This study was conducted to determine the topics related to natural disasters in social studies textbooks, the treatment of natural disaster topics and the importance of teaching natural disaster topics. Document analysis method, one of the qualitative research methods, was used in the study. Natural disaster topics were determined by examining the social studies textbooks used as one of the course materials in Turkey and the curriculum used for the social studies course as of 2018. When the social studies textbooks were examined, it was determined that the topics related to natural disasters were not included in the 6th grade textbook, were very rarely included in the 4th, 5th and 7th grade textbooks, the natural disasters seen and likely to be seen in Turkey were mentioned in the textbooks, and the natural disaster "earthquake" was emphasized the most. In the textbooks, only information about what to do before, during and after the earthquake natural disaster was given, but no similar information was found for other natural disasters. In the study, suggestions were made for what to do before, during and after natural disasters in social studies textbooks for teaching natural disaster topics; for the natural disaster content of textbooks at all levels to progress in a spiral manner; and for more literary genres, activities, teaching methods and techniques to be included.
Bu araştırma; sosyal bilgiler ders kitaplarında doğal afet ile ilgili konular, doğal afet konularının işlenişi ve doğal afet konularının öğretiminin önemini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Türkiye’de ders materyallerinden biri olarak kullanılan sosyal bilgiler ders kitapları ve 2018 yılı itibariyle sosyal bilgiler dersi için kullanılan öğretim programı incelenerek doğal afet konuları belirlenmiştir. Sosyal bilgiler ders kitapları incelendiğinde doğal afet ile ilgili konuların 6. sınıf kitabında yer almadığı, 4, 5 ve 7. sınıf ders kitaplarında oldukça az yer aldığı, kitaplarda Türkiye’de görülen ve görülme ihtimali olan doğal afetlerden bahsedildiği ve en çok da “deprem” doğal afeti üzerinde durulduğu tespit edilmiştir. Kitaplarda sadece deprem doğal afeti için öncesi, sırası ve sonrası için nelerin yapılması gerektiği hakkında bilgi verilirken diğer doğal afetler için benzer bir bilgiye rastlanmamıştır. Araştırmada, doğal afet konularının öğretimi için sosyal bilgiler kitaplarında doğal afetlerin öncesinde, sırasında ve sonrasında yapılması gerekenlere; tüm seviyelerdeki ders kitaplarının doğal afet içeriklerinin sarmal bir şekilde ilerlemesine; edebi türlere, etkinliklere, öğretim yöntem ve tekniklerine daha fazla yer verilmesine yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Basic Training (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | September 4, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 |