The purpose of this research is to determine the
classroom management competences of the teachers based on the students’
opinions. Both quantitative and qualitative research designs were used and this
study was conducted with a mixed method. The qualitative research has been
conducted on 1016 students attending to the 5th, 6th, 7th
and 8th grades at secondary schools in Kadıköy district of Istanbul,
and the data were collected between November 2014 and February 2015. The
qualitative data were obtained from 50 students attending 5th, 6th,
7th and 8th grades at secondary schools in Kadıköy, between
March 2015 and April 2015. The qualitative data were analyzed by using content
analysis technique.
The quantitative data show that the students describe
their teachers as average level in ‘teacher student relations’ and ‘compliance
to the teaching and educational principles’. Students declared that teachers
pay avarage regard to classroom management principles. According to the qualitative
data, students require teachers to display humorous attitude and to make
lessons entertaining. Students wish to be awarded by marks, being warned verbally,
and forgiven instead of punishment. Students would like their teachers to include
entertaining activities and games. In addition, it is anticipated that providing teachers
with pre-service and in-service-oriented trainings in relation to the classroom
management will help prevent disruptive behaviors in class and realize more
effective teaching and learning activities.
Bu
araştırmanın amacı, öğrenci görüşlerine göre öğretmenlerin sınıf yönetimi
yeterliklerini belirlemektir. Araştırma, nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin
birlikte kullanıldığı karma desende yürütülmüştür. Araştırmanın nicel boyutunda
veri toplama süreci, Kasım 2014 ile Şubat 2015 tarihleri arasında İstanbul ili
Kadıköy ilçesindeki ortaokulların 5. 6. 7. ve 8. sınıflarında öğrenim gören
1016 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın
nitel boyutunda veri toplama işlemi ise İstanbul Kadıköy ilçesindeki
ortaokulların 5. 6. 7.ve 8. sınıflarda öğrenim gören 50 öğrenci ile Mart 2015,
Nisan 2015 tarihlerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın nitel verileri, yarı
yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Nitel araştırma verileri içerik
analizi tekniği ile analiz edilmiştir.
Araştırmanın
nicel bulgularına göre, öğrenciler ‘öğretmen-öğrenci ilişkileri’ ve ‘eğitim
öğretim ilkelerine uyma’ boyutlarında öğretmenleri ‘orta düzeyde’ yeterli
görmektedir. Öğrenciler, öğretmenlerin sınıf yönetimi ilkelerine ‘orta düzeyde’
uyduklarını belirtmiştir. Nitel verilerden elde edilen bulgulara göre
öğrenciler, öğretmenlerin sınıf ortamında esprili bir tutum sergilemesini ve
derslerin daha eğlenceli olmasını beklemektedir. Öğrenciler ödüllendirmenin not
ile olmasını, cezalandırmanın uyarma veya affetme şeklinde olmasını
istemektedir. Öğrenciler, öğretmenlerinin eğlenceli etkinliklere ve oyunlara
yer vermesini istemektedir. Ayrıca, öğretmenlere sınıf yönetimi konusunda uygulama
ağırlıklı hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim verilmesinin, sınıfta istenmeyen
davranışların önlenmesine ve daha etkili bir eğitim öğretim faaliyetinin
gerçekleştirilmesine katkı sağlayacağı öngörülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 4, 2018 |
Submission Date | September 3, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 10 Issue: 18 |