Öz
Tarihçi, düşünür, yazar Mehmet Niyazi, Türk edebiyatında romancı kimliğiyle ön plana çıkmıştır. Eserlerinde sosyal ve toplumsal konuları işlemeyi ilke edinen yazarın, Var Olmak Kavgası (1970) adlı eserinde imam hatip mezunu, ahlaklı bir gencin öğretmen olma ideali ve bu ideal çevresinde yaşadığı olaylar üzerinden Türkiye’nin birçok problemlerine değindiği görülür. Bireylerin sosyal, kültürel, dini, millî değerlerinin yanında gelenek ve göreneklerine sahip çıkarak ilim yolunda kendilerini geliştirmesi gerektiğine inanan sanatçı, romanda idealize bir tip olarak çizdiği Murat’ın yaşadığı olaylar üzerinden dini, devleti, vatanı ve milleti sevmenin, bu kutsal değerlere sahip çıkmanın önemi üzerinde durur. Romanda Anadolu’nun en ücra köşesinde yaşayan çocukların hepsinin eğitim alması için aydınların elindeki bütün imkânları kullanması gerektiğine vurgu yapan yazar, çocukları milletine bağlı, tarih şuuruna sahip gençler olarak yetiştirmeleri konusunda aydınlara önemli telkinlerde bulunur. Toplumların insani değerlerini kaybetmeden onlara hak ettikleri değerin verilmesini ve bu vatanın her evladının eşit şartlarda hayat yarışında boy göstermelerini isteyen sanatçı, bunda başarılı olunduğu zaman millet olarak hem çağdaşlaşacağımızı hem de kendimizi unutmayacağımızı belirtir. Yazar, kendi tarihine ve kültürüne sahip çıkan milletlerin her zaman güçlü bir şekilde ayakta kalabilmesinin eğitim ile mümkün olacağına inanır.
Anahtar Kelimeler: Mehmet Niyazi, Eğitim, Çağdaşlaşma, Tarih, Kültür.
Etik Kurul Beyanı: Bu çalışma, anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren bir çalışma değildir. Bu araştırma, herkesin ulaşabileceği, kaynaklar kullanılarak yapılmış, döküman analiz çalışmasıdır. Bu nedenle etik kurul onayı gerektirmemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Modern Turkish Literature in Turkiye Field |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | October 13, 2023 |
Acceptance Date | February 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |