Organizational
identification stands for the level of employees who define themselves within
the identy of their organization and is a significant factor due to its
function in organizational activities and processes. It leads to job
satisfaction, customer satisfaction, individual and organizational performance
and other behavioral outputs. Any attitude and behavior do not emerge without a
reason in organizational life, but they require some antecedents. One of the
antecedents, to be regarded as a variable to increase the level of employees’
organizational identification is organizational trust. Organizational trust and
organizational identification play an important role in all sectors; however
they have more importance in the sectors such as education, consultancy,
hospitality and entertainment in which customer satisfaction depends on heavily
employee performance. This study aims to determine the effect of employees’
organizational trust perception on their organizational identification level. The
sample of the study is composed of the teachers working in the state high
schools in Nevşehir. Data were gathered by contacting the participants face to
face via questionnaire. The findings reveal that there is a moderate positive
and significant relationship between organizational trust and trust to manager
however weak one between trust to organization and organizational
identification.
Çalışanın örgütün örgütsel kimlik özellikleri ile
kendini bütünleştirme düzeyi olarak tanımlanabilecek olan örgütsel özdeşleşme,
yol açtığı sonuçlar nedeniyle (çalışan tatmini, müşteri memnuniyeti, bireysel ve
örgütsel performans gibi) örgütsel işleyiş açısından önemli bir değişkendir. Örgütsel
yaşamda herhangi bir tutum ya da davranış kendiliğinden ortaya çıkmamakta, bir
takım öncüllerin varlığını gerektirmektedir. Çalışanların örgütsel özdeşleşme
düzeylerinin artırılması noktasında, öncül olarak değerlendirilebilecek
değişkenlerden birisi de örgütsel güvendir. Çalışanların örgütsel güven ve
örgütsel özdeşleşme düzeyleri bütün sektörler için önemli olmakla birlikte,
müşteri memnuniyetinin çalışan performansına bağlı olduğu sektörlerde (eğitim,
danışmanlık, eğlence gibi) özellikli bir önem arz etmektedir. Bu çalışma, çalışanların örgütsel güven
algılamalarının örgütsel özdeşleşme düzeyleri üzerindeki etkisini ortaya koymayı
amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklem çerçevesini Nevşehir ilindeki resmi liselerde
görev yapmakta olan öğretmenler oluşturmaktadır. Veriler, katılımcılarla yüz
yüze iletişim kurularak anket yöntemiyle toplanmıştır. Araştırma bulguları
örgütsel güven ve örgütsel güvenin alt boyutları olan yöneticiye güven ve
örgüte güven ile örgütsel özdeşleşme arasında arasında anlamlı ve pozitif yönlü
bir ilişkinin olduğunu ortaya koymuştur.
Journal Section | Business |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 2 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.