Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Öğrencilerinde Proje Tabanlı Mikroskobik Canlı Bilincinin Oluşturulması

Yıl 2017, Cilt: 9 Sayı: 2, 175 - 188, 20.12.2017

Öz

Bu çalışmada, günlük yaşamın bir parçası olan mikroorganizmalar hakkında genel
bilgilerin verilmesi ve özellikle zararlı mikroorganizmalara karşı doğru antibiyotik
kullanımının öğretilmesi hedeflenmiştir. Çalışma, hem kırsal hem de kentsel
kesimden 5. Sınıfta öğrenim gören, 20’si erkek, 18’i kız olmak üzere toplam 38
öğrenci ile yürütülmüştür. Katılımcılara, uygulamalar öncesinde ve sonrasında
mikroorganizmalarla ilgili mevcut bilgilerini belirlemek amacıyla, 38 sorudan oluşan
başarı testleri uygulanmıştır. Başarı testi sonucunda elde edilen veriler normal
dağılıma sahip olmadığından, farklı gruplara ait verilere Mann Whitney U testi, aynı
gruba ait verilere ise Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi uygulanmıştır. Analiz sonuçlarına
göre katılımcıların mikroorganizmalar hakkındaki öğrenme çıktıları istatistiksel
olarak anlamlı bir şekilde farklılaşmıştır. Araştırmada yerleşim yeri değişkenine ait
betimleyici istatistikler sonucunda ise okulun bulunduğu yerleşim yerinin kırsal veya
kentsel olmasının öğrencinin mikroorganizmalar konusuna ait hazırbulunuşluk düzeyi
ve öğrenme çıktılarının üzerinde belirleyici bir etkisinin olduğu görülmüştür. Bu
çalışma sayesinde yapılan etkinliklerle kavramlar öğretilirken aynı zamanda
katılımcıların bilime bakış açılarında önemli ölçüde ilerlemeler kaydedilmiştir. Bu
çalışma konu itibarı ile geleceğimiz ve sağlığımız için son derece önemli bir eğitimin
parçası olma niteliğindedir.

Kaynakça

  • Abad, M. J., Bedoya, L. M., & Bermejo, P. (2011). Marine Compounds and their Antimicrobial Activities. In A. Méndez-Vilas (Ed.), Science Against Microbial Pathogens: Communicating Current Research and Technological Advances (pp. 1293-1306). Badajoz: Formatex Research Center.
  • Akay, C. (2013). Ortaokul Öğrencilerinin Yaparak-Yaşayarak ÖğrenmeTemelli TÜBİTAK 4004 Bilim Okulu Projesi Sonrası Bilim Kavramına Yönelik Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 326-338.
  • Aktamış, H. ve Ergin, Ö. (2006). Fen eğitimi ve yaratıcılık. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 77-83.
  • Alkış, S. (2007). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin yağış çeşitlerini ve oluşumlarını algılama biçimleri. Eurasian Journal of Educational Research, 26, 27-38.
  • Altuğ, G., Yardımcı, C. H. ve Onaç-İçöz, I. (2005). Haliç yüzey sularında enterobacteriaceae üyelerinin bazı beta-laktam antibiyotiklerine dirençlilik frekansı. Türk Sucul Yaşam Dergisi, 3(4), 258-264.
  • Avcı, E., Özenir, Ö. S., Kurt, M. ve Atik, S. (2015). TÜBĐTAK 4004 Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları Kapsamında Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Gerçekleştirilen “Bizim Deniz Akdeniz” Projesinin Değerlendirilmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 312-333.
  • Aydede, M. N. ve Matyar, F. (2009). Fen bilgisi Öğretiminde Aktif Öğrenme Yaklaşımının Bilişsel Düzeyde Öğrenci Başarısına Etkisi Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6(1), 115-127.
  • Blair, J. M. A., Webber, M. A., Baylay, A. J., Ogbolu, D. O., & Piddock, L. J. V. (2015). Molecular mechanisms of antibiotic resistance. Nat Rev Micro, 13(1), 42-51. doi: 10.1038/nrmicro3380
  • Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals. (Vol. Handbook I: Cognitive Domain). New York: D. McKay.
  • Cavanagh, S. (2007). Science Camp: Just for the Girls. Education Week, 26(45), 26-28. http://www.edweek.org/ew/articles/2007/08/15/45girls.h26.html?print=1
  • Eş, H. ve Sarıkaya, M. (2010). İlköğretim 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi “Yaşamımızdaki Elektrik” Ünitesinde Öğrenci Başarılarının İncelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 107-127.
  • Field, A. (2009). Discovering Statistics using IBM SPSS Statistics (3 ed.). Thousand Oaks, California: SAGE Publications.
  • Jones, M. G., & Rua, M. J. (2006). Conceptions of Germs: Expert to Novice Understandings of Microorganisms. Electronic Journal of Science Education, 10(3).
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi (24 ed.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koerner, C. (2016). Dreaded Antibiotic-Resistant Bacteria Found In U.S. For First Time. https://www.buzzfeed.com/claudiakoerner/antibiotic-resistant-bacteria-found-inus? utm_term=.lbLKeKRO6#.lw9929LRq sitesinden 01.02.2017 tarihinde alındı.
  • Leech, N. L., Barrett, K. C., & Morgan, G. A. (2005). SPSS for Intermediate Statistics: Use and Interpretation (2 ed.). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum.
  • Matyar, F. (2008). Fen ve Teknoloji Öğretiminde Proje ve Araştırma Tabanlı Öğrenme. In Ö. Taşkın (Ed.), Fen ve teknoloji öğretiminde yeni yaklaşımlar (pp. 23-39). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Mutlu, M. ve Tokcan, H. (2012). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin toprak kirliliği hakkındaki düşünceleri. International Journal Of Social Science Research, 1(1), 65-75.
  • Ouyang, Y., & Hayden, K. (2010). A technology infused science summer camp to prepare student leaders in 8th grade classrooms. Paper presented at the Proceedings of the 41st ACM technical symposium on Computer science education, SIGCSE, Milwaukee, Wisconsin, USA. http://dblp.unitrier. de/db/conf/sigcse/sigcse2010.html#OuyangH10
  • Polat, M., Şendur, G. ve Şenay, M. A. (2013). Kentsel ve Kırsal Bölgede Öğrenim Gören Öğrencilerin FENdeposu Eğitim Portalına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 370-392.
  • Saracaloğlu, S., Akamca, G. Ö. ve Yeşildere, S. (2013). İlköğretimde proje tabanlı öğrenmenin yeri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(3), 241-258.
  • Şimşek, C. L. (2011). Okul dışı öğrenme ortamları ve fen eğitimi. In C. L. Şimşek (Ed.), Fen öğretiminde okul dışı öğrenme ortamları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Uğraş, S., Ültay, N., Ültay, E., Dursun, H., Ülger, S., Üzmez, Ş. ve Kaya, E. (2015). Mikrodünyaya Yolculuk Projesinin Katılımcı Öğrencilerin Bilimsel Düşünme Becerilerine ve Davranışlarına Etkisi. The Journal of International Social Research, 8(41), 1039-1045.
  • WHO. (2014). Antimicrobial resistance: global report on surveillance 2014 (pp. 257): World Health Organization.

Creating Project-Based Microscopic Live Consciousness in Elementary Students

Yıl 2017, Cilt: 9 Sayı: 2, 175 - 188, 20.12.2017

Öz

In this study, it is aimed to give general information about microorganisms which is a

part of daily life and especially the effective use of antibiotics against harmful

microorganisms. The study was conducted with a total of 38 students, 20 boys and 18

girls, who are attending from 5th grade of both urban and rural schools. In order to

determine the current knowledge of microorganisms of the students, before and after

the intervention, the success tests consisting of 38 questions were applied. Since the

data obtained from the success tests did not have normal distribution, Mann Whitney

U test was applied to the data of different groups, and furthermore, Wilcoxon Marked

Rank Test was applied to data of the same group. According to the results of the

analysis, the knowledge of the participants about microorganisms differed in a

statistically significant manner. As a result of the statistics of settlement variable, it

was seen that the current knowledge of microorganisms and learning levels of students

from the urban and the rural are quite different from each other. With this study,

concepts were taught with activities, at the same time the students gained different

perspectives about science. This study is in the nature of a part of a very important

training for our future and health.

Kaynakça

  • Abad, M. J., Bedoya, L. M., & Bermejo, P. (2011). Marine Compounds and their Antimicrobial Activities. In A. Méndez-Vilas (Ed.), Science Against Microbial Pathogens: Communicating Current Research and Technological Advances (pp. 1293-1306). Badajoz: Formatex Research Center.
  • Akay, C. (2013). Ortaokul Öğrencilerinin Yaparak-Yaşayarak ÖğrenmeTemelli TÜBİTAK 4004 Bilim Okulu Projesi Sonrası Bilim Kavramına Yönelik Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 326-338.
  • Aktamış, H. ve Ergin, Ö. (2006). Fen eğitimi ve yaratıcılık. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 77-83.
  • Alkış, S. (2007). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin yağış çeşitlerini ve oluşumlarını algılama biçimleri. Eurasian Journal of Educational Research, 26, 27-38.
  • Altuğ, G., Yardımcı, C. H. ve Onaç-İçöz, I. (2005). Haliç yüzey sularında enterobacteriaceae üyelerinin bazı beta-laktam antibiyotiklerine dirençlilik frekansı. Türk Sucul Yaşam Dergisi, 3(4), 258-264.
  • Avcı, E., Özenir, Ö. S., Kurt, M. ve Atik, S. (2015). TÜBĐTAK 4004 Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları Kapsamında Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Gerçekleştirilen “Bizim Deniz Akdeniz” Projesinin Değerlendirilmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 312-333.
  • Aydede, M. N. ve Matyar, F. (2009). Fen bilgisi Öğretiminde Aktif Öğrenme Yaklaşımının Bilişsel Düzeyde Öğrenci Başarısına Etkisi Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6(1), 115-127.
  • Blair, J. M. A., Webber, M. A., Baylay, A. J., Ogbolu, D. O., & Piddock, L. J. V. (2015). Molecular mechanisms of antibiotic resistance. Nat Rev Micro, 13(1), 42-51. doi: 10.1038/nrmicro3380
  • Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals. (Vol. Handbook I: Cognitive Domain). New York: D. McKay.
  • Cavanagh, S. (2007). Science Camp: Just for the Girls. Education Week, 26(45), 26-28. http://www.edweek.org/ew/articles/2007/08/15/45girls.h26.html?print=1
  • Eş, H. ve Sarıkaya, M. (2010). İlköğretim 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi “Yaşamımızdaki Elektrik” Ünitesinde Öğrenci Başarılarının İncelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 107-127.
  • Field, A. (2009). Discovering Statistics using IBM SPSS Statistics (3 ed.). Thousand Oaks, California: SAGE Publications.
  • Jones, M. G., & Rua, M. J. (2006). Conceptions of Germs: Expert to Novice Understandings of Microorganisms. Electronic Journal of Science Education, 10(3).
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi (24 ed.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koerner, C. (2016). Dreaded Antibiotic-Resistant Bacteria Found In U.S. For First Time. https://www.buzzfeed.com/claudiakoerner/antibiotic-resistant-bacteria-found-inus? utm_term=.lbLKeKRO6#.lw9929LRq sitesinden 01.02.2017 tarihinde alındı.
  • Leech, N. L., Barrett, K. C., & Morgan, G. A. (2005). SPSS for Intermediate Statistics: Use and Interpretation (2 ed.). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum.
  • Matyar, F. (2008). Fen ve Teknoloji Öğretiminde Proje ve Araştırma Tabanlı Öğrenme. In Ö. Taşkın (Ed.), Fen ve teknoloji öğretiminde yeni yaklaşımlar (pp. 23-39). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Mutlu, M. ve Tokcan, H. (2012). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin toprak kirliliği hakkındaki düşünceleri. International Journal Of Social Science Research, 1(1), 65-75.
  • Ouyang, Y., & Hayden, K. (2010). A technology infused science summer camp to prepare student leaders in 8th grade classrooms. Paper presented at the Proceedings of the 41st ACM technical symposium on Computer science education, SIGCSE, Milwaukee, Wisconsin, USA. http://dblp.unitrier. de/db/conf/sigcse/sigcse2010.html#OuyangH10
  • Polat, M., Şendur, G. ve Şenay, M. A. (2013). Kentsel ve Kırsal Bölgede Öğrenim Gören Öğrencilerin FENdeposu Eğitim Portalına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 370-392.
  • Saracaloğlu, S., Akamca, G. Ö. ve Yeşildere, S. (2013). İlköğretimde proje tabanlı öğrenmenin yeri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(3), 241-258.
  • Şimşek, C. L. (2011). Okul dışı öğrenme ortamları ve fen eğitimi. In C. L. Şimşek (Ed.), Fen öğretiminde okul dışı öğrenme ortamları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Uğraş, S., Ültay, N., Ültay, E., Dursun, H., Ülger, S., Üzmez, Ş. ve Kaya, E. (2015). Mikrodünyaya Yolculuk Projesinin Katılımcı Öğrencilerin Bilimsel Düşünme Becerilerine ve Davranışlarına Etkisi. The Journal of International Social Research, 8(41), 1039-1045.
  • WHO. (2014). Antimicrobial resistance: global report on surveillance 2014 (pp. 257): World Health Organization.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serpil Uğraş

Hasan Kağan Keskin Bu kişi benim

Nisa Sipahi

Hacer Dursun Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 12 Mayıs 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uğraş, S., Keskin, H. K., Sipahi, N., Dursun, H. (2017). İlköğretim Öğrencilerinde Proje Tabanlı Mikroskobik Canlı Bilincinin Oluşturulması. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 175-188.