In the study, the values and personality traits of eighth-grade students with high academic success; An attempt was made to identify them in terms of themselves, their parents, and teachers. The study was conducted with three students studying at the eighth-grade level with high academic achievement in a public secondary school in the Izmit district of Kocaeli province, three family members of these students, and four-course teachers. Data was obtained through semi-structured interview forms using a case study, one of the qualitative research methods. Descriptive analysis and qualitative content analysis were used to analyze the data. As a result of the analysis, students with high academic success; According to the statements of students, teachers, and parents, have values such as diligence, sensitivity, respect, love, and responsibility; According to the teacher's statements, he is self-expressive, perfectionist, self-confident, social and well-mannered; According to parents' statements, they were found to have modest and non-competitive personality traits. In addition, it was concluded that students with high academic success do not compromise on the values of respect, love, and personality traits such as empathy, modesty, and farsightedness. If they compromise on these values and personality traits; There will be changes such as failing in classes, losing confidence, and feeling bad; It has been stated that there will be changes in their environment such as leaving a negative impact on people and even if they are successful, they will not be viewed as successful. Students with high academic success, and unsuccessful students; Their actions such as unsuccessful environmental acquisition and not investing in their future; They stated that they had attitudes such as insensitivity, reluctance to learn, and skills such as not improving themselves. Students with high academic success; stated that they do not have values such as being merciless, disrespectful, irresponsible, lazy, and lying, and personality traits such as being disorganized and unscrupulous, and that if they had these characteristics, their relations with their family and friends would be bad, their hearts would be broken and they would be sad.
Araştırmada, akademik başarısı yüksek sekizinci sınıf öğrencilerinin sahip oldukları değerler ve kişilik özellikleri; kendileri, velileri ve öğretmenleri boyutunda tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışma, Kocaeli ilinin İzmit ilçesinde bir devlet ortaokulunda, akademik başarısı yüksek sekizinci sınıf düzeyinde öğrenim gören üç öğrenci, bu öğrencilerin üç aile bireyi ve dört ders öğretmeni ile yapılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden örnek olay (durum çalışması) kullanılarak yarı yapılandırılmış görüşme formlarıyla veriler elde edilmiştir. Verilerin analizinde betimsel analiz ve nitel içerik analizi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda akademik başarısı yüksek öğrencilerin; öğrenci, öğretmen ve veli söylemlerine göre çalışkanlık, duyarlılık, saygı, sevgi, sorumluluk gibi değerlere sahip oldukları; öğretmen söylemlerine göre kendini ifade edebilen, mükemmeliyetçi, özgüveni yüksek, sosyal, terbiyeli; veli söylemlerine göre mütevazı ve rekabetçi olmayan kişilik özelliklerine sahip oldukları görülmüştür. Ayrıca akademik başarısı yüksek öğrencilerin, saygı, sevgi değerlerinden ve empati, alçak gönüllü olma, ileri görüşlü olma gibi kişilik özelliklerinden taviz vermedikleri sonucu elde edilmiştir. Eğer bu değer ve kişilik özelliklerinden taviz verirlerse kendilerinde; derslerinde başarısız olma, güvenirliğini kaybetme, kendini kötü hissetme gibi değişimlerin olacağını; çevrelerinde ise insanlar üzerinde olumsuz etki bırakma, başarılı olsa bile başarılı gözüyle bakılmayacağı gibi değişimlerin olacağı ifade edilmiştir. Akademik başarısı yüksek öğrenciler, başarısız öğrencilerin; başarısız çevre edinme, geleceklerine yatırım yapmama gibi eylemlerinin; duyarsızlık, öğrenmeye isteksizlik gibi tutumlarının ve kendilerini geliştirmeme gibi becerilerinin olduğunu belirtmişlerdir. Akademik başarısı yüksek öğrenciler; merhametsiz, saygısız, sorumsuz, tembel ve yalan söylemek gibi değerlerin ve dağınık olma, vicdansız olma gibi kişilik özelliklerinin kendilerinde olmadığını, eğer bu özellikleri olsaydı aile ve arkadaşları ile aralarının kötü olacağını, kalplerinin kırılacağını ve üzüleceklerini ifade etmişlerdir.
Çalışma süresince desteklerinden dolayı Sn. Prof. Dr. Sevgi Coşkun KESKİN ve İsmail ASİLTÜRK' e teşekkür ederiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Values education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | April 28, 2024 |
Submission Date | January 14, 2024 |
Acceptance Date | March 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 15 |