This study was analyzed using the X-Means clustering algorithm through the Rapidminer data mining application. Based on the analysis results, the grouping of enterprise resource software and customer relations software usage levels in businesses in OECD countries was examined. The findings show that countries are classified into three separate clusters according to their level of use of these software types. When the clusters created according to enterprise source software usage levels are examined, it is seen that Cluster 1 has the highest average center point distance and the differences between countries are evident. Cluster 2 has the lowest average center point distance and it was concluded that the similarity between countries is higher. When the clusters created according to customer relationship management usage levels are examined, it is seen that Cluster 0 has the highest average center point distance and the similarity between countries stands out. In this context, in this article, which examines the usage levels of enterprise resource software and customer relations software, important findings have been reached in terms of understanding the technology usage levels and strategies of businesses.
Digitization Enterprise Resource Planning (ERP) software Customer Relationship Management (CRM) software Data Mining X-Means Clustering
Bu çalışma, Rapidminer veri madenciliği uygulaması aracılığıyla X-Means kümeleme algoritması kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına dayalı olarak, OECD ülkeleri işletmelerinde kurumsal kaynak yazılımı ve müşteri ilişkileri yazılımı kullanım düzeylerinin gruplandırılması incelenmiştir. Bulgular, ülkelerin bu yazılım türlerini kullanım düzeylerine göre üç ayrı kümede sınıflandırıldığını göstermektedir. Kurumsal kaynak yazılımı kullanım düzeylerine göre oluşturulan kümeler incelendiğinde, Cluster 1’in en yüksek ortalama merkez noktası mesafesine sahip olduğu ve ülkeler arasındaki farklılıkların belirgin olduğu görülmektedir. Cluster 2 ise en düşük ortalama merkez noktası mesafesine sahip olup, ülkeler arasındaki benzerliğin daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Müşteri ilişkileri yönetimi kullanım düzeylerine göre oluşturulan kümeler incelendiğinde, Cluster 0’ın en yüksek ortalama merkez noktası mesafesine sahip olduğu ve ülkeler arasındaki benzerliğin öne çıktığı görülmektedir. Bu bağlamda, kurumsal kaynak yazılımı ve müşteri ilişkileri yazılımı kullanım düzeylerinin incelendiği bu makalede, işletmelerin teknoloji kullanım düzeylerinin ve stratejilerinin anlaşılması açısından önemli bulgulara ulaşılmıştır.
Dijitalleşme Kurumsal Kaynak Yazılımı Müşteri İlişkileri Yazılımı Veri Madenciliği X-Means Kümeleme.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Finance, Institutional Communication, Marketing (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | November 3, 2023 |
Acceptance Date | April 21, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 16 Issue: 30 |