Research Article
BibTex RIS Cite

7. Sınıf Öğrencilerinin İkna Edici Konuşma Becerilerinin Geliştirilmesinde Argümantasyon Temelli Öğrenme Modeli: Bir Eylem Araştırması

Year 2024, Issue: 16, 423 - 449, 28.06.2024
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1477234

Abstract

Araştırmanın amacı, Argümantasyon Temelli Öğrenme Modelinin 7. sınıf öğrencilerinin ikna edici konuşma becerilerinin geliştirilmesine ve konuşma tutumlarına etkisini belirlemektir. Araştırma, gerçek sınıf ortamında öğretimin niteliğini belirleme ve geliştirmeye yönelik bir süreç olan eylem araştırmasına dayalı olarak yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu 13 yedinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel verileri Toulmin’in Argüman Sınıflama Şeması temel alınarak nicel verileri ise Konuşma Becerisi Tutum Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. 8. haftayı kapsayan uygulama sürecinde her hafta öğrencilere yaptırılan konuşmalar kaydedilmiş, kaydedilen konuşmalar analiz edilerek argüman düzeyleri belirlenmiştir. Argüman düzeyleri belirlenirken Erduran vd. (2004) tarafından geliştirilen analitik ölçek kullanılmıştır. Ölçekten hareketle kod ve kategoriler oluşturulmuştur. Nitel verilerin analizinde Maxqda 2020 veri analiz programı kullanılmıştır. Konuşma Becerisi Tutum Ölçeği ile elde edilen tutum puanları Wilcoxon İşaretli Sıralar testi ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular tablolar halinde sunulmuştur. Araştırma sonucunda, öğrencilerin ürettikleri argümanlarda nicelik ve nitelik yönünden bir artışın olduğu ve öğrencilerin konuşma becerisine yönelik tutumları arasında anlamlı bir farkın oluştuğu saptanmıştır.

Ethical Statement

Committee Name: Ordu University Social and Humanities Sciences Research Ethics Committee Date of Decision: 23/01/2020 Document Number: 2020-04

References

  • Akmaz, S. (2023). Cebirsel İfadeler ve Denklemler Konusunda Argümantasyon Tabanlı Öğretim Yönteminin Başarıya, Tutuma ve Kalıcılığa Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi.
  • Aktaş, E. (2020). Konuşma Eğitimi Açısından Türkçe Öğretmeni Adaylarının İlkna Edici Konuşmalarında Kullandıkları İkna Teknikleri. RumeliDe Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (21), 180-197.
  • Aldağ, H. (2006). Toulmin Tartışma Modeli. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 13-33.
  • Arıkan, M. (2004). Nitelikli İnsan. İstanbul: Bilge Yayıncılık.
  • Aydoğdu, Z. (2017). Argümantasyon Tabanlı Öğretimin Öğrencilerin Fenne Yönelik Akademik Başarı, Motivasyon, İlgi ve Tutumlarına Etkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi: Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
  • Bakdemir, S., & Süğümlü, Ü. (2024). Argümantasyon Temelli Öğrenme Modelinin Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Argüman Kullanma Seviyelerine, İkna Edici Yazma Başarılarına ve Yazma Motivasyonlarına Etkisi. Journal of Language Education and Research, 10(1), 29-58.
  • Balcı, M. (2015). Argümantasyon Tabanlı Fen Öğretiminin İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinde Etkililiğinin İncelenmesi. Doktora Tezi. Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi.
  • Çalhan, R. (2012). İş Birliğine Dayalı Öğrenme Yönteminin Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Konuşma Becerileri Üzerine Etkisi. Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Çınar, D. (2013). Argümantasyon Temelli Fen Öğretiminin 5. Sınıf Öğrencilerinin Öğrenme Ürünlerine Etkisi. Doktora Tezi. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Çiçek Şentürk, Ö. (2020). Argümantasyon Destekli Eğitici Çizgi Romanların Öğrencilerin Çevreye Yönelik İlgi, Motivasyon ve Akademik Başarılarına Etkisi ile Öğrenci Deneyimleri. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Erdoğan, İ. – vd. (2017). Examination of The Questions Used in Science Lessons and Argumentation Levels of Students. Journal of Baltic Science Education, 16(6), 980-993.
  • Erdoğan, S. (2010). Dünya, Güneş ve Ay Konusunun İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerine Bilimsel Tartışma Odaklı Yöntem ile Öğretilmesinin Öğrencilerin Başarılarına, Tutumlarına ve Tartışmaya Katılma İstekleri Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Uşak: Uşak Üniversitesi.
  • Daşgın, F. (2022). 5. Sınıf ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Çevre Konularındaki Yazılı Argümantasyon Seviyelerinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi.
  • De Bernardi, B., & Antolini, E. (2007) Fostering Students’willingness and Interest in Argumentative Writing: An Intervention Study. In S. Hidi and P. Boscolo (Eds.), Writing and Motivation (pp. 183-202). Elsevier.
  • Göçer, A. & Kurt, A. (2023). Use of the Argumentation-Based Learning-Teaching Approach in the Development of Self-Expression Skills. International Journal of Field Education, 9(1), 52-68.
  • Güneş, F. (2016). Öğretim Yöntem ve Teknikleri. F. Güneş (Ed.), Öğretim İlke ve Yöntemleri içinde (s. 93-110). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Güzelküçük, D. M. (2022). Argümantasyon Tabanlı Türkçe Öğretimin Eleştirel Düşünme Becerisine, Eleştirel düşünme Eğilimine ve İkna Edici Konuşmaya Etkisi. Doktora Tezi. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi. Hall, D., & Birkerts, S. (1991). Writing Well. London: Harper Collins Publisher.
  • Hovland, C. I., - vd. (1953). Communication and Persuasion. New Haven: Yale University Press.
  • Işıker, Y. (2017). Maddeyi Tanıyalım Ünitesinde Argümantasyon Tabanlı Öğretimin Öğrencilerin Akademik Başarı, Bilimsel Süreç Becerileri ve Tutumlarına Olan Etkileri. Yüksek Lisans Tezi. Elâzığ: Fırat Üniversitesi.
  • Johnson, A. P. (2014). Eylem Araştırması El Kitabı (Y. Uzuner & Y. Özten Anay, T, çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kara, Ö. T. (2000). Türkçe Öğretiminde Yaratıcı Drama. Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Karakaş, H., & Sarıkaya R. (2020). Çevre-Enerji Konularına Yönelik Gerçekleştirilen Argümantasyon Temelli Öğretimin Sınıf Öğretmeni Adaylarının Argüman Oluşturabilmelerine Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 346-373.
  • Kesici, S. (2021). Konuşma Becerisini Geliştirmek İçin Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri ile İlgili Çalışmalar Üzerine Bir İnceleme. Denizli: Yüksek Lisans Tezi.
  • Koç, G., & Demirel, M. (2004). Davranışçılıktan Yapılandırmacılığa: Eğitimde Yeni Bir Paradigma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 174-180.
  • Köksoy, E. (2020). Kişilerarası Etkili İletişim ve İkna. s. 53-93. içinde İletişim Çalışmaları. (Ed. E. Köksoy). İstanbul: Motto.
  • Maden, S. (2011). Rol Kartlarının Konuşma Eğitimindeki Başarı ve Tutum Üzerine Etkisi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 23-38.
  • MEB. (2009). İlköğretim Okulları Türkçe Dersi (1-5. Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: Milli Eğitim Yayınevi.
  • MEB. (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Öngen, D. (1993). Ergenlikte Bilişsel Gelişim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1, 289-302.
  • Özmen, H. (2004). Fen Öğretiminde Öğrenme Teorileri ve Teknoloji Destekli Yapılandırmacı (Constructivist) Öğrenme. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), 100-111.
  • Raven, R. (1973). The Development of a Test of Piaget’s Logical Operations. Science Education, 57, 33-40.
  • Şekerci, A. R. (2013). Kimya Laboratuvarında Argümantasyon Odaklı Öğretim Yaklaşımının Öğrencilerin Argümantasyon Becerilerine ve Kavramsal Anlayışlarına Etkisi. Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Sever, S., - vd. (2006). Etkinliklerle Türkçe Öğretimi. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Tekindur, A. (2022). Argümantasyon Temelli Bilim Öğrenme Yaklaşımının Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Fen Başarısına ve Araştırma ve Bilimsel Yazma Becerilerine Etkisi. Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Topçuoğlu Ünal, F., & Özer, D. (2017). Ortaokul Öğrencileri İçin Konuşma Becerisi Tutum Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. International Journal of Language Academy, 5(6), 120-131.
  • Toulmin, S. (1958). The Uses of Argument. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Turgut, M. F., - vd. (1997). İlköğretim Fen Eğitimi. Ankara: YÖK/DB Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Yayınları.
  • Tüzemen, T (2016). Akademik Çelişki Tekniğinin 6. Sınıf Öğrencilerinin Konuşma Becerilerine ve Konuşma Kaygılarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Uc, F. B., & Benzer, E. (2021). Yazma Etkinlikleriyle Yürütülen Argümantasyon Uygulamalarının Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Yazmalarına ve Kavram Öğrenmelerine Etkisi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 79-104.
  • White, M. D., & Marsh, E. E. (2006). Content Analysis: A flexible Methodology. Library Trends, 55(1), 2-45.
  • Yalçın, A. (2002). Türkçe Öğretim Yöntemleri Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yaman, H., & Süğümlü, Ü. (2009). Dilbilgisi Öğretiminde Senaryo Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Etkililiği: Kelime Türleri Örneği. Ankara Üniveristesi Dil Dergisi, 144, 56-73.
  • Yangil, M., & Topçuoğlu Ünal, F. (2019). İkna Etme Tekniğinin Konuşma Tutumu Üzerindeki Etkisi. Ana Dili Eğitim Dergisi, 7(2), 321-336

Argumentation-Based Learning Model for the Development of 7th Grade Students’ Persuasive Speaking Skills: An Action Research

Year 2024, Issue: 16, 423 - 449, 28.06.2024
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1477234

Abstract

The purpose of the research is to determine the effect of the Argumentation-Based Learning Model in developing the persuasive speaking skills of 7th grade students and their speaking motivation. The research was conducted based on action research, which is a process to determine and improve the quality of teaching in a real classroom environment. The study group of the research consists of 13 seventh grade students. The qualitative data of the research were obtained based on Toulmin’s Argument Classification Scheme, and the quantitative data were obtained using the Speaking Skills Attitude Scale. During the application process covering the 8th week, the speeches made by the students were recorded every week, and the argument levels were determined by analyzing the recorded speeches. Based on the scale, codes and categories were created. Maxqda 2020 data analysis program was used in the analysis of qualitative data. Attitude scores obtained with the Speaking Skills Attitude Scale were analyzed with the Wilcoxon Signed Ranks test. As a result of the research, it was determined that there was an increase in the arguments produced by the students in terms of quantity and quality and that there was a significant difference between the students’ attitudes towards speaking skills.

References

  • Akmaz, S. (2023). Cebirsel İfadeler ve Denklemler Konusunda Argümantasyon Tabanlı Öğretim Yönteminin Başarıya, Tutuma ve Kalıcılığa Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi.
  • Aktaş, E. (2020). Konuşma Eğitimi Açısından Türkçe Öğretmeni Adaylarının İlkna Edici Konuşmalarında Kullandıkları İkna Teknikleri. RumeliDe Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (21), 180-197.
  • Aldağ, H. (2006). Toulmin Tartışma Modeli. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 13-33.
  • Arıkan, M. (2004). Nitelikli İnsan. İstanbul: Bilge Yayıncılık.
  • Aydoğdu, Z. (2017). Argümantasyon Tabanlı Öğretimin Öğrencilerin Fenne Yönelik Akademik Başarı, Motivasyon, İlgi ve Tutumlarına Etkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi: Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
  • Bakdemir, S., & Süğümlü, Ü. (2024). Argümantasyon Temelli Öğrenme Modelinin Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Argüman Kullanma Seviyelerine, İkna Edici Yazma Başarılarına ve Yazma Motivasyonlarına Etkisi. Journal of Language Education and Research, 10(1), 29-58.
  • Balcı, M. (2015). Argümantasyon Tabanlı Fen Öğretiminin İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinde Etkililiğinin İncelenmesi. Doktora Tezi. Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi.
  • Çalhan, R. (2012). İş Birliğine Dayalı Öğrenme Yönteminin Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Konuşma Becerileri Üzerine Etkisi. Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Çınar, D. (2013). Argümantasyon Temelli Fen Öğretiminin 5. Sınıf Öğrencilerinin Öğrenme Ürünlerine Etkisi. Doktora Tezi. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Çiçek Şentürk, Ö. (2020). Argümantasyon Destekli Eğitici Çizgi Romanların Öğrencilerin Çevreye Yönelik İlgi, Motivasyon ve Akademik Başarılarına Etkisi ile Öğrenci Deneyimleri. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Erdoğan, İ. – vd. (2017). Examination of The Questions Used in Science Lessons and Argumentation Levels of Students. Journal of Baltic Science Education, 16(6), 980-993.
  • Erdoğan, S. (2010). Dünya, Güneş ve Ay Konusunun İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerine Bilimsel Tartışma Odaklı Yöntem ile Öğretilmesinin Öğrencilerin Başarılarına, Tutumlarına ve Tartışmaya Katılma İstekleri Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Uşak: Uşak Üniversitesi.
  • Daşgın, F. (2022). 5. Sınıf ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Çevre Konularındaki Yazılı Argümantasyon Seviyelerinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi.
  • De Bernardi, B., & Antolini, E. (2007) Fostering Students’willingness and Interest in Argumentative Writing: An Intervention Study. In S. Hidi and P. Boscolo (Eds.), Writing and Motivation (pp. 183-202). Elsevier.
  • Göçer, A. & Kurt, A. (2023). Use of the Argumentation-Based Learning-Teaching Approach in the Development of Self-Expression Skills. International Journal of Field Education, 9(1), 52-68.
  • Güneş, F. (2016). Öğretim Yöntem ve Teknikleri. F. Güneş (Ed.), Öğretim İlke ve Yöntemleri içinde (s. 93-110). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Güzelküçük, D. M. (2022). Argümantasyon Tabanlı Türkçe Öğretimin Eleştirel Düşünme Becerisine, Eleştirel düşünme Eğilimine ve İkna Edici Konuşmaya Etkisi. Doktora Tezi. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi. Hall, D., & Birkerts, S. (1991). Writing Well. London: Harper Collins Publisher.
  • Hovland, C. I., - vd. (1953). Communication and Persuasion. New Haven: Yale University Press.
  • Işıker, Y. (2017). Maddeyi Tanıyalım Ünitesinde Argümantasyon Tabanlı Öğretimin Öğrencilerin Akademik Başarı, Bilimsel Süreç Becerileri ve Tutumlarına Olan Etkileri. Yüksek Lisans Tezi. Elâzığ: Fırat Üniversitesi.
  • Johnson, A. P. (2014). Eylem Araştırması El Kitabı (Y. Uzuner & Y. Özten Anay, T, çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kara, Ö. T. (2000). Türkçe Öğretiminde Yaratıcı Drama. Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Karakaş, H., & Sarıkaya R. (2020). Çevre-Enerji Konularına Yönelik Gerçekleştirilen Argümantasyon Temelli Öğretimin Sınıf Öğretmeni Adaylarının Argüman Oluşturabilmelerine Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 346-373.
  • Kesici, S. (2021). Konuşma Becerisini Geliştirmek İçin Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri ile İlgili Çalışmalar Üzerine Bir İnceleme. Denizli: Yüksek Lisans Tezi.
  • Koç, G., & Demirel, M. (2004). Davranışçılıktan Yapılandırmacılığa: Eğitimde Yeni Bir Paradigma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 174-180.
  • Köksoy, E. (2020). Kişilerarası Etkili İletişim ve İkna. s. 53-93. içinde İletişim Çalışmaları. (Ed. E. Köksoy). İstanbul: Motto.
  • Maden, S. (2011). Rol Kartlarının Konuşma Eğitimindeki Başarı ve Tutum Üzerine Etkisi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 23-38.
  • MEB. (2009). İlköğretim Okulları Türkçe Dersi (1-5. Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: Milli Eğitim Yayınevi.
  • MEB. (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Öngen, D. (1993). Ergenlikte Bilişsel Gelişim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1, 289-302.
  • Özmen, H. (2004). Fen Öğretiminde Öğrenme Teorileri ve Teknoloji Destekli Yapılandırmacı (Constructivist) Öğrenme. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), 100-111.
  • Raven, R. (1973). The Development of a Test of Piaget’s Logical Operations. Science Education, 57, 33-40.
  • Şekerci, A. R. (2013). Kimya Laboratuvarında Argümantasyon Odaklı Öğretim Yaklaşımının Öğrencilerin Argümantasyon Becerilerine ve Kavramsal Anlayışlarına Etkisi. Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Sever, S., - vd. (2006). Etkinliklerle Türkçe Öğretimi. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Tekindur, A. (2022). Argümantasyon Temelli Bilim Öğrenme Yaklaşımının Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Fen Başarısına ve Araştırma ve Bilimsel Yazma Becerilerine Etkisi. Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Topçuoğlu Ünal, F., & Özer, D. (2017). Ortaokul Öğrencileri İçin Konuşma Becerisi Tutum Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. International Journal of Language Academy, 5(6), 120-131.
  • Toulmin, S. (1958). The Uses of Argument. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Turgut, M. F., - vd. (1997). İlköğretim Fen Eğitimi. Ankara: YÖK/DB Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Yayınları.
  • Tüzemen, T (2016). Akademik Çelişki Tekniğinin 6. Sınıf Öğrencilerinin Konuşma Becerilerine ve Konuşma Kaygılarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Uc, F. B., & Benzer, E. (2021). Yazma Etkinlikleriyle Yürütülen Argümantasyon Uygulamalarının Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Yazmalarına ve Kavram Öğrenmelerine Etkisi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 79-104.
  • White, M. D., & Marsh, E. E. (2006). Content Analysis: A flexible Methodology. Library Trends, 55(1), 2-45.
  • Yalçın, A. (2002). Türkçe Öğretim Yöntemleri Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yaman, H., & Süğümlü, Ü. (2009). Dilbilgisi Öğretiminde Senaryo Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Etkililiği: Kelime Türleri Örneği. Ankara Üniveristesi Dil Dergisi, 144, 56-73.
  • Yangil, M., & Topçuoğlu Ünal, F. (2019). İkna Etme Tekniğinin Konuşma Tutumu Üzerindeki Etkisi. Ana Dili Eğitim Dergisi, 7(2), 321-336
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Turkish and Social Sciences Education (Diğer)
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Gizem Savran This is me 0000-0001-6233-5154

İlker Aydın 0000-0003-3369-7724

Publication Date June 28, 2024
Submission Date May 2, 2024
Acceptance Date June 8, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 16

Cite

APA Savran, G., & Aydın, İ. (2024). Argumentation-Based Learning Model for the Development of 7th Grade Students’ Persuasive Speaking Skills: An Action Research. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(16), 423-449. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1477234