Bu araştırmada, Nezaket Ekici’nin İstanbul Tophane’de gerçekleştirdiği 15 dakika ile 2 saat arasında 2 metreye 3 metre olan beyaz bir platform üzerinde tavana misina ile asılı 500 elmadan oluşan her biri 1000 wattlık 4 spot ışığı ile aydınlatılan “Imagine” performansının sosyal medya platformu üzerinden paylaşılan 6 dakikalık performans kesiti incelenmiştir. Bu çalışmanın amacı, Nezaket Ekici’nin “Imagine” performansının göstergebilimsel analiz yöntemi ile analiz edilerek gizli kalmış anlamların ortaya çıkarılmasını sağlamaktır. Araştırmada nitel araştırma modelinden yararlanılmış ve ilgili literatürden kitap, katalog, dergi, tez ve makaleler incelenmiştir. Göstergebilimsel analizler sonucunda Ekici’nin Flamenko figürleri ile performans sanatı arasında kavramsal bir bağ kurduğu, ritim ve dans ögelerine ise performansında bir aktarım aracı olarak yer verdiği görülmüştür. Ekici, ruhsal ve bedensel anlamda zaman ve mekânla bütünleşerek insanın doğallığına (ilkel benliğini) göndermeler yapmaktadır. Ekici’nin “Imagine” performansı ile Jean Paul Sartre’ın Varoluşçuluk akımıyla değerlendirilebilecek olan Bulantı romanında geçen dünyaya atılmışlık kavramı arasında metaforik bir ilişki kurduğu söylenebilir. Performans sırasında elmaların tutulup birbiri ardına hızla yere atılması aslında, insanlığın da dünyaya atılmışlık (cennetten kovulma) hissiyle ilişkilendirilme çabası olarak görülebilir. Dolayısıyla Nezaket Ekici’nin “Imagine” performansı, kendi bedeni ve insanoğlunun nefsi ile mücadelesini konu almakta ve bir dönüşümü simgelemektedir.
Performans Sanatı Göstergebilimsel Analiz Ritim Nezaket Ekici.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ağustos 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 2 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.