This study focuses on what kind of actions the female characters experience the phenomenon of "tragic experience" in Kusursuzlar (The Impeccables), and what kind of actions this experience leads to actions.
The main goal of the study is to analyze the validity and applicability of the tragedy in the socio-cultural and psycho-social field. Along with the ideas focusing on the discussion of the tragedy phenomenon, revealing the phenomenon of tragedy as an art, thought, reality and "experience" as a universal and unique concept separate from its artistic form, sheds light on the historical intellectual journey of this experience, especially in the context of "female subject".
The film was analyzed according to Goffman's Framing Analysis method and the main frames and locks in which the tragic experiences of the characters were presented were determined. In addition, from a critical perspective, how the films we analyze reflect the female subject and the tragic act, and the effectiveness of the social classes in which the female characters are included in the context of tragic experience are discussed.
Bu çalışma Kusursuzlar filminde “trajik deneyim” olgusunun kadın karakterlerin ne tür eylemleri sonucunda yaşandığını ve bu deneyimin nasıl eylemlere yol açtığını ele almaktadır.
Trajedinin günümüzde geçerliliğini ve uygulanabilirliğini sosyo-kültürel ve psiko-sosyal alan içinde analiz etmek çalışmanın ana hedefidir. Trajedi olgusu tartışmalarına odaklanan fikirlerle birlikte, trajedi olgusunu bir sanat, düşünce, gerçeklik ve “deneyim” olarak evrensel ve sanatsal biçiminden ayrı ve özgün bir kavram olarak ortaya koymak, özellikle “kadın özne” bağlamında bu deneyimin tarihsel-düşünsel yolculuğuna da ışık tutmaktadır.
Film Goffman’ın Çerçeveleme Analizi yöntemine göre analiz edilmiş ve karakterlerin yaşadığı trajik deneyimlerin sunulduğu ana çerçeveler ve kilitler belirlenmiştir. Ayrıca eleştirel bir perspektiften, analiz ettiğimiz filmlerin kadın özneyi ve trajik eylemi hangi açıdan nasıl yansıttığı ve kadın karakterlerin dahil edildiği sosyal sınıfların trajik deneyim bağlamındaki etkinliği tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cinema Sociology, Movie Review |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 2, 2024 |
Submission Date | February 15, 2024 |
Acceptance Date | May 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi © 2018 by Nuri Paşa Özer is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International.
Journal of Critical Communication © 2018 by Nuri Paşa Özer is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International.