Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin nomofobi ve depresyon düzeyleri arasındaki ilişkide ruminasyonun aracı rolünü anlamayı amaçlamaktadır. Araştırmanın katılımcı grubu, Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde Nisan 2023 itibariyle kayıtlı olan, toplamda 529 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır; bunların 300'ü (%57) kadın ve 219'u (%43) erkektir. Kişisel Bilgi Formu, Kişilerarası Ruminasyon Ölçeği, Üniversite Öğrencileri için Beck Depresyon Envanteri kullanılmıştır. Hayes'in Process makrosu ve bootstrapping tekniği kullanılarak önerilen modelin doğrudan ve dolaylı etkilerinin anlamı çözülmeye çalışılmıştır. Bu çalışma, değişkenlerin dağılımını ve ilişkilerini incelemek için kesitsel bir model kullanmıştır. Araştırmanın sonuçları, nomofobi, ruminasyon ve depresyon arasında önemli ilişkileri ortaya koymaktadır. Nomofobi düzeyleri ile depresyon arasındaki ilişkide ruminasyonun kısmi aracılık rolü olduğu belirlenmiştir. Bulgular, üniversite öğrencilerinin nomofobi ve ruminasyon düzeylerindeki artışın depresyonu artırabileceğini, aynı zamanda depresyonun artmasıyla ruminasyon ve nomofobi düzeylerinin de yükseldiğini göstermektedir. Araştırmanın sonuçları, genç yetişkinlerin dijital teknoloji kullanımı ile psikolojik sağlıkları arasındaki karmaşık ilişkileri anlamada önemli bir katkı sağlamakta ve bu alanda yapılacak müdahalelere rehberlik etmek için temel oluşturmaktadır.
This research aims to understand the mediating role of rumination in the relationship between nomophobia and depression levels among university students. The study's participant group consists of 529 university students, 300 (57%) female, and 219 (43%) male, all registered at the Faculty of Education at Selçuk University as of April 2023. A Personal Information Form, Interpersonal Rumination Scale, and Beck Depression Inventory for University Students were utilized. The proposed model's direct and indirect effects were analyzed using Hayes's Process macro and bootstrapping technique. The study employed a cross-sectional model to examine the distribution and relationships of variables. The results of the research reveal significant relationships among nomophobia, rumination, and depression. It was determined that rumination plays a partial mediating role in the relationship between nomophobia levels and depression. The findings suggest that an increase in nomophobia and rumination levels among university students may contribute to an escalation in depression. Conversely, an increase in depression may lead to elevated levels of rumination and nomophobia. The study's results contribute substantially to understanding the intricate relationships between young adults' use of digital technology and their psychological well-being, providing a foundational guide for interventions in this field.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychological Foundations of Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | February 29, 2024 |
Submission Date | January 11, 2024 |
Acceptance Date | February 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 14 |