Technological developments have led to changes in the life of individuals, communication between individuals and businesses, communication, distribution and transport channels. Changes, especially in the field of communication, have changed the size and form of interpersonal interaction. At the beginning of the most important change in this field of communication is the increasing use of social media every day. First social media networks, operates as fields that enable individuals to communicate with each other, while with recent developments within the social media efforts of businesses for goods and services has gained a new dimension as an area where it is located. In this study, it was aimed to demonstrate the impact of marketing efforts carried out by businesses through social media on brand confidence and brand preference. As a result of the research, it was found that the social media marketing efforts perceived by consumers have a significant and positive effect on consumers ' confidence in the brand. In addition, it was found that social media marketing efforts perceived by consumers have a significant effect on brand preference over the level of trust consumers have in the brand (brokerage effect).
Teknolojik gelişmeler, bireylerin yaşantısı, kişiler ve işletmeler arası iletişim, haberleşme, dağıtım ve ulaşım kanalları gibi işleyişlerinin değişmesine sebebiyet vermiştir. Özellikle iletişim alanında yaşanan değişimler bireyler arası etkileşimin boyutunu ve biçimini değiştirmiştir. Bu iletişim alanında yaşanan en önemli değişimin başında da her geçen gün artan sosyal medya kullanımı gelmektedir. Sosyal medya ağları ilk önce bireylerin birbirleri ile haberleşmesini sağlayan alanlar olarak faaliyet göstermekte iken, yaşanan gelişmelerle birlikte işletmelerin mal ve hizmetlerine yönelik sosyal medya çabaları içerisinde bulunduğu bir alan olarak da yeni bir boyut kazanmıştır. Bu çalışmada, işletmelerin sosyal medya üzerinden gerçekleştirdiği pazarlama çabalarının markaya duyulan güven ve marka tercihi üzerindeki etkisinin ortaya koyulması amaçlanmıştır. Yapılan araştırma sonucunda tüketicilerin algıladıkları sosyal medya pazarlama çabalarının tüketicilerin markaya duydukları güven üzerinde anlamlı ve pozitif etkisi olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca tüketicilerin algıladıkları sosyal medya pazarlama çabalarının, tüketicilerin markaya duydukları güven düzeyi üzerinden (aracılık etkisi) marka tercihi üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | August 4, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 13 Issue: 25 |