Bu çalışmanın amacı örgütsel stresin sınıf öğretmenlerinin işe yabancılaşma düzeylerine etkisini belirlemektir. İlişkisel tarama yöntemin kullanıldığı araştırmada örneklem, basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmanın evrenini, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Adana ilinde görev yapan sınıf öğretmenleri; örneklemini ise 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Adana ili merkez ilçelerinde görev yapan 304 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma verileri örgütsel stres ve işe yabancılaşma ölçekleriyle toplanmıştır. Araştırma bulgularına bakıldığında; sınıf öğretmenleri iş yükü ve beceri boyutlarında yüksek, karar verme ve sosyal destek boyutlarında düşük düzeyde örgütsel stres yaşamaktadırlar. Sınıf öğretmenlerinin işe yabancılaşmaları ise güçsüzlük, yalıtılmışlık ve okula yabancılaşma alt boyutlarında düşük; anlamsızlık alt boyutunda ise çok düşük düzeydedir. Örgütsel stres ile işe yabancılaşma düzeyleri arasında yüksek düzeyde pozitif ilişki tespit edilmiştir. Örgütsel stres, işe yabancılaşma değişkeninin % 40’ını etkilemektedir. Ayrıca örgütsel stres ve işe yabancılaşma düzeyleri cinsiyet ve yaş değişkeni açısından incelenmiş, ilgili sonuçlar literatürle karşılaştırılmıştır. Bu sonuç doğrultusunda Milli Eğitim Bakanlığında görev yapan yöneticilere örgütsel stresi azaltıcı çalışmalar konusunda planlamalar yapmaları önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 19 Issue: 2 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.