Research Article
BibTex RIS Cite

Analysis of Variables Predict the Reading Culture of Students in Pedagogical Formation Training Program

Year 2023, Issue: Özel Sayı 1 (Cumhuriyetin 100. Yılına), 854 - 867, 27.10.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1369679

Abstract

The purpose of this study is to analysis the variables predicting the individual reading culture and reading culture environment of students enrolled in the pedagogical formation training program.The research is designed based as a predictive study, one of the correlational research types. The study group of the research consists of 213 students in the formation training certificate program of a state university. "Reading Culture Inventory" and "Demographic Information Form" were used in the research In the study, K-Means clustering analysis was conducted to identify groups with two categorical levels of individual reading culture and reading environment culture as the dependent variable using logistic regression. A two-step cluster analysis was applied to determine the lower and upper groups of the socioeconomic level variable. Two separate regression models were generated to identify the variables predicting students' individual reading culture and reading culture environment. As a result of the research, it was determined that individual reading culture and reading culture environment are the two most important variables predicting each other. It was found that pedagogical formation training program students with higher reading culture environment scores also had higher levels of individual reading culture. Furthermore, students with high levels of individual reading culture and socioeconomic status also had high reading culture environment scores.

References

  • Aikens, N. L., & Barbarin, O. (2008). Socioeconomic Differences in Reading Trajectories: The Contribution of Family, Neighborhood, and Cchool Contexts. Journal of educational psychology, 100(2), 235.
  • Aküzüm, L. & Bars, M. (2022). Ortaokul Öğrencilerinin Okuma Kültürlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (27), 97-122.
  • Altunbay, M. ve Uslu Üstten, A. (2020). Okuma Kültürünün Bir Göstergesi Olarak Kitaplık ve Kütüphane Kullanımı Üzerine Bir Araştırma. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 916-930.
  • Ayyıldız, M., Bozkurt, Ü., & Canlı, S. (2006). Okuma Kültürü Üzerine Bir Araştırma. Milli Eğitim Dergisi, 34(169).
  • Baki, Y., & Gökçe, B. (2020). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Okuma Kültürü Düzeylerinin İncelenmesi. Journal of Language Education and Research, 6(2), 353-375.
  • Bulut, P., Kuşdemir, Y., & Uzun, E. B. (2020). Okuma Kültürü Üzerine Bir İnceleme: Öğretmen Adayları örneği. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 8(21), 74-95.
  • Çıldır, B. ve Ergün, İ. H. (2020). Okuma Kültürü Edinememiş̧ Bireylere İlişkin Bir Anlatı Araştırması. Ana Dili eğitimi Dergisi, 9(2), 603-621.
  • Çokluk, Ö. (2010). Lojistik Regresyon Analizi: Kavram ve Uygulama. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(3), 1357-1407.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education (8th ed.). New York, NY: McGraw-Hill.
  • Grace, R. A. (2021). Improving Students' K-PREP Reading Scores by Investigating the Reading Culture at Harrison Independent School. Doctoral Thesis. Lynchburg, VA: Liberty University.
  • İnan, D. D. (2005). İlköğretim I. Kademe Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıklarının İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Körkuyu, S. A. (2014). Okuma Kültürü Edindirme Sürecini Etkileyen Temel Değişkenlerin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Kraaykamp, G. (2003). Literary Socialization and Reading Preferences. Effects of Parents, the Library, and the School. Poetics, 31(3-4), 235-257.
  • Matteucci, M., & Mignani, S. (2014). Exploring Regional Differences in the Reading Competencies of Italian Students. Evaluation Review, 38(3), 251–290.
  • Merga, M. K., & Mat Roni, S. (2018). Empowering Parents to Encourage Children to Read Beyond the Early Years. The Reading Teacher, 72(2), 213-221.
  • Mete, G. (2012). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı Üzerine Bir Araştırma (Malatya İli Örneği). Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 1(1), 43-66.
  • Morni, A., & Sahari, S. H. (2013). The Impact of Living Environment on Reading Attitudes. Procedia-Social and behavioral sciences, 101, 415-425.
  • Odabaş, H., Odabaş, Z. Y., & Polat, C. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı: Ankara Üniversitesi Örneği. Bilgi Dünyası, 9(2), 431-465.
  • Ogugua, J. C., Emerole, N., Egwim, F. O., Anyanwu, A. I., & Haco-Obasi, F. (2015). Developing a Reading Culture in Nigerian Society: Issues and Remedies. Journal of Research in National Development, 13(1), 62–67.
  • Özkan, C. (2022). Türkçe ile Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmen Adaylarının Kitap Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi (Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Örneği). Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 120-131.
  • Pallant, J. (2015). SPSS Survival Manual. Berkshire: Open University Press.
  • Phillips, A., Crocker, R., Leege, R., Turner, J., & Ebo, E. (2017). Building a Reading Culture through Partnerships. Paper presented at: IFLA WLIC 2017 – Wrocław, Poland – Libraries. Solidarity. Society. in Session 138 - Literacy and Reading, Libraries for Children and Young Adults, Public Libraries and School Libraries.
  • Samur, A. İ. (2014). Türkiye’deki ve Dünya’daki Çalışmaların Tanıklığında “Okuma Kültürü”. HAYEF Journal of Education, 11(2), 157-188.
  • Sever, S. (2015). Çocuk Edebiyatı ve Okuma Kültürü. İzmir: Tudem Yayınları.
  • Sofuoğlu, N. (2023). Türkçe Öğretmenlerinin Okuma Kültürü Edindirmeye Yönelik Öz Yeterlik Algıları. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Tania, H. (2009). Literacy as Sociocultural Practice. 教育研究/国際基督教大学教育研究所, (51), 125-132.
  • Turan, R. (2021). Türkiye’de Ortaöğretime Öğretmen Yetiştirmede Uygulanan Pedagojik Formasyon Programları Üzerine Bir İnceleme (1979-2021). Journal Of Social, Humanities and Administrative Sciences, 7(47):2572-2587.
  • Ürün Karahan, B. (2022). Eğitim Fakültesi Öğretmen Adayları ile Formasyon Grubu Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlıkları ile Mesleki Gelişime Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 11(3), 1210-1219.
  • Ürün Karahan, B. (2019). Türkçe öğretmenliği ve Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Öğrencilerinin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimlerinin Okumaya Yönelik Motivasyonlarıyla İlişkisi. International Journal of Language Academy, 6(22), 112-119.
  • Wollscheid, S. (2013). Parents’ Cultural Resources, Gender and Young People’s Reading Habits – Findings from a Secondary Analysis with Time-Survey Data in Two-Parent Families. International Journal About Parents in Education, 7, 69-83.
  • Yakup, A. (2020). Türkiye’deki Üniversite Öğrencilerinin Kitap Okuma Profilleri. Söylem Filoloji Dergisi, 5(1), 278-303.
  • Yaşar, H. N. (2022). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Okuma Kültürü Görünümleri. Yüksek Lisans Tezi. Denizli: Pamukkale Üniversitesi.
  • Yıldız, M. (2013). İlköğretim 3, 4 ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Motivasyonlarının İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 38(168), 260-271.
  • Yılmaz, B., & Cengiz, E. (2022). Okuma Kulüplerinin İşlevleri ve Okuma Kültürüne ve Alışkanlığına Etkileri. Yaşadıkça Eğitim, 36(2), 264-290.
  • YÖK (2023) Pedagojik Formasyon Eğitimine İlişkin Detaylar. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2023/pedagojik-formasyon-egitimine-iliskin-detaylar-belirlendi.aspx , [Erişim tarihi: 01.09.2023].

Pedagojik Formasyon Eğitiminde Öğrenim Gören Öğrencilerin Okuma Kültürünü Yordayan Değişkenlerin İncelenmesi

Year 2023, Issue: Özel Sayı 1 (Cumhuriyetin 100. Yılına), 854 - 867, 27.10.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1369679

Abstract

Bu araştırmanın amacı pedagojik formasyon eğitimi sertifika programında öğrenim görmekte olan öğrencilerin bireysel okuma kültürü ve okuma kültürü çevresini yordayan değişkenlerin belirlenmesidir. Bu bağlamda araştırma ilişkisel araştırma türlerinden yordayıcı araştırma deseni üzerinden kurgulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu bir devlet üniversitesinin formasyon eğitimi sertifika programında yer alan 213 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada “Okuma Kültürü Envanteri” ve “Demografik Bilgi Formu” kullanılmıştır. Araştırmada lojistik regresyonunun bağımlı değişkenin olarak iki kategorili üst ve alt düzey bireysel okuma kültürü ve okuma çevresi kültürüne sahip grupları belirlemek için K-Means kümeleme analizi yapılmıştır. Sosyo-ekonomik düzey değişkeninin alt ve üst gruplarını belirlemek içim 2 adımlı kümele analizi uygulanmıştır. Öğrencilerin bireysel okuma kültürü ve okuma kültürü çevresini yordayan değişkenleri belirlemek için iki ayrı regresyon modeli üretilmiştir. Araştırma sonucunda bireysel okuma kültürü ve okuma kültürü çevresinin birbirlerini yordayan en önemli iki değişken olduğu belirlenmiştir. Okuma kültürü çevresi puanları yüksek olan formasyon öğrencilerinin bireysel okuma kültürü düzeylerinin de yüksek olduğu bulgulanmıştır. Aynı zamanda bireysel okuma kültürü düzeyi ve sosyo-ekonomik düzeyi yüksek olan formasyon öğrencilerinin okuma kültürü çevresi puanlarının da yüksek olduğu görülmüştür.

References

  • Aikens, N. L., & Barbarin, O. (2008). Socioeconomic Differences in Reading Trajectories: The Contribution of Family, Neighborhood, and Cchool Contexts. Journal of educational psychology, 100(2), 235.
  • Aküzüm, L. & Bars, M. (2022). Ortaokul Öğrencilerinin Okuma Kültürlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (27), 97-122.
  • Altunbay, M. ve Uslu Üstten, A. (2020). Okuma Kültürünün Bir Göstergesi Olarak Kitaplık ve Kütüphane Kullanımı Üzerine Bir Araştırma. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 916-930.
  • Ayyıldız, M., Bozkurt, Ü., & Canlı, S. (2006). Okuma Kültürü Üzerine Bir Araştırma. Milli Eğitim Dergisi, 34(169).
  • Baki, Y., & Gökçe, B. (2020). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Okuma Kültürü Düzeylerinin İncelenmesi. Journal of Language Education and Research, 6(2), 353-375.
  • Bulut, P., Kuşdemir, Y., & Uzun, E. B. (2020). Okuma Kültürü Üzerine Bir İnceleme: Öğretmen Adayları örneği. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 8(21), 74-95.
  • Çıldır, B. ve Ergün, İ. H. (2020). Okuma Kültürü Edinememiş̧ Bireylere İlişkin Bir Anlatı Araştırması. Ana Dili eğitimi Dergisi, 9(2), 603-621.
  • Çokluk, Ö. (2010). Lojistik Regresyon Analizi: Kavram ve Uygulama. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(3), 1357-1407.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education (8th ed.). New York, NY: McGraw-Hill.
  • Grace, R. A. (2021). Improving Students' K-PREP Reading Scores by Investigating the Reading Culture at Harrison Independent School. Doctoral Thesis. Lynchburg, VA: Liberty University.
  • İnan, D. D. (2005). İlköğretim I. Kademe Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıklarının İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Körkuyu, S. A. (2014). Okuma Kültürü Edindirme Sürecini Etkileyen Temel Değişkenlerin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Kraaykamp, G. (2003). Literary Socialization and Reading Preferences. Effects of Parents, the Library, and the School. Poetics, 31(3-4), 235-257.
  • Matteucci, M., & Mignani, S. (2014). Exploring Regional Differences in the Reading Competencies of Italian Students. Evaluation Review, 38(3), 251–290.
  • Merga, M. K., & Mat Roni, S. (2018). Empowering Parents to Encourage Children to Read Beyond the Early Years. The Reading Teacher, 72(2), 213-221.
  • Mete, G. (2012). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı Üzerine Bir Araştırma (Malatya İli Örneği). Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 1(1), 43-66.
  • Morni, A., & Sahari, S. H. (2013). The Impact of Living Environment on Reading Attitudes. Procedia-Social and behavioral sciences, 101, 415-425.
  • Odabaş, H., Odabaş, Z. Y., & Polat, C. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı: Ankara Üniversitesi Örneği. Bilgi Dünyası, 9(2), 431-465.
  • Ogugua, J. C., Emerole, N., Egwim, F. O., Anyanwu, A. I., & Haco-Obasi, F. (2015). Developing a Reading Culture in Nigerian Society: Issues and Remedies. Journal of Research in National Development, 13(1), 62–67.
  • Özkan, C. (2022). Türkçe ile Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmen Adaylarının Kitap Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi (Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Örneği). Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 120-131.
  • Pallant, J. (2015). SPSS Survival Manual. Berkshire: Open University Press.
  • Phillips, A., Crocker, R., Leege, R., Turner, J., & Ebo, E. (2017). Building a Reading Culture through Partnerships. Paper presented at: IFLA WLIC 2017 – Wrocław, Poland – Libraries. Solidarity. Society. in Session 138 - Literacy and Reading, Libraries for Children and Young Adults, Public Libraries and School Libraries.
  • Samur, A. İ. (2014). Türkiye’deki ve Dünya’daki Çalışmaların Tanıklığında “Okuma Kültürü”. HAYEF Journal of Education, 11(2), 157-188.
  • Sever, S. (2015). Çocuk Edebiyatı ve Okuma Kültürü. İzmir: Tudem Yayınları.
  • Sofuoğlu, N. (2023). Türkçe Öğretmenlerinin Okuma Kültürü Edindirmeye Yönelik Öz Yeterlik Algıları. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Tania, H. (2009). Literacy as Sociocultural Practice. 教育研究/国際基督教大学教育研究所, (51), 125-132.
  • Turan, R. (2021). Türkiye’de Ortaöğretime Öğretmen Yetiştirmede Uygulanan Pedagojik Formasyon Programları Üzerine Bir İnceleme (1979-2021). Journal Of Social, Humanities and Administrative Sciences, 7(47):2572-2587.
  • Ürün Karahan, B. (2022). Eğitim Fakültesi Öğretmen Adayları ile Formasyon Grubu Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlıkları ile Mesleki Gelişime Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 11(3), 1210-1219.
  • Ürün Karahan, B. (2019). Türkçe öğretmenliği ve Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Öğrencilerinin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimlerinin Okumaya Yönelik Motivasyonlarıyla İlişkisi. International Journal of Language Academy, 6(22), 112-119.
  • Wollscheid, S. (2013). Parents’ Cultural Resources, Gender and Young People’s Reading Habits – Findings from a Secondary Analysis with Time-Survey Data in Two-Parent Families. International Journal About Parents in Education, 7, 69-83.
  • Yakup, A. (2020). Türkiye’deki Üniversite Öğrencilerinin Kitap Okuma Profilleri. Söylem Filoloji Dergisi, 5(1), 278-303.
  • Yaşar, H. N. (2022). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Okuma Kültürü Görünümleri. Yüksek Lisans Tezi. Denizli: Pamukkale Üniversitesi.
  • Yıldız, M. (2013). İlköğretim 3, 4 ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Motivasyonlarının İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 38(168), 260-271.
  • Yılmaz, B., & Cengiz, E. (2022). Okuma Kulüplerinin İşlevleri ve Okuma Kültürüne ve Alışkanlığına Etkileri. Yaşadıkça Eğitim, 36(2), 264-290.
  • YÖK (2023) Pedagojik Formasyon Eğitimine İlişkin Detaylar. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2023/pedagojik-formasyon-egitimine-iliskin-detaylar-belirlendi.aspx , [Erişim tarihi: 01.09.2023].
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish and Social Sciences Education (Diğer)
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Ersin Türe 0000-0001-8110-575X

Burcu Çıldır 0000-0003-4692-9141

Publication Date October 27, 2023
Submission Date October 1, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: Özel Sayı 1 (Cumhuriyetin 100. Yılına)

Cite

APA Türe, E., & Çıldır, B. (2023). Pedagojik Formasyon Eğitiminde Öğrenim Gören Öğrencilerin Okuma Kültürünü Yordayan Değişkenlerin İncelenmesi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(Özel Sayı 1 (Cumhuriyetin 100. Yılına), 854-867. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1369679