Perceived
organizational support is based on the theory of social change and according to
the theory workers reflect positive behaviors and positive attitudes towards
their organizations when they receive support from their organizations.
Teachers also increase their organizational trust and organizational identities
when they receive organizational support from their schools, and their
intention to leave work is reduced. These variables are considered important
for the school's purposes and success. This study was conducted to determine
the relationship among the organizational support and identification perceived
by teachers and the intention to leave work; then to determine the mediating
role of organizational trust in this relationship. Through the research, a
model was established by theoretical framework and the hypotheses related to
the model were tested. The study group of the study covers197 teachers employed
in state high schools in Giresun, Bulancak district in 2016-2017 academic year.
Relations among variables were tested by a correlation analysis and structural
equality model. The results show that; there is a positive correlation among
the perceived organizational support, trust and identification of the teachers;
negative correlation with the intention to leave work. The organizational
support teachers perceive; organizational trusts and organizational
identifications in the positive direction while affecting their intent to leave
the work in the negative direction. The organizational trust of teachers has an
intermediary role among the perceived organizational support and the
organizational identification, as well as the perceived organizational support
and the intention to leave the work. It is envisaged that the research will
contribute to the researchers and educational administrators to understand the
organizational behavior of the teachers in the school better.
Algılanan
örgütsel destek, sosyal değişim kuramına dayandırılmaktadır ve kurama göre
çalışanlar, örgütlerinden destek gördüklerinde bunu örgütlerine olumlu tutum ve
davranışlar olarak yansıtmaktadırlar. Öğretmenler de okullarından örgütsel
destek gördüklerinde örgütsel güvenleri ve örgütsel özdeşleşmeleri artabilmekte
ve işten ayrılma niyetleri azalabilmektedir. Bu değişkenler okulun amaçları ve
başarısı için önemli görülmektedir. Bu çalışma, öğretmenlerin algıladıkları
örgütsel destek ile örgütsel özdeşleşme ve işten ayrılma niyetleri arasındaki
ilişkiyi ve bu ilişkide örgütsel güvenin aracılık rolünü belirlemek amacıyla
yapılmıştır. Araştırma ile kuramsal çerçeveden yola çıkılarak bir model
oluşturulmuş ve modele ilişkin hipotezler test edilmiştir. Araştırmanın çalışma
grubunu, 2016-2017 eğitim ve öğretim yılında Giresun İli Bulancak ilçesindeki
devlet liselerinde çalışan 197 öğretmen oluşturmaktadır. Değişkenler arasındaki
ilişkiler korelasyon analizi ve yapısal eşitlik modeliyle test edilmiştir.
Araştırma sonucuna göre; öğretmenlerin algıladıkları örgütsel destek ile
örgütsel güvenleri ve özdeşleşmeleri arasında pozitif yönde, işten ayrılma
niyetleri arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmaktadır.
Öğretmenlerin algıladıkları örgütsel destek; örgütsel güvenlerini ve örgütsel
özdeşleşmelerini pozitif yönde etkiliyorken işten ayrılma niyetlerini negatif
yönde etkilemektedir. Öğretmenlerin örgütsel güvenleri, hem algıladıkları örgütsel
destek ile örgütsel özdeşleşmeleri arasındaki ilişkide hem de algıladıkları
örgütsel destek ile işten ayrılma niyetleri arasındaki ilişkide kısmı aracı
rolüne sahiptir. Araştırmanın, öğretmenlerin okul içindeki örgütsel
davranışlarının daha iyi anlaşılması bakımından araştırmacılara ve eğitim
yöneticilerine katkı sağlayacağı öngörülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 4, 2018 |
Submission Date | January 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 10 Issue: 18 |