In this study, it is aimed to evaluate the use of student-centered methods and techniques in teaching Turkish Language and Literature according to the opinions of teachers and students. In the study, case study design, one of the qualitative research methods, was used. Research data was collected using a semi-structured interview form, and the data obtained was analyzed by content analysis. Data was coded and analyzed using the MAXQDA 2022 program, one of the BDNVAY programs. Based on the information given by teachers and students in the interviews, it was determined that the most preferred methods in Turkish Language and Literature courses were the lecture method and the question and answer method; Discussion method, role playing method, cooperative learning method and problem solving method are other methods used. In the interviews, crowded classes and anxiety about the university placement exam were stated by both teachers and students as obstacles to the use of student-centered methods and techniques. As a result of the research, it was concluded that reasons such as crowded classes, financial difficulties and some school administrators' emphasis on traditional methods and techniques prevent the use of student-centered methods and techniques. It has been observed that teachers learned teaching methods and techniques at a knowledge level during their university education, and that they only had the opportunity to practice them after being appointed due to insufficient internship periods. It has been concluded that this situation creates a problem in terms of creating a student-centered education process.
Student-centered education teaching methods and techniques Turkish language and literature teaching
Bu çalışmada Türk dili ve edebiyatı öğretiminde öğrenci merkezli yöntem ve tekniklerin kullanımının öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmış, elde edilen veriler içerik analiziyle çözümlenmiştir. BDNVAY programlarından MAXQDA 2022 programı kullanılarak verilerin kodlanması ve analizi yapılmıştır. Yapılan görüşmelerde öğretmen ve öğrencilerin verdiği bilgiler den hareketle Türk dili ve edebiyatı derslerinde en çok tercih edilen yöntemin anlatım yöntemi ve soru-cevap yöntemi olduğu; tartışma yöntemi, rol oynama yöntemi, işbirlikli öğrenme yöntemi ve problem çözme yönteminin kullanılan diğer yöntemler olduğu görülmektedir. Yapılan görüşmelerde sınıfların kalabalıklığı, üniversite yerleştirme sınavına yönelik kaygı hem öğretmenler hem de öğrenciler tarafından öğrenci merkezli yöntem ve tekniklerin kullanılmasına engel olarak belirtilmiştir. Yapılan araştırma sonucunda sınıfların kalabalık olması, maddi imkânsızlıklar ve bazı okul idarecilerinin geleneksel yöntem ve tekniklere önem vermesi gibi nedenlerin öğrenci merkezli yöntem ve tekniklerin kullanılmasını engellediği sonucuna varılmıştır. Öğretmenlerin öğretim yöntem ve tekniklerini üniversite eğitimleri sürecinde bilgi düzeyinde öğrendikleri, staj sürelerinin yetersiz olması nedeniyle uygulama imkânını ancak atandıktan sonra elde ettikleri görülmüştür. Bu durumun öğrenci merkezli eğitim sürecinin oluşturulması bakımından sorun oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Basic Training (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2023 |
Submission Date | October 16, 2023 |
Acceptance Date | November 21, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 15 Issue: 29 |