In addition to the changes in production processes and structures with the effect of globalization, the effort to exist in markets with different characteristics has shaped competition and the business world has started to meet new concepts with the widespread use of technology. At this stage, the concepts of corporate social responsibility and sustainable development came to the fore and day by day the concepts became indispensable in the life of businesses. Businesses that aim to continue their existence can be economically sustainable today, as in the past, when they contribute to overcoming social problems and better living conditions. Of course, businesses should tell their social stakeholders what they do during and after social responsibility practices, that is, they should communicate. Social responsibility and sustainability reports can be accepted as reports that show the dimensions of the economic, environmental and social activities of the enterprises and present financial and non-financial data to all social stakeholders inside and outside the enterprise. In this study; The importance and objectives of corporate social responsibility and sustainability reports for businesses in the process of communication and relationship management with social stakeholders were examined by literature review method.
Corporate Social Responsibility Report Sustainability Report Social Responsibility Standards Corporate Responsibility Frameworks
Globalleşmenin etkisiyle üretim süreç ve yapılarında meydana gelen değişimlere ek olarak farklı özellikler gösteren pazarlarda var olma çabası rekabeti şekillendirmiş ve teknolojinin de yaygın kullanımıyla birlikte iş dünyası yeni kavramlarla tanışmaya başlamıştır. Bu aşamada kurumsal sosyal sorumluluk ve sürdürülebilir kalkınma kavramları gündeme gelmiş ve gün geçtikçe kavramlar işletmelerin hayatında vazgeçilmez öneme sahip olmuşlardır. Varlıklarını devam ettirme hedefindeki işletmeler bugün de geçmişte olduğu gibi toplumsal sorunların aşılması, daha iyi yaşam şartları için katkıda bulunduklarında ekonomik olarak sürdürülebilir olabilmektedirler. Elbette, işletmelerin sosyal sorumluluk uygulamaları sırasında ve sonrasında yaptıklarını sosyal paydaşlarına anlatması, yani iletişimini yapması gerekmektedir. Sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik raporları, işletmelerin ekonomik, çevresel ve sosyal faaliyetlerinin boyutlarının gösterildiği, işletme içi ve dışı tüm sosyal paydaşlarına finansal ve finansal olmayan veri sunan raporlar olarak kabul edilebilecektir. Bu çalışmada; işletmeler için kurumsal sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik raporlarının, sosyal paydaşlarla iletişim ve ilişki yönetimi sürecindeki önemi ve hedefleri, literatür taraması yöntemiyle incelenmiştir.
Kurumsal Sosyal Sorumluluk Raporu Sürdürülebilirlik Raporu Sosyal Sorumluluk Standartları Kurumsal Sorumluluk Çerçeveleri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Applied Sociology, Program Evaluation and Social Impact Assessment |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | September 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi © 2018 by Nuri Paşa Özer is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International.
Journal of Critical Communication © 2018 by Nuri Paşa Özer is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International.