In this study, it was aimed to reveal the role of teachers' psychological state during the pandemic period. In accordance with the purpose of the study, an answer was sought to the question of how the psychological state of teachers was affected during the pandemic period and what kind of support could be provided to teachers at this point. The research is a qualitative research and was designed as a case study pattern, one of the qualitative research designs. There are 32 teachers in the study group. The research was carried out by interview method and a structured interview form developed by the researchers was used. The data of the research were collected electronically, as the education continued through distance education due to the worldwide pandemic. The data of the research were analysed by content analysis method. According to the research, with the realization of distance education activities with the pandemic period, the life patterns of the teachers were affected by this situation, they felt the need for support during this period and their psychological status was adversely affected. As a result of the research, it was revealed that the psychological state of the teachers was not very acceptable during the pandemic period, that the teachers explained their psychological state with negative psychological concepts and that teachers needed support in this sense. It is important to heal these undesirable psychological conditions, the effects of which can be felt after the pandemic, and to provide the necessary support.
Bu araştırmada, pandemi döneminde öğretmenlerin psikolojik durumlarını ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmanın amacı çerçevesinde öğretmenlerin psikolojik durumlarının pandemi sürecinde nasıl etkilendiği ve bu doğrultuda öğretmenlere ne tür destekler sağlanabileceği sorusuna yanıt aranmıştır. Araştırma nitel bir araştırma olup nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseninde tasarlanmıştır. Çalışma grubunda 32 öğretmen yer almıştır. Veri toplama sürecinde katılımcılarla görüşmeler yapılmış, bu bağlamda çalışmada, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın verileri dünya genelinde yaşanan pandemi nedeniyle elektronik ortamda toplanmıştır. Araştırmanın verileri içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmada pandemi dönemiyle birlikte uzaktan öğretim faaliyetlerinin gerçekleşmesiyle öğretmenlerin yaşamlarının bu durumdan etkilendiği, bu dönemde destek ihtiyacı hissettikleri ve psikolojik durumlarının olumsuz etkilendiğine yönelik bulgular elde edilmiştir. Araştırmada sonuç olarak pandemi döneminde öğretmenlerin kendi psikolojik hallerini daha çok negatif psikolojik kavramlarla açıkladıkları ve öğretmenlerin bu manada desteğe ihtiyaçları olduğu ortaya çıkmıştır. Pandemi sonrası da etkileri hissedilebilecek bu istenmeyen psikolojik durumların iyileştirilmesi ve öğretmenlere gerekli desteklerin verilmesi önemli görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 3 Issue: 2 |
Open Access Policy
KSUJED provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.