Bu
araştırmanın amacı, Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Anabilim Dalı öğrencilerinin görüşlerine dayalı olarak toplumsal ve politik
koşulların Türk Eğitim Sistemi üzerindeki etkisini tarihsel bir bakış açısıyla
ortaya çıkarmaktır. Araştırma nitel araştırma yöntemiyle tasarlanmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu Bayburt Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik
Danışmanlık Anabilim Dalı’nda öğrenim gören 139 öğrenci oluşturmaktadır.
Öğrencilerin görüşlerini ortaya çıkarmak için veri toplama aracı olarak
araştırmacı tarafından hazırlanan görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme
formlarından elde edilen nitel verilerin analizinde içerik analizi
kullanılmıştır. Eğitimin tarihsel gelişimi dikkate alındığında öğrencilerin
toplumsal ve politik koşulların eğitim sistemini etkilediğini düşündükleri
ortaya çıkmıştır. Günümüz eğitim sisteminin sorunlarının kaynağı olarak da eğitim
sisteminin kendisini, siyaseti ve değişimleri görmektedirler.
The aim of this study is to reveal effects of social
and political conditions on Turkish Education System based on education faculty
students’ opinions in historical perspective. The study was designed with the
qualitative research methods. The study group consists
of 139 students studying at Bayburt Educational Faculty the department of
Psychological Counseling and Guidance. To reveal students’ opinion, the interview
form, developed by the researcher was used as data collection tool. Descriptive
analysis technique was used in the analysis of the qualitative data that was
obtained from the interview forms. When the historical development of education
is taken into consideration, it has emerged that the students believe that the
social and political conditions affect the education system. The students
regard the education system itself, politics and changes as the source of the
problems of today's education system.
Turkish education system student views problems of educational system historical perspective
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 4, 2018 |
Submission Date | February 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 10 Issue: 19 |