COVID-19 salgınının yayılma hızını azaltmak amacıyla tüm resmi ve özel okulların örgün eğitimi sonlandırıp evde eğitim/uzaktan eğitim sistemine geçtiği günlerde öğretmen, öğrenci ve ebeveynler için alışılmışın dışında eğitim sistemi ortaya çıkmıştır. Pandemi sürecinde Milli Eğitim Bakanlığı tarafından ve bazı özel okullarda da kendi sistemsel prosedürleri doğrultusunda uzaktan eğitim uygulamaları gerçekleştirilmektedir. Bu süreçte öğretmenlerin uygulanmakta olan uzaktan eğitime yönelik tutumlarının belirlenmesi amacıyla bu çalışma yapılmıştır.
Çalışma, nicel araştırma yöntemlerinden olan betimsel tarama modeline göre desenlenmiştir. Katılımcılara formlar online platformda gönderilmiş ve gönüllülük esasına dayalı olarak formun doldurulması beklenmiştir. Bunun sonucunda 604 öğretmenin katılımı olmuştur. Araştırmada kullanılan ölçek Ağır (2007) tarafından geliştirilmiş olan, 21 madde ve 2 boyuttan oluşan “Uzaktan Eğitim Tutum Ölçeği”dir. Ayrıca katılımcılardan kişisel bilgiler edinmek amacıyla birtakım demografik değişkenlerin yer aldığı bir form da bulunmaktadır. Katılımcılardan alınan cevapların ölçek genelinde ve alt boyutlarda puan ortalaması ile cinsiyet, yaş, eğitim durumu, çalışılan kurum, mesleki kıdem, istihdam türü, bilgisayar bulunması ve internet bağlantısının olması değişkenlerine göre fark analizleri incelenmiştir.
Yapılan analizlerde SPSS 21.0 programından yararlanılmıştır. Ölçeğin geçerlik çalışmalarında ise MPlus 8 programı kullanılmıştır. Gerekli olan normallik kontrolleri sağlanmış olup normal dağılıma sahip değişkenlerde iki grup arasındaki anlamlı farklılığa bakarken Bağımsız Gruplar t Testi; ikiden fazla grup arasındaki anlamlı farklılık incelemeleri yaparken ise Tek Yönlü Varyans Analizi ANOVA testi kullanılmıştır. ANOVA testinde çıkan anlamlı farklılığın kaynağı için Post Hoc çoklu karşılaştırma testlerinden LSD testi kullanılmıştır. Normal dağılımın olmadığı durumlarda ise iki grup ile Mann-Whitney U testi; ikiden fazla grup ile Kruskal-Wallis H testi uygulanmıştır. Kruskal-Wallis H testinde çıkan anlamlı farklılığın kaynağını tespit etmek için Bonferroni Corrected Pairwise karşılaştırması ile incelemeler gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın sonuçlarına göre öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutum düzeyleri genel olarak “Katılmıyorum” düzeyindedir. Öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutum düzeyleri cinsiyet, eğitim durumu, çalışılan kurum (özel/resmi), bilgisayar olması, internet bağlantısı olması değişkenlerine göre anlamlı düzeyde bir farklılık göstermezken; yaş, kıdem ve istihdam türü değişkenlerine göre anlamlı farklılık oluşturduğu görülmüştür.
This study aims to explain theattitudes of teachers towards the distanceeducationapplied during the novel COVID-19 pandemic. The study was designed according to the descriptive survey model, which is one of the quantitative research methods. The forms were sent to the participants on the online platform. As a result, 604 teachers participated. The scale used in the study is the "Distance Education Attitude Scale", which was developed by Ağır (2007). SPSS 22.0 program was used in theanalyzes. MPlus 8 program was used in the validity checksof the scale and the required normality checks were provided.The data showingnormal distribution were exposed to Independent Groups t test and One-Way Analysis of Variance (ANOVA) test in order to analyse any significant differences between more than two groups. In cases where there is no normal distribution, Mann-Whitney U test was employed between comparisons of two groups and Kruskal-Wallis H test was applied with more than two groups. According to the results of the study, teachers' attitude levels towards distance education are generally at the level of "I don't agree". Teachers' attitude levels towards distance education was observed that it created a significantdifference according to age, seniority and type of employment variables. It was concluded by recommending the researchers to make investigation in schools located in villages and city centers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: 1 |
Open Access Policy
KSUJED provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.