Sinema, sürekli bir değişim ve dönüşüm yaşayan bir sanat olarak, yaşanan teknik ilerlemelerden de etkilenmektedir. Sessiz, hareketli görüntülerle başlayan sinema zamanla hareket olgusunu farklı, büyülü bir dünyaya taşımıştır. Önce çizim ve renklendirme ile canlandırılan bu büyülü dünya günümüzde bilgisayar teknoloji ile bir adım daha ileri gitmektedir. Animasyon filmlerin ortaya çıkışı bu teknolojik gelişmelerle paralel ilerlemektedir. Animasyon, başlangıçta çocuklara hitap eden bir tür olsa da günümüzde yetişkinler için de üretilen animasyon filmler mevcuttur. Bu durum animasyonun kendi anlatı yapısını biçimlendirmesine olanak sağlamaktadır Animasyon filmlerin bazılarında öykü bazılarında ise karakterler ön plana çıkmaktadır. Kötü Kedi Şerafettin filmi üzerinden animasyon filmlerde kahramanın nasıl şekillendiğinin A. J. Greimas’ın “eyleyenler örnekçesi” ve anlatı çözümleme yöntemi ile nasıl ele alındığı çalışmanın amacını oluşturmaktadır. A. J. Greimas’ın “eyleyenler örnekçesi”, Vladimir Propp’un biçimbilim anlayışındaki işlev ve kahraman olgularını farklı bir sistematikle ele alarak kuramını geliştirmiştir. Çalışmada Kötü Kedi Şerafettin filmi, karakter temelli olarak, A. J. Greimas’ın”eyleyenler örnekçesi” ve anlatı çözümleme yöntemi ile incelenmiştir. Çalışmada, Kötü Kedi Şerafettin filminin ana karakteri olan Şerafettin’in yaşadığı olaylarla anti kahramandan bir kahramana dönüştüğü ve öykünün Greimas’ın anlatı çözümleme evrelerine paralel ilerlediği tespit edilmiştir.
: Animasyon Göstergebilimsel Çözümleme Kötü Kedi Şerafettin A. J. Greimas
Cinema, a perpetually evolving type of fine arts, is subject to changes due to improvements in technical knowledge. Making its debut in the form motion pictures without embedded sound, cinema has elevated the notion of motion pictures up to a different level. The once manually coloured hand drawings have now been enrichened with the impact of emerging animation technologies, which paved their way into animation movies. Initially a genre for children only, animations are now admired by larger groups of audiences of all ages. This has caused animation as a genre to develop its own profile of discourse. In some animations, the plot is in the foreground while in some others characters are so. Based on Bad Cat Serafettin, the animation, the purpose of the present study is to discuss how characters are shaped in animation movies regarding A. J. Greimas’ “actantial model” and narration analysis methodology. Greimas’ “actantial model” systematizes the concepts of function and character from an idiosyncratic perspective. This study focuses on Bad Cat Serafettin from a character-based perspective regarding A. J. Greimas’ “actantial model” and discourse analysis. It was found out that the way Serafettin, the protagonist of the movie Bad Cat Serafettin, changes from a villain into a hero within the course of actions throughout the movie is in a straight line with Greimas’ phases of narration analysis.
Animation Semiologic analysis Bad Cat Serafettin A. J. Greimas
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 22 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 15 Sayı: 28 |