The Country of Origin effect being no longer as important in Turkey in the domestic automobile sector, this paper adopts a different disaggregation approach to estimating automobile demand in Turkey: segmentation based on types of automobiles. First of all, we can assert that during January 2006September 2010, Hatch-Backs’ price increases were higher compared to those of Compact-Sedans and Medium-Sedans pointing out to the changing pattern/nature of Turkish auto consumers’ demand/preferences for autos using the Fisher index. Secondly, we investigated the extent of the temporary tax concession (decrease) given by the Turkish government to the producers/importers that was not passed completely onto the consumers during the global crisis in 2009. We concluded that at that time the demand elasticity was less than that of the supply. Finally, using the segmental price indexes that we have constructed, we were able to run a regression on combined set of equations model (LSDVM)
Automobile Market Segment-Based Price İndexes Taxes Estimation of Disaggregated Auto Demand Disaggregated Price Elasticities
Ülke menşei etkisi Türkiye’de iç piyasada artık eskisi kadar önemli olmadığı için bu makalede Türkiye’de ki otomobil talebine farklı bir ayrıştırma yöntemi uygulanmıştır: otomobil tipleri.Bu makalede farklı segmentlerde ki otomobil fiyatlarıyla ilgili çok detaylı veri topladık. Öncelikle, 2006 Ocak- 2010 döneminde Hatch-Back (C2, B2) tipi otomobillerde fiyat artışı Compact-Sedan
ve Medium-Sedan’lardan fazla olmuştur ve bu netice Türkiye’de değişen tüketici tercihlerini göstermektedir. İlaveten, 2009 küresel kriz döneminde Türkiye devletinin otomobil satıcılarına sağlamış olduğu geçici vergi indirimlerinin tamamıyla tüketiciye yansıtılmamış olması durumunu kendi segment tanımımız doğrultusunda farklılıklarını inceledik. Neticede, o dönemde piyasa fiyat esnekliğinin piyasa arz esnekliliğinden daha az olduğuna karar verdik. En son olarak, segment bazlı fiyat endekslerimizi kullanarak bütün segmentlerin denklemlerini birleştirerek LSDVM adı verilen bir regresyon analizi yaptık.
Otomobil Piyasası Segment Bazında Fiyat Endeksleri Vergi Ayrıştırılmış Otomobil Talep Tahmini Ayrıştırılmış Fiyat Esnekleri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Mart 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 1 |