Social studies lesson has an important role in raising students as effective, sensitive and conscious citizens. Participation in the socialization process, transferring values and skills also reveals how this course should be taught. In this context, the study aimed to reveal how primary school students want to teach the lesson as the teacher conducting the social studies lesson. The research is designed in a qualitative method. Students selected from three different primary schools formed the study group. Semi-structured form was used as data collection tool. The data were collected in the spring semester of the 2015-2016 academicyear. The obtained data were analyzed in accordance with the content analysis technique. Nine themes (entertainment, discussion, fantasy,…) have emerged regarding the narration of the social studies lesson. The rationale for the way of teaching the social studies lesson is gathered under six themes (permanent, entertainment, participation, ...). In other studies, more detailed information can be obtained by taking into account the socio-economic level and teachers' opinion.
Öğrencilerin etkili, duyarlı ve bilinçli bir vatandaş olarak yetişmesinde sosyal bilgiler dersi önemli bir role sahiptir. Toplumsallaşma sürecine katılım, değerlerin ve becerilerin aktarılması bu dersin nasıl işlenmesi gerektiğini de ortaya koymaktadır. Bu bağlamda çalışma ilkokul öğrencilerinin sosyal bilgiler dersini yürüten öğretmen olarak dersi nasıl anlatmak istediklerini ortaya koymayı amaçlamıştır. Araştırma nitel yöntemde tasarlanmıştır. Üç farklı ilkokuldan seçilen öğrenciler, çalışma grubunu oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak yarı-yapılandırılmış form kullanılmıştır. Veriler 2015- 2016 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde toplanmıştır. Elde edilen veriler, içerik analiz tekniğine uygun olarak analiz edilmiştir. Sosyal bilgiler dersinin anlatımıyla ilgili dokuz tema (eğlence, tartışma, hayal,…) ortaya çıkmıştır. Sosyal bilgiler dersinin anlatım yolunun gerekçesi ise altı temada (kalıcı, eğlence, katılım, ...) toplanmıştır. Diğer çalışmalarda sosyo-ekonomik düzey, öğretmen görüşü de dikkate alınarak daha detaylı bilgiler elde edilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | October 17, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 13 Issue: 24 |