Research Article
BibTex RIS Cite

A CONCEPT ANALYSIS: SOCIAL MEDIA OR SOCIAL NETWORKING?

Year 2024, , 241 - 262, 02.07.2024
https://doi.org/10.53281/kritik.1483296

Abstract

The development of computer and internet technology has initiated changes in the means by which people communicate. People can interact from all devices with internet access. Social media is a communication tool built on web technology. There are multiple types of social media with many different uses. The development of web technology has been decisive in dividing social media into types. Social networking is among the subtypes of social media such as information sharing sites, blogs, micro-bogs, photo-video sharing sites. Social network, built on web 2.0 and providing the opportunity to socialize through mutual interaction, is the most used type of social media. The high usage rate, characteristics of the population structure, interaction, socialization, instant messaging, sharing, privacy and control by the user have accelerated the formation of social networks. The researcher noticed that there was confusion regarding the definition of concepts in the studies in the literature. In addition, the researcher observed that the concepts were used incorrectly in the congresses he attended. This research was structured to eliminate this conceptual confusion in the literature. The study was constructed with the concept analysis technique, one of the qualitative research methods. At the end of the research, it was determined that the concepts were different from each other. The researcher suggested that specific studies on this subject should be carried out in future studies.

References

  • Acar, N. (2018). Siyasi eylemlerde sosyal medya örgütlenmesi: 15 Temmuz darbe girişimi ve demokrasi nöbetleri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Acar, N. (2024). Yeni medya araştırmalarında sosyal ağ analizi: "kavramlar, ölçütler, yaklaşımlar". İletişim Bilimi Araştırmaları Dergisi, 4(2), 167-179.
  • Aghaei, S., Nematbakhsh, M.A. and Farsani, H.K. (2012) Evolution of the World Wide Web: From WEB 1.0 to WEB 4.0. International Journal of Web & Semantic Technology, 3, 1-10.
  • Aichner, T., Grünfelder, M., Maurer, O., & Jegeni, D. (2021). Twenty-five years of social media: A review of social media applications and definitions from 1994 to 2019. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 24(4), 215–222.
  • Ajayi A. A. & Adeyemo A. B. (2021). Classification of Social Media Users by Interests and Sentiments using Text Mining Techniques. University of Ibadan Journal of Science and Logics in ICT Research (UIJSLICTR), 6(1), 79-89.
  • Aka, Barçın, L. (2021). Sosyal medya kullanım davranışları ile yalnızlık olgusu arasındaki ilişki üzerine bir araştırma [Yayınlanmamış doktora tezi]. Ege Üniversitesi.

BİR KAVRAM ANALİZİ: SOSYAL MEDYA MI, SOSYAL AĞ MI?

Year 2024, , 241 - 262, 02.07.2024
https://doi.org/10.53281/kritik.1483296

Abstract

Bilgisayar ve internet teknolojisinin gelişmesi, kişilerin iletişim kurduğu araçlarda değişimler başlatmıştır. Kişiler, internet erişimi olan tüm cihazlardan etkileşim kurabilmektedir. Sosyal medya, web teknolojisi üzerine kurulmuş bir iletişim aracıdır. Çok farklı kullanım amaçları bulunan sosyal medyanın birden çok türü bulunmaktadır. Sosyal medyanın türlere ayrılmasında web teknolojisinin gelişimi belirleyici olmuştur. Sosyal ağ, sosyal medyanın bilgi paylaşım siteleri, bloglar, mikroboglar, fotoğraf-video paylaşım siteleri gibi alt türleri içinde yer almaktadır. web 2.0 üzerine kurulan ve karşılıklı etkileşim ile sosyalleşme imkanı sağlayan sosyal ağ, sosyal medyanın en çok kullanılan türüdür. Kullanım oranının yüksek olması, nüfus yapısının özellikleri, etkileşim, sosyalleşme, anlık mesajlaşma, paylaşım, gizlilik ile kontrolün kullanıcının denetiminde olması sosyal ağ oluşumlarını hızlandırmıştır. Araştırmacı, alanyazında yer alan çalışmalarda kavramların tanımına yönelik bir karışıklık olduğunu fark etmiştir. Ayrıca araştırmacı, katılım sağladığı kongrelerde de kavramların yanlış kullanıldığını gözlemlemiştir. Bu araştırma alanyazında bulunan bu kavram karmaşasını gidermek üzere yapılandırılmıştır. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden kavram analizi tekniği ile inşa edilmiştir. Araştırmanın sonunda kavramların birbirinden farklı olduğu belirlenmiştir. Araştırmacı, gelecekte yapılabilecek çalışmalarda bu konuya özgü incelemelerin yapılmasını önermiştir.

References

  • Acar, N. (2018). Siyasi eylemlerde sosyal medya örgütlenmesi: 15 Temmuz darbe girişimi ve demokrasi nöbetleri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Acar, N. (2024). Yeni medya araştırmalarında sosyal ağ analizi: "kavramlar, ölçütler, yaklaşımlar". İletişim Bilimi Araştırmaları Dergisi, 4(2), 167-179.
  • Aghaei, S., Nematbakhsh, M.A. and Farsani, H.K. (2012) Evolution of the World Wide Web: From WEB 1.0 to WEB 4.0. International Journal of Web & Semantic Technology, 3, 1-10.
  • Aichner, T., Grünfelder, M., Maurer, O., & Jegeni, D. (2021). Twenty-five years of social media: A review of social media applications and definitions from 1994 to 2019. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 24(4), 215–222.
  • Ajayi A. A. & Adeyemo A. B. (2021). Classification of Social Media Users by Interests and Sentiments using Text Mining Techniques. University of Ibadan Journal of Science and Logics in ICT Research (UIJSLICTR), 6(1), 79-89.
  • Aka, Barçın, L. (2021). Sosyal medya kullanım davranışları ile yalnızlık olgusu arasındaki ilişki üzerine bir araştırma [Yayınlanmamış doktora tezi]. Ege Üniversitesi.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social Media Studies
Journal Section Makaleler
Authors

Nihal Acar 0000-0003-1552-5654

Publication Date July 2, 2024
Submission Date May 13, 2024
Acceptance Date June 10, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Acar, N. (2024). BİR KAVRAM ANALİZİ: SOSYAL MEDYA MI, SOSYAL AĞ MI?. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 6(1), 241-262. https://doi.org/10.53281/kritik.1483296

Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi © 2018 by Nuri Paşa Özer is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International. 

Journal of Critical Communication © 2018 by Nuri Paşa Özer is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International.