Hizmet
sunumu sürecinde çalışanlardan, müşteri memnuniyeti sağlamak amacıyla
duygularını yönetmeleri beklenmektedir. Bu beklenti çerçevesinde çalışanlar,
hissettikleri olumsuz duyguları bastırmak ya da hissettikleri duygulardan
ziyade kendilerinden talep edilen duyguları sergilemek zorunda kalabilirler. Çalışanların bu süreçteki çabaları,
duygusal emek olarak ifade edilmektedir. Ancak çalışanlar her zaman duygusal
emeklerini, kendilerinden talep edilen şekilde kontrol edemeyebilirler. Bu
durumda çalışanlar, içsel duygularıyla sergiledikleri duygular arasında
tutarsızlık yaşayabilirler. Özbenlik çelişki teorisine göre bu tutarsızlık;
çalışan için huzursuzluk, suçluluk gibi olumsuz sonuçlara yol açmaktadır. Söz
konusu olumsuz sonuçlardan birisi de tükenmişlik olabilir. Alanyazında,
duygusal emeğin tükenmişlik üzerindeki etkisini araştıran çalışmalar
bulunmaktadır. Ancak tükenmişliğin boyutlarından biri olan duygusal tükenme ile
duygusal emek arasındaki ilişkinin yönü ve boyutuyla ilgili farklılaşan
sonuçlar elde edildiği görülmüştür. Bu doğrultuda bu çalışmanın amacı, duygusal
emeğin duygusal tükenme üzerindeki etkisini araştırmaktır. Bu amaçla,
müşterilerle yoğun etkileşim içerisinde olan sağlık sektörü çalışanlarından
anket yöntemiyle veri toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, duygusal emek
boyutlarından yüzeysel davranış duygusal tükenmeyi artırırken, derinden
davranış duygusal tükenmeyi azaltmaktadır. Dolayısıyla çalışanların duygusal tükenme
seviyelerinin, duygusal emeğin etkin şekilde yönetimine bağlı olarak
azaltılabileceği anlaşılmaktadır. Çalışanların duygusal emeklerini başarılı
şekilde yönetebilmeleri için, örgütsel değerlerin içselleştirilmesine ve örgütsel
destek algısının artırılmasına yönelik çabalar yararlı olabilir. Böylece
çalışanların, kendilerinden talep edilen duyguları gerçekten hissetmeleri
sağlanabilir.
Duygusal Emek Duygusal Tükenme Yüzeysel Davranış Derinden Davranış Özbenlik Çelişki Teorisi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 17, 2019 |
Submission Date | January 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 11 Issue: 20 |