. (2020). Realistic Mathematics Education in Indonesia and Recommendations for Future Implementation: A Meta-Analysis Study. JTAM (Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika), 4(1), 17-27.
  • Treffers, A. (1987). Three Dimensions. A Model of Goal and Theory Description in Mathematics Education. Netherlands, Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Tumangkeng, Y. W., Yusmin, E., & Hartoyo, A. (2018). Meta Analysis Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Katulistiwa, 10(2), 1–15.
  • Turgut, İ. G. (2022). The Effects of Realistic Mathematics Education on Mathematics Attitudes of Turkish Students: A Meta-Analysis. Bartın University Journal of Faculty of Education, 11(2), 446-460.
  • Turgut, S. (2021). A Meta-Analysis of The Effects of Realistic Mathematics Education-Based Teaching on Mathematical Achievement of Students in Turkey. Journal of Computer and Education Research, 9(17), 300-326.
  • Üstün, U., ve Eryılmaz, A. (2014). Etkili Araştırma Sentezleri Yapabilmek İçin Bir Araştırma Yöntemi: Meta Analiz. Eğitim ve Bilim, 39(174), 1-32.
  • Van den Heuvel-Panhuizen, M. (2003). The Didactical Use of Models in Realistic Mathematics Education: An Example From A Longitudinal Trajectory on Percentage. Educational Studies in Mathematics, 54(1), 9-35.
  • Van den Heuvel-Panhuizen, M., ve Drijvers, P. (2014). Realistic Mathematics Education. In S. Lerman (Ed.), Encyclopedia of Mathematics Education (pp. 521-525). Springer Science+Business Media.
  • Van Den Heuvel-Panhuizen, M., ve Wijers, M. (2005). Mathematics Standards and Curricula in The Netherlands. Zentralblatt Für Didaktik Der Mathematik (ZDM), 37(4), 287-307.
  • Zakaria, E., ve Syamaun, M. (2017). The Effect of Realistic Mathematics Education Approach on Students’ Achievement and Attitudes Towards Mathematics. Mathematics Education Trends and Research, 1, 32-40

Gerçekçi Matematik Eğitimi Yaklaşımının İlkokul Öğrencilerinin Matematik Performansına Etkisi: Meta-Analiz

Year 2023, Issue: Özel Sayı 1 (Cumhuriyetin 100. Yılına), 1062 - 1081, 27.10.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1357577

Abstract

Bu çalışmada, gerçekçi matematik eğitimi yaklaşımının ilkokul öğrencilerinin matematik performansına etkisini inceleyen deneysel ve yarı deneysel çalışmaların meta-analiz yöntemiyle analiz edilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda Gerçekçi Matematik Eğitimi (GME) yaklaşımının ilkokul öğrencilerinin matematik performansı üzerindeki etkisi rastgele etkiler modeli dikkate alınarak belirlenmiştir. Ayrıca, GME yaklaşımının ilkokul öğrencilerinin matematik performansı üzerindeki etkisinin sınıf düzeyine, matematik öğrenme alanına, bağımlı değişkene, deneysel işlem süresine ve örneklem büyüklüğüne göre anlamlı bir farklılık oluşturup oluşturmadığı tespit edilmiştir. Anahtar kelimeler kullanılarak farklı veri tabanları üzerinden yapılan aramalar neticesinde dahil edilme kriterlerini karşılayan toplam 15 çalışma analize dahil edilmiştir. 15 çalışmadan toplam 31 etki büyüklük değeri hesaplanmıştır. Analize dahil edilen çalışmalar Comprehensive Meta Analysis (CMA) paket programı kullanılarak analiz edilmiş, etki büyüklük değerlerinin hesaplanmasında Hedges’s g katsayısı hesaplanmıştır. Analize dahil edilen çalışmalar heterojen bir dağılım (Q=83,409, p<.05, I2=63,948) gösterdiği için, elde edilen verilerin analizinde rastgele etkiler modeli kullanılmıştır. Heterojenliğin belirlenmesinde, etki büyüklük değerlerinin heterojen olarak dağılıp dağılmadığını gösteren Q istatistik değeri ve varyansın toplam varyansa oranını ifade eden I2 istatistik değeri hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda, GME yaklaşımının ilkokul öğrencilerin matematik performansı üzerinde pozitif yönde ve orta düzeyde bir etkiye (Q=83,409, p<.05, I2=63,948) sahip olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Akış, A. (2022). Üstbilişsel Stratejilerle Desteklenen Gerçekçi Matematik Eğitiminin Üçüncü Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarıları, Matematik Tutumları ve Üstbilişsel Becerilerine Etkisinin İncelenmesi. Doktora Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Alacacı, C. (2016). Gerçekçi Matematik Eğitimi. E. Bingölbali, S. Arslan ve İ. Ö. Zembat (Ed.), Matematik Eğitiminde Teoriler içinde (s. 341-352). Ankara: Pegem Akademi.
  • Altıparmak, K., ve Çiftçi, B. (2018). Bilgisayar Destekli Gerçekçi Matematik Eğitimi Yaklaşımının Etkililiği Üzerine Deneysel Bir Çalışma. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12(2), 228-253.
  • Altun, M. (2015). Eğitim Fakülteleri ve Sınıf Öğretmenleri İçin Matematik Öğretimi. Bursa: Aktüel Yayınları.
  • Altunay, K. (2018). İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinde Gerçekçi Matematik Etkinliklerinin Veri Öğrenme Alanına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Bayburt: Bayburt Üniversitesi.
  • Arthur, W. Jr., Bennett, W. Jr., ve Huffcutt, A. I. (2001). Conducting Meta-Analysis Using SAS. Lawrence Erlbaum Associates Inc.
  • Aytekin-Uskun, K. (2020). İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Dört İşlem Problemlerinde Gerçekçi Matematik Eğitimi Yaklaşımının Problem Çözme ve Problem Kurma Başarılarına Etkisinin Araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Kırşehir: Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi.
  • Aytekin-Uskun, K., Çil, O., ve Kuzu, O. (2021). Gerçekçi Matematik Eğitiminin Dört İşleme Yönelik Problem Kurma ve Çözme Becerisi ile Akademik Başarıya Etkisi. Journal of Qualitative Research in Education, 28, 22-50.
  • Borenstein, M., Hedges, L.V., Higgins, J.P.T., ve Rothstein, H.R. (2009). Introduction To Meta-Analysis. West Sussex, England: John Wiley & Sons.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş., Demirel, F., ve Çakmak, E. K. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Chen, C. H., Shih, C. C. & Law, V. (2020). The effects of competition in digital game-based learning (DGBL): a meta- analysis. Educational Technology Research and Development, 68(4), 1855-1873.
  • Cohen, L., Manion, L., ve Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. Routledge.
  • Cooper, H., ve Hedges, L.V. (2009). Research Synthesis as A Scientific Process. In H. Cooper, L.V. Hedges ve J.C. Valentine (Eds.), The Handbook Of Research Synthesis and Meta Analysis (2nd ed., pp. 3-16). New York: Russell Sage Foundation.
  • Copas, J., ve Shi, J. Q. (2000). Meta-analysis, Funnel Plots and Sensitivity Analysis. Biostatistics, 1(3), 247-262. Çakır, P. (2013). Gerçekçi Matematik Eğitimi Yaklaşımının İlköğretim 4. Sınıf Öğrencilerinin Erişilerine ve Motivasyonlarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Çiftçi, K. (2022). Scratch Destekli Gerçekçi Matematik Eğitiminin Paralarımız Alt Öğrenme Alanındaki Akademik Başarı ve Kalıcılığa Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Erzincan: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi.
  • Çilingir, E. (2015). Gerçekçi Matematik Eğitimi Yaklaşımının İlkokul Öğrencilerinin Görsel Matematik Okuryazarlığı Düzeyine ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Çopur, E. (2022). Gerçekçi Matematik Eğitimine Göre Hazırlanmış Dijital Öykülerin 4. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Başarılarına, Kaygılarına ve Tutumlarına Etkisi. Doktora Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Davis, A., Goulding, M., ve Suggate, J. (2017). Mathematical Knowledge for Primary Teachers. Routledge. Ellis, P.D. (2010). The Essential Guide To Effect Sizes: Statistical Power, Meta-Analysis, and The İnterpretation Of Research Results. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Fraenkel, J.R., ve Wallen, N.E. (2009). How to Design and Evaluate Research in Education (7th edition). Boston: McGraw-Hill.
  • Freudenthal, H. (1991). Revisiting Mathematics Education: China Lectures. Norwell, 101 Philip Drive: Kluwer Academic Publishers.
  • Gravemeijer, K. (1994). Developing Realistic Mathematics Education. Utrecht: CD-ß Press /Freudenthal Institute.
  • Gündüz, S., ve Kutluca, T. (2020). Gerçekçi Matematik Eğitimi Yaklaşımının Akademik Başarıya ve Tutuma Etkisi Üzerine Bir Meta-Analiz Çalışması. Hacettepe University Journal of Education, 1-16.
  • Haylock, D. (2010). Mathematics Explained for Primary Teachers (4th edition). SAGE Publications.
  • Higgins, J. P. T., ve Thompson, S. G. (2002). Quantifying Heterogeneity in a Meta Analysis. Statistics in Medicine, 21(11), 1539-1558.
  • Huedo-Medina, T. B., Sanchez-Meca, J., Marin-Martinez, F., ve Botella, J. (2006). Assessing Heterogeneity in Meta-Anlaysis: Q Statistic or I2 Index? Psychological Methods, 11(2), 193-206.
  • Hunter, J. E., ve Schmidt, F. L. (2004). Methods of Meta-Analysis. Correcting Error and Bias in Research Findings. Sage Publications.
  • Juandi, D., Kusumah, Y. S., ve Tamur, M. (2022). A Meta-Analysis of the Last Two Decades of Realistic Mathematics Education Approaches. International Journal of Instruction, 15(1), 381-400.
  • Kan, A. (2019). İlkokul 4. Sınıf Kesirler Alt Öğrenme Alanı İçin Gerçekçi Matematik Eğitimi Yönteminin Öğrenci Başarısına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi.
  • Kaplan, A., Duran, M., Doruk, M., ve Öztürk, M. (2015). Effects of Instruction Based On Realistic Mathematics Education on Mathematics Achievement: A Meta-Analysis Study. Journal of Human Sciences, 12(2), 187-206.
  • Karaca, D. (2020). Matematik Dersinde Kullanılan Gerçek Yaşam Problemlerinin İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Yardımseverlik Tutumlarına ve Matematiğe Yönelik Tutumlarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
  • Korkmaz, E. ve Tutak, T. (2017). Dönüşüm Geometrisi Konularının Gerçekçi Matematik Eğitimi Etkinlikleriyle İşlenmesinin Öğrenci Başarısına ve Matematik Tutumuna Etkisi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 30-42.
  • Kurt, E. S. (2015). Gerçekçi Matematik Eğitiminin Uzunluk Ölçme Konusunda Başarı ve Kalıcılığa Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Lappan, G. (1999). Preparing Students for College and The Workplace: Can We Do Both? In Z. Usiskin (Ed.), Developments in School Mathematics Education Around The World (pp. 150-161). NCTM.
  • Lipsey, M. W., ve Wilson, D. B. (2001). Practical Meta-Analysis. Sage Publications.
  • Miles, M. B., ve Huberman, A. M. (1994). An Expanded Sourcebook: Qualitative Data Analysis (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları. Mullen, B., Muellerleile, P., ve Bryant, B. (2001). Cumulative Meta-Analysis: A Consideration of İndicators of Sufficiency and Stability. Personality and Social Psychology Bulletin, 27(11), 1450-1462.
  • Nama-Aydın, G. (2014). Gerçekçi Matematik Eğitiminin İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerine Kesirlerin Öğretiminde Başarıya Kalıcılığa ve Tutuma Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD]. (2013). PISA 2012 Assessment and Analytical Framework: Mathematics, Reading, Science, Problem Solving and Financial Literacy. OECD Publishing.
  • Özdemir, Z. N. (2020). Türkiye’de Gerçekçi Matematik Eğitiminin Matematik Başarısına Etkisi Üzerine Bir Meta Analiz Çalışması. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Özkürkçüler, L. (2019). Gerçekçi Matematik Eğitimine Dayalı Öğretimin 4. Sınıf Öğrencileri Üzerindeki Etkileri. Yüksek Lisans Tezi. Aydın: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Sancu, A. (2022). Gerçekçi Matematik Eğitimi (GME) Destekli Öğretimin İlkokul İkinci Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme ve Kurma Başarılarına, Öğrenmenin Kalıcılığına ve Öz Yeterlilik Algılarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Medeniyet Üniversitesi.
  • Sterne, J. A. C., ve Egger, M. (2005). Regression Methods to Detect Publication And Other Bias in Meta-Analysis. In H. R. Rothstein, A. J. Sutton ve M. Borenstein (Eds.), Publication Bias in Meta-Analysis: Prevention, Assessment and Adjustments (pp. 99-110). John Wiley & Sons.
  • Sutton, A. J. (2009). Publication Bias. In H. Cooper, L. V. Hedges, ve J. C. Valentine (Eds.), The Handbook of Research Synthesis and Meta-Analysis (2nd ed., pp. 435-452). Russell Sage Foundation.
  • Tamur, M., Juandi, D., ve Adem, A. M. G. (2020). Realistic Mathematics Education in Indonesia and Recommendations for Future Implementation: A Meta-Analysis Study. JTAM (Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika), 4(1), 17-27.
  • Treffers, A. (1987). Three Dimensions. A Model of Goal and Theory Description in Mathematics Education. Netherlands, Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Tumangkeng, Y. W., Yusmin, E., & Hartoyo, A. (2018). Meta Analysis Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Katulistiwa, 10(2), 1–15.
  • Turgut, İ. G. (2022). The Effects of Realistic Mathematics Education on Mathematics Attitudes of Turkish Students: A Meta-Analysis. Bartın University Journal of Faculty of Education, 11(2), 446-460.
  • Turgut, S. (2021). A Meta-Analysis of The Effects of Realistic Mathematics Education-Based Teaching on Mathematical Achievement of Students in Turkey. Journal of Computer and Education Research, 9(17), 300-326.
  • Üstün, U., ve Eryılmaz, A. (2014). Etkili Araştırma Sentezleri Yapabilmek İçin Bir Araştırma Yöntemi: Meta Analiz. Eğitim ve Bilim, 39(174), 1-32.
  • Van den Heuvel-Panhuizen, M. (2003). The Didactical Use of Models in Realistic Mathematics Education: An Example From A Longitudinal Trajectory on Percentage. Educational Studies in Mathematics, 54(1), 9-35.
  • Van den Heuvel-Panhuizen, M., ve Drijvers, P. (2014). Realistic Mathematics Education. In S. Lerman (Ed.), Encyclopedia of Mathematics Education (pp. 521-525). Springer Science+Business Media.
  • Van Den Heuvel-Panhuizen, M., ve Wijers, M. (2005). Mathematics Standards and Curricula in The Netherlands. Zentralblatt Für Didaktik Der Mathematik (ZDM), 37(4), 287-307.
  • Zakaria, E., ve Syamaun, M. (2017). The Effect of Realistic Mathematics Education Approach on Students’ Achievement and Attitudes Towards Mathematics. Mathematics Education Trends and Research, 1, 32-40
There are 53 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Curriculum and Instration (Other)
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Tunahan Filiz 0000-0002-3149-8783

Publication Date October 27, 2023
Submission Date September 9, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: Özel Sayı 1 (Cumhuriyetin 100. Yılına)

Cite

APA Filiz, T. (2023). Gerçekçi Matematik Eğitimi Yaklaşımının İlkokul Öğrencilerinin Matematik Performansına Etkisi: Meta-Analiz. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(Özel Sayı 1 (Cumhuriyetin 100. Yılına), 1062-1081. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1357577