Örgütsel vatandaşlık, kurumsal vatandaşlık ve kurumsal sosyal sorumluluk güncel yönetim konuları içerisindeki önemli kavramlardır. Yönetim konuları içerisinde yer alan bu kavramlar, günümüzdeki anlamlarına ulaşırken birçok aşamadan geçmiş ve bazı alanlarda kavramsal olarak birbiriyle örtüşmüştür. Araştırmadaki bu üç kavram sosyal bir bakış açısı ile incelenmeye çalışılmıştır. Bireylerin ana unsur olduğu örgütsel vatandaşlık, bireylerin kurumuna ve beraber çalıştığı kişilere karşı olumlu davranışları içeren faaliyetler olup hedefi kurum ve beraber çalıştığı kişilerdir. Bir kurum tarafından içinde bulunduğu topluma karşı ağırlıklı olarak gönüllülük esaslı davranışları ifade eden ve örgütsel vatandaşlıkta ana unsur bireyler iken işletmelerin ana unsur olduğu kurumsal vatandaşlığın hedefi faaliyetlerini yürüttüğü toplumdur. Kurumsal sosyal sorumluluk, işletmelerin çevrenin tüm değerlerini dikkate alarak paydaşlarına zarar vermeden yerine getirmesi gereken yükümlülüklerini ve yapmak zorunda olduğu davranışları ifade etmektedir. Literatür bulgularında, örgütsel vatandaşlık ile kurumsal vatandaşlık birbirinden farklı davranışları ifade eden kavramlarken; kurumsal vatandaşlık ve kurumsal sosyal sorumluluğun anlam bakımından birbirine yakın davranışları ifade ettiği ve kurumsal vatandaşlığın, kurumsal sosyal sorumluluğun ikamesi olarak değil onun tamamlayıcısı olduğu görülmektedir. Kurumsal vatandaşlık ve kurumsal sosyal sorumluluk arasındaki ilişki oldukça belirsiz olup, bazı bilim adamları temel unsurlarındaki farklılıkları vurgulamakla birlikte, genelde benzer yaklaşımlar olduklarını ifade etmektedirler.
yok
yok
Organizational citizenship, corporate citizenship and corporate social responsibility are important concepts in current management issues. These concepts, which are included in management issues, have passed through many stages while reaching their current meanings and overlapped conceptually in some areas. These three concepts in the research were tried to be examined from a social point of view. Organizational citizenship, in which individuals are the main element, is activities that include positive behaviors towards the institution and the people they work with, and its target is the institution and the people they work with. While the main element in organizational citizenship, which expresses predominantly voluntary-based behaviors towards the society in which an institution is located, is individuals, the target of corporate citizenship, in which businesses are the main element, is the society in which they carry out their activities. Corporate social responsibility refers to the obligations and behaviors that businesses must fulfill without harming their stakeholders, taking into account all the values of the environment. In the literature findings, while organizational citizenship and corporate citizenship are concepts that express different behaviors; It is seen that corporate citizenship and corporate social responsibility express behaviors that are close to each other in terms of meaning, and that corporate citizenship is not a substitute for corporate social responsibility but a complement to it. The relationship between corporate citizenship and corporate social responsibility is rather vague, with some scholars emphasizing the differences in their basic elements but generally stating that they are similar approaches.
yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Project Number | yok |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 2 |